Autovit.ro este cea mai mare platforma online din Romania destinata vanzarii si cumpararii de masini noi si second hand. Oricine are o masina de vanzare sau vrea sa cumpere o masina, poate intra pe site si posta un anunt. Pornind de la statisticile extrase de pe site-ul autovit.ro si de la date oficiale ale DIRECTIEI REGIM PERMISE DE CONDUCERE SI INMATRICULARE A VEHICULELOR (DRPCIV), Autovit.ro a realizat la inceputul anului o analiza a pietei auto din care reiese ca anul 2013 a fost unul nefast pentru vanzarile de autoturisme, atat la capitolul masini noi, dar mai ales la tranzactiile interne cu masini rulate.
Piata masinilor noi a avut al saselea an consecutiv de scadere, in timp ce importurile de masini second-hand au crescut cu aproape 50.000 de unitati fata de 2012. Majoritatea romanilor prefera sa isi cumpere masini second hand, fapt explicat de puterea de cumparare foarte scazuta a acestora din ultimii ani. In acelasi timp, pentru romani, masina reprezinta un statement de imagine, acestia preferand de multe ori sa achizitioneze o masina mai scumpa dar second hand, decat una mai ieftina si noua.
In ceea ce priveste masinile noi, Dacia este lider detasat, urmata de Volkswagen, Skoda si Ford. Pe piata second hand, Volkswagen, Opel si Ford au impreuna peste jumatate din piata, urmate in clasament de BMW si Audi, branduri foarte populare in aceasta piata, pentru ca devin accesibile celor care nu isi permit sa si le cumpere noi.
„Marci precum BMW sau Audi se regasesc in top 10 marci pe piata auto second hand pentru ca romanii care dispun de un buget mai generos prefera ca, in loc sa isi cumpere o masina noua dar dintr-o clasa inferioara, sa isi cumpere o masina second hand de clasa superioara”, a declarat Alina Tihohod (Marketing Manager, Autovit.ro).
Pretul ramane principalul criteriu in achizitionarea unei masini, insa si negocierea este un factor extrem de important care determina stabilirea unui pret final si concretizarea tranzactiei.
Date din raportului de cercetare “Barbatul - de la arc la shopping cart”, realizat de Lighthouse Group sub umbrela SMARK Research, arata ca doua treimi dintre barbatii romani au o masina, dintre care 14% au masina de serviciu. Raportul confirma, de asemenea, inclinatia romanilor spre masini second hand: din cei 62% care au declarant ca intentioneaza sa isi cumpere o masina in urmatoarea perioada, doar 30% spun ca vor achizitiona o masina noua. Cei mai interesati de achizitia unei masini sunt tinerii intre 20-29 de ani, care se orienteaza preponderent spre piata second-hand. Cele mai importante aspecte care influenteaza decizia de achizitie sunt siguranta si pretul masinii, urmate de cheltuielile recurente, cele de intretinere si combustibil. Factorii emotionali au si ei un aport important, aspectul si brandul masinii fiind criterii mentionate de un sfert dintre cei care intentioneaza sa isi cumpere o masina.
Ca pondere din totalul autoturismelor puse la vanzare pe Autovit.ro in 2013, 36% au fost cu preturi sub 3.000 Euro, iar 60% au reprezentat masinile sub 5000 Euro. Peste pragul de 10 000 de Euro au fost doar 16% dintre anunturi, fapt ce demonstreaza ca puterea de cumparare a romanilor este din ce in ce mai mica. Acest lucru este confirmat si de cercetarea efectuata de Autovit.ro impreuna cu Daedalus Millward Brown in luna august 2013, de unde a reiesit ca pretul mediu de vanzare a unei masini second-hand in ultimul an a fost de 3579 Euro. Pretul creste considerabil in Bucuresti, unde vanzatorii au obtinut in medie 5528 de Euro pentru masinile lor.
Scaderea tranzactiilor cu masini second hand pe plan intern a fost cauzata si de timbrul de mediu introdus pe 15 martie 2013, care a determinat oamenii sa-si pastreze masinile pentru a nu pierde bani la revanzarea unei masini mai vechi de 2007 pentru care trebuia platit timbrul de mediu.
„Timbrul de mediu a dus la scaderea tranzactiilor cu masini second hand. Pentru multe masini fabricate inainte de 2007, timbrul de mediu inseamna 15-20% din pretul masinii iar in unele cazuri 50% sau peste. Exista, aproximam noi, cam 1 milion de masini in Romania, Euro 3 si Euro 4, care nu sunt vandabile in momentul de fata din cauza timbrului de mediu. Sau cumparatorul ar trebui sa adauge peste pretul de achizitie valoarea timbrului, sau vanzatorul ar trebui sa scada din pretul de vanzare valoarea timbrului de mediu. Vanzatorilor nu le convine sa scada atat de mult pretul iar cumparatorii nu vor sa plateasca in plus peste valoarea de piata a masinilor. Astfel, s-a creat un blocaj pe piata, fapt care s-a vazut atat in datele DRPCIV cat si in anunturile de pe autovit.ro al caror numar a scazut usor in 2013 fata de 2012”, a comentat Marketing Managerul Autovit.ro.
Analiza din 2013 arata ca piata auto este foarte instabila si imprevizibila. Prin urmare, in 2014, tranzactiile de masini vor continua trendul descendent. Se asteapta modificari ale timbrului de mediu pentru a debloca piata si un interes crescut fata de programul RABLA pentru a creste vanzarile de masini noi.
„De asemenea, spune Mihai Cune (Business Manager Autovit.ro), o piata auto sanatoasa, stabila si predictibila poate fi creata la intersectia a trei factori: mediul legal favorabil, stoparea micilor inselatorii care decredibilizeaza piata auto interna si crearea cadrului pentru o concurenta loiala.
Prin introducerea unei fiscalizari suplimentare dupa a treia masina vanduta de o singura persoana intr-un singur an, s-ar putea compensa scaderea valorii timbrului de mediu. Stoparea micilor inselatorii precum vanzarea unor masini cu un kilometraj modificat ar putea aduce un plus de credibilitate tranzactiilor interne. Un alt aspect ar fi eliminarea concurentei neloiale dintre dealerii auto si ceilalti vanzatori de masini.”