Am invatat un cuvant nou: koinofilie. E un termen venit din biologie si se refera la preferinta fiintelor de a se imperechea cu parteneri cu trasaturi obisnuite, care nu au nimic iesit din comun. Nu stiu despre alte specii, dar in cazul oamenilor, cautarea barbatului mediu a dus la crearea unei sumedenii de alte categorii. Sa-l cautam si noi pe barbatul mediu, aruncand un ochi asupra unei analize si a unui studiu care pun fata in fata doua lumi diferite in care barbatul este prezent: publicitatea si realitatea.
In coltul stang al ringului se afla analiza pe care Ionut Codreanu (expert in cercetare si analiza media, ActiveWatch) a realizat-o in cadrul conferintei SMARK KnowHow „Marketing for Men 2013” si care identifica principalele tipologii de barbati din reclamele romanesti. In coltul drept al ringului gasim studiul “Barbatul de la arc la shopping cart”,realizat de Lighthouse Group sub umbrela SMARK Research, care studiaza obiceiurile si preferintele de cumparare ale barbatilor. Pornim expeditia.
Incepem cu barbatii din reclame, avand in vedere ca profilele obtinute de Ionut Codreanu sunt rezultatul analizei a peste 600 de spoturi. Un prim segment il reprezinta lenesul, barbatul care in reclame exista si atat, care nu se implica in actiune si care nu gaseste solutii.
La polul opus se afla implicatul, barbatul din reclame care ajuta femeile, care este preocupat de viata de familie sau de ce se intampla in grupul sau de prieteni.
Pe barbatul sociabil il gasim prin reclame, cel mai adesea, savurand o bere sau petrecand timp alaturi de prietenii sai.
Berea la pet de 2L nu este in niciun caz pe placul barbatului stilat, care in reclame apare intotdeauna aratand impecabil si este asociat cu masini.
Barbatii rasfatati din reclame sunt cei care se arata preocupati de produsele de ingrijire personala - after shave, sampoane anti-matreata sau produse care lupta impotriva calvitiei.
Barbatul comun, cu preocupari simple, despre care principiul koinofiliei spune ca ar trebui sa fie preferat de femei, pare a fi urbangutanul. Un personaj din reclame reprezentativ pentru toata aceasta categorie este Dorel, protagonistul spoturilor pentru Unirea.
Alte tipologii, intalnite razlet prin reclame, sunt tanarul aventuros, partenerul neimplicat, expertul sau barbatul-Liderin.
Realitatea grupeaza barbatii altfel. Studiul “Barbatul de la arc la shopping cart” identifica sapte categorii de barbati ce pot fi impartite in doua parti, in functie de varsta. Astfel, devoratorii, responsabilii, empiricii si exploratorii sunt cele patru segmente ce corespund barbatilor tineri, de 20-39 de ani, pe cand barbatii mai varstnici, de 40-65 de ani, sunt mai degraba optimisti, refractari sau atemporali. In continuare, profilul, foarte pe scurt, al fiecarei categorii de barbat roman:
Barbatul devorator este caracterizat de creativitate, energie si implicare, de dorinta de a avea experiente noi. Privind putin mai sus la categoriile de barbati din reclame, vedem ca devoratorul aduce putin cu barbatul implicat.
Deschiderea catre nou este prezenta si in cazul barbatului responsabil, care exploreaza insa intr-o maniera mai sigura noul si care face efoturi permanente pentru a se perfectiona.
Si mai putin deschis catre experiente noi este empiricul, care isi doreste in primul rand o viata confortabila, tradusa in bunastare materiala. Este optimist cu privire la evolutia situatiei lui materiale in timp.
Un echivalent al sociabilului din reclame poate fi exploratorul, caruia ii place sa interactioneze cu altii, sa incerce lucruri noi si sa se dezvolte atat personal, cat si profesional.
Trecand la barbatii cu varste mai inaintate, optimistul este cel care prefera sa duca o viata linistita si lipsita de surprize. Aceasta categorie aminteste de lenesul din reclame, prin lipsa de initiativa catre schimbare, desi nu se suprapune perfect acesteia. De aceeasi categorie de barbati din reclame aminteste si atemporalul, segment al carui membrii nu se considera ambitiosi si prefera lucrurile si activitatile binecunoscute, desi nu sunt absolut multumiti de ele.
Refractarul este foare putin deschis la schimbare, poate fi chiar temator cand vine vorba de noi experiente.
Dupa aceasta scurta plimbare prin categoriile de barbati, se mai contureaza inca o tipologie masculina, poate cea mai generalista: barbatul caleidoscop, care are mai multe fete, in functie de lumina din care-l privesti.
Mai multe informatii despre tipologiile de barbati de la noi din tara, stilul de viata, preferintele lor si obiceiurile de cumparare sunt disponibile in raportul de cercetare "Barbatul – de la arc la shopping cart”.
"Barbatul – de la arc la shopping cart” este cel de-al noualea raport de cercetare de piata realizat sub umbrela SMARK Research. Partenerii media sunt: SMARK, IQads, IAA, UAPR, Money.ro, BIZ, WallStreet.ro, Realitatea.net si Radio Guerrilla.
Lighthouse Group este companie de research ce activeaza pe piata din Romania din 2002. Cu o experienta vasta in multiple categorii de consum, ofera servicii de cercetare personalizate si strategic orientate, actionand conform principiului "Actionable Answers to Relevant Questions".
SMARK Research este un serviciu asociat comunitatii de marketing SMARK, prin care sunt identificate trenduri relevante ale pietei si sunt oferite solutii sub forma rapoartelor de cercetare, dezvoltate in colaborare cu cele mai importante firme de research din Romania.