PORT.ro este un site de entertainment care a fost lansat in anul 2000. Pornind de la indexarea programelor TV, pe parcursul anilor site-ul s-a dezvoltat treptat, asa ca acum include sectiuni dedicate de film, teatru, concert, festival, restaurant, precum si recomandari, concursuri si un forum pentru utilizatori. Recent au fost introduse doua sectiuni noi, una de Bilete si una de DVD/Blu-ray, care functioneaza in parteneriat cu bilete.ro, eventim.ro si cineshop.ro. Florin Chitu (Managing Director, PORT.ro) ne-a povestit pentru rubrica BrandLife despre cum a evoluat business-ul de-a lungul timpului, care sunt competitorii si partenerii, ce isi doreste publicul si care sunt planurile pentru anul acesta.
Dezvoltarea brandului
Business-ul a fost dezvoltat initial in Ungaria in 1999, unde a fost gandit acest tip de format, cu articole de cultura, entertainment, going out, program TV, recomandari culturale si de entertaiment. Schimbarile cele mai importante au aparut in ultimii doi ani, cand grupul de site-uri Port Network (cu operatiuni in Ungaria, Serbia, Croatia, Cehia, Slovacia ) din care face parte si Port.ro, a fost achizitionat si integrat de Libri Media, un grup media din Ungaria, cu un portofoliu mare de site-uri, retea de librarii etc. De atunci toata strategia si viziunea s-au schimbat, pentru a imbunatati continutul si a atrage si alt tip de vizitatori.
"Ne-am dat seama ca trebuie sa trecem dintr-o faza cantitativa intr-o faza calitativa. De ce? Pretentiile vizitatorilor au crescut fantastic, oamenii nu se mai multumesc doar sa citeasca un simplu articol, vor informatii relevante, vor trimiteri catre informatii si mai relevante, vor continut video, vor tot felul de functii moderne pe care sa le aiba la dispozitie si pe care sa le poata folosi”, a declarat Florin Chitu (Managing Director, PORT.ro).
Competitori
Cu un continut diversificat si impartit pe sectiuni dedicate, PORT.ro nu are niciun concurent direct, ci doar concurenti pe fiecare segment. Sectiunea de TV este cea mai bine dezvoltata, continutul adunat in 14 ani si indexat zi de zi de departmentul dedicat nu mai poate fi recreat de nimeni altcineva, astfel ca in multe cazuri compania are exclusivitate pe business-ul de date (EPG si metadata content). De asemenea investitiile in platforme si software sunt consistente. Pe zona de cinema principalul competitor il reprezinta cinemagia.ro.
"Punctual bineinteles ca mai sunt site-uri pe fiecare nisa in parte, dar nu am stat sa analizam exact, nu stam sa cautam concurenti sau elemente la care sa ne raportam. Noi incercam sa ne facem treaba cat mai bine si sa ne urmarim strategia. E bine sa ai concurenta, pentru ca te motiveaza, dar fiecare isi face business-ul cat mai bine posibil, personalizat pe targetul lui”, a completat Florin Chitu.
Publicul tinta si comportamentul de consum
Business-ul are o oarecare sezonalitate, la fel ca intregul business online, vara traficul scade si oamenii incep sa caute informatii despre concerte si festivaluri, activitati outdoor. Vizitatorii site-ului sunt foarte fideli, aproape 90% dintre ei se reintorc pe site, asta datorita awareness-ului mare care s-a creat in 14 ani si datorita continutului relevant. Daca initial publicul venea doar pentru partea de TV, treptat acesta a descoperit si alte zone de interes, precum Cinema , Teatru, Concert si Festival si de curand noile tab-uri introduse, cel de vanzare Bilete sau cel de vanzare DVD si Blu-ray.
Conform datelor din raportul de cercetare "Finding the Middle Class", realizat de eResearch sub umbrela SMARK Research, romanii isi petrec cea mai mare parte a timpului liber indoor - stau la televizor, asculta muzica sau stau pe internet. Datele sunt confirmate de analizele PORT.ro. Sectiunea de TV este cea mai accesata, aspect care tine de nivelul de educatie si de venituri, spune Florin Chitu. TV-ul ramane cea mai accesibila si cea mai ieftina forma de entertainment in Romania. Anul trecut, PORT.ro a lansat si o aplicatie pentru mobil (disponibila in App Store si Google Play) care furnizeaza programul TV pentru 250 de canale.
Parteneriate
Pentru anumite sectiuni exista parteneriate de tip affiliate. In cazul sectiunii Bilete, partenerii sunt eventim.ro si bilete.ro, care impreuna acopera aproape 70 % din cele mai importante evenimente care au loc in Romania. Pe zona de vanzare DVD si Blu-ray, exista un parteneriat cu cel mai mare vanzator de DVD-uri online din Romania, cineshop.ro. Pe zona de carte, partenerul este Libris, companie din Brasov, cel mai mare angrosist de carte din Romania.
Social Media
PORT.ro are o pagina de Facebook administrata in-house care a depasit 53.000 de fani, unde sunt publicate recomandari din toate sectiunile, cronici de film, articole, evenimente, concerte, dar si concursurile desfasurate pe site.
In pregatire sunt si un canal dedicat Youtube si o pagina business pe LinkedIn, pe langa conturile de Twitter si Google +. "Stim de toate instrumentele acestea si stim cum sa le folosim, dar cand spunem Social Media ne raportam foarte mult la Facebook, care se pare ca este cea mai importanta dintre ele, locul unde se intampla toate lucrurile, unde se afla cea mai mare parte a publicului nostru si unde rata de engagement este mai mare”, a declarat Florin Chitu.
Liniile de business
Business-ul are doua directii generale: monetizarea partii de media datorita traficului foarte mare, site-ul avand aproximativ 1 milion de utilizatori unici /luna si generand in jur de 30 de milioane de afisari pe luna, si business-ul de date, mai exact EPG si metadata content.
EPG = Electronical Program Guide este un serviciu oferit de distribuitorii de cablu si satelit (DVB , DTH, IPTV) abonatilor lor, ce consta in furnizarea in timp real a informatiilor despre ce este sau ce urmeaza la TV, pe baza carora se pot inregistra, prin intermediul unui DVR, emisiuni, filme, evenimente sportive etc.
Pe langa EPG, acest continut este valorificat si sub forma de TV Listing, care reprezinta acelasi continut furnizat catre diverse site-uri sau aplicatii de mobil care vor sa aiba program TV, pentru care este creat un feed personalizat si anumite implementari.
Evolutia cifrei de afaceri
Cifra de afaceri de anul trecut a fost de peste 400.000 de EURO, cu o marja de profit de aproximativ 15-20%. "Este un business profitabil si noi incercam si sa-l facem si mai profitabil, asta este o parte din motivul pentru care am adus implementari noi, precum sectiunea Bilete, Carte si DVD, fiindca ele vor reprezenta in primul rand o valoare adaugata pentru vizitator si un motiv in plus sa revina la PORT.ro, dar sigur ca trebuie sa gasim cele mai bune formule de a le monetiza”, a spus Florin Chitu.
Planuri pentru 2014
Site-ul a intrat intr-un proces amplu si complex de modificari. Pe langa consolidarea proiectelor incepute deja, planurile pentru 2014 includ introducerea unor noi sectiuni. Una de carte, la care se lucreaza deja, una de sport, care sa cuprinda stiri si articole din domeniu, o sectiune de Travel si una cu activitati si evenimente dedicate copiilor.