Pentru o doza de inspiratie si pentru a afla cateva perspective de dezvoltare personala de la lideri ai business-ului international – dar si antreprenori sau lideri de organizatii preocupate de mersul lucrurilor in societate, am mers voiniceste astazi la Inspiro 2014, conferinta organizata de revista Magazinul Progresiv. Conceptul evenimentului, desfasurat la Hotel Pullman din Bucuresti pe parcursul intregii zile, este investitia in oameni, motorul din spatele construirii si propagarii oricarei afaceri de succes.
In primul panel, l-am ascultat pe Hans Dewaele (General Manager, P&G Romania). Nascut in Belgia, unde a si studiat, el se incadreaza genului aventurier, dornic sa calatoreasca si sa intre in contact cu alte culturi, in interes de munca sau in afara lui. Timp de 26 de ani petrecuti in industria FMCG, Hans a ramas fidel companiei P&G, impartindu-se intre subsidiarele din Arabia Saudita – unde a inceput din pozitia de Assistant Brand Manager - Elvetia, Algeria, Pakistan, Kazakhstan, dupa care s-a intors in Europa.
Cand era copil, Hans ne-a spus ca voia sa devina explorator, impresionat fiind de povestile bunicului lui care petrecuse timp in Africa la inceput de secol 20. Odata cu terminarea facultatii si cautarea unui job cu perspective internationale, a intervenit dezamagirea. Belgia fiind o tara mica, nu existau companii cu astfel de deschidere, iar incercand in cele care aveau birouri peste hotare, lui Hans i s-a spus ca poate va reusi sa plece dupa 5-6-7 ani de vechime in companie.
Solutia i-a venit in forma unui simplu anunt de ziar, unde o companie isi cauta reprezentanti pentru Orientul Mijlociu. Primul sau zbor cu avionul avea sa-l duca in Arabia Saudita, lucru hotarat la o saptamana dupa interviu, desi nu avea niciun fel de experienta profesionala. "Mi-am dat seama ca eram probabil singurul candidat interesat", ne-a spus el.
"Cand te duci acolo, iti dai seama ca nu e atat de greu cum pare din afara", a adaugat Hans, care si-a petrecut acolo in jur de 10 ani si de unde a plecat, impreuna cu sotie, copii si 2 containere de bunuri personale, in Romania.
Unul dintre lucrurile invatate pe parcursul calatoriilor sale este importanta spiritului de invatare, si nu de judecata, in special cand vorbim de oameni si culturi foarte diferite de cele cunoscute. Oamenii judeca lucrurile deseori din propriul background, din propria educatie si comparam totul cu propriul sistem de referinta, in loc de a adopta o perspectiva diferita, adaptata cadrului in care ne regasim.s
A ajuns in Romania pentru prima oara in 1994, pentru a pune bazele subsidiarei P&G de aici. Si tot atunci a realizat care ii este motivatia: oamenii si impactul pe care o companie il poate avea asupra lor si mediului in care traiesc. Dupa 4 ani petrecuti aici, pana in 1998, Hans s-a intors in Europa de Vest, plecand o perioada la Geneva, insa mediul nu ii era potrivit. In cuvintele sale, "era prea linistit, nu era actiune, era prea confortabil".
S-a reorientat, deci, catre Algeria. La acest capitol, ne-a impartasit o anecdota despre cum functioneaza corporatiile: la plecarea in Algeria, compania i-a desemnat bodyguarzi, spunand ca e o tara periculoasa si ca nu isi poate asuma riscul ca el sa-si piarda viata. Cum a reusit sa scape de bodyguarzii care stricau orice tentativa de a patrunde cu adevarat in mediu local? A cerut mai multi, sub pretextul transferului unei echipe mai mari de oameni, cand buget nu exista pentru mai multi.
"Trebuie sa treci peste sentimentul ca iesi in evidenta intr-o tara straina, si atunci devii foarte relaxat." Asa a continuat sa faca si in Pakistan intre 2002 si 2006, unde iarasi s-a inhamat la a dezvolta compania foarte mica deja existenta acolo.
A urmat Kazakhstan, unde a petrecut 6 ani ca manager al birourilor P&G din 9 tari, de la Georgia pana in Mongolia. Oricat de exotic ar suna o destinatie, e imperativ sa iti dezvolti niste hobby-uri si interese cand esti pe meleaguri straine, ne-a sfatuit Hans. In perioada petrecuta in Kazakhstan, el s-a apucat de arheologie. Un domeniu firesc, complementar intereselor sale pentru oameni, cultura si istorie.
La revenirea in Romania in 2013, 13 ani mai tarziu, pe pozitia de General Manager al P&G, Hans ne-a dezvaluit ca a fost placut surprins de rapiditatea dezvoltarii organizatiei, cat si a societatii romanesti.
A intarit astfel sursa drive-ului lui: impactul sustenabil asupra oamenilor, atat din interiorul, cat si din afara unei organizatii. Cele mai mari satisfactii se nasc din faptul ca vezi oameni pe care i-ai recrutat la inceputul unui business continuand munca in aceeasi organizatie sau domeniu, chiar si un deceniu sau 2 mai tarziu.