Horia Paun (Federatia Romana de Baschet): Si baschetul romanesc creeaza vedete

Horia Paun (Federatia Romana de Baschet): Si baschetul romanesc creeaza vedete

Sediul Federatiei Romane de Baschet are pe fatada forma unei mingi imense de baschet. Uite:

M-am intalnit acolo cu Horia Paun, Presedintele organizatiei, care mi-a povestit despre relatia pe care o au brandurile romanesti cu baschetul, care sunt cele mai mari obstacole pe care le intampina acest sport in Romania, dar si cum ar putea sa schimbe sportivii imaginea tarii noastre.

SMARK: Care e rolul Federatiei Romane de Baschet?
Horia Paun: Rolul Federatiei noastre este de a coordona toate activitatile baschetbalistice de pe teritoriul Romaniei, de a organiza campionatele si ligile nationale si de a coordona si a organiza activitatea internationala a echipelor nationale din Romania. Ca organizatie avem 258 de structuri afiliate: asociatii sportive, asociatii judetene de baschet etc. Federatia este condusa de Adunarea Generala, care se reuneste de doua ori pe an, iar intre cele doua Adunari Generale este condusa de Biroul Federal, care are 15 membri, si Executivul Federatiei, care coordoneaza activitatile curente.

SMARK: Am citit in raportul SPORT IN ROMANIA – The link between companies, brands and sports ca baschetul este unul dintre cele mai populare sporturi printre respondenti cand vine vorba de intentia de practicare, insa de la dorinta pana la teren sunt cateva obstacole, printre care si infrastructura slaba pusa la dispozitia amatorilor de baschet.
Horia Paun: Intr-adevar, avem o mare deschidere catre romani, si ca numar de aplicanti, si ca numar de sportivi legitimati. Baschetul, in general, este un sport simplu de practicat atata timp cat ai un panou, o minge si doi prieteni. In trecut, Federatia Romana de Baschet a implementat in toata tara un program de distributie de panouri de baschet. In multe orase acele panouri inca exista si sunt practicabile. Sa vedem daca pe viitor am putea sa facem iar un program similar. E foarte costisitor si ne-ar trebui suport.

SMARK: Cat sprijin primeste baschetul de la autoritati?
Horia Paun: Primeste sprijinul necesar desfasurarii activitatii curente. Bineinteles ca acesti bani, pana la un anumit punct, acopera o parte din cheltuieli. Trebuie insa sa punctam metode si cai prin care sa ne atragem parteneri, in asa fel incat sa imbunatatim calitatea pregatirii. Sportul de performanta inseamna o perioada lunga de pregatire, o alimentatie pe masura, conditii de odihna, conditii de transport, echipament sportiv de calitate care sa te ajute in procesul de pregatire. Si toate lucrurile acestea presupun bani, statul ne asigura o parte din fonduri, nu pot sa asigure integral, si noi atunci venim cu bani din alte surse de finantare tocmai pentru a oferi conditiile necesare performantei.

SMARK: Cat de sprijinit e baschetul de catre companii si branduri?
Horia Paun: In general, companiile vin si catre baschet cu fonduri, insa Legea Sponsorizarii ne ridica foarte multe probleme. Toate aceste companii doritoare sa investeasca in sporturi nu primesc beneficii fiscale foarte mari. Legea Sponsorizarii este destul de invechita si, din cate stiu, se lucreaza la nivel de Guvern sa fie modificata. Poate atunci o sa fim mult mai aproape de companii si ele de noi.

SMARK: Credeti ca brandurile au inteles ca rezultatele in sport vin dupa o anumita perioada de timp?
Horia Paun: Din pacate, companiile isi doresc rezultate imediate, isi doresc imagine si isi doresc asocierea brandului cu o performanta notabila. In sport, performanta se castiga in timp: trebuie sa investesti in copii, in primul rand sa faci o selectie buna, dupa care sa investesti in perfectionare, in pregatire, in educare, si abia ulterior vin rezultatele. Este o loterie, pleaca multi la drum, dar nu ajung sus decat cei mai performanti.

E destul de greu sa te duci sa explici unei companii ca vrem sa facem un parteneriat pentru o echipa de juniori. Oamenii o sa ma intrebe din prima ce expunere primesc. Si eu trebuie sa le explic ca exista un proces de pregatire prin care trebuie sa trecem. Dar multi inteleg, mai ales oamenii de afaceri care fac sau au facut sport, si ne sprijina. E mai usor cand vine vorba de evenimentele punctuale. Acolo exista expunere mult mai mare.

SMARK: Cu ce branduri a colaborat Federatia de-a lungul timpului?
Horia Paun: Intotdeauna am colaborat cu branduri pe partea de echipamente. Am avut colaborari cu distribuitorul lui Nike, cu Spalding, cu Peak. In zona de masini oficiale am colaborat cu Mitsubishi Motors. In prezent avem si un parteneriat cu Apla.

SMARK: Ce vizibilitate, in comparatie cu Europa, credeti ca are baschetul in Romania?
Horia Paun: In Europa, baschetul este foarte dezvoltat, exista tari cu traditie, de exemplu Grecia si Israel, unde baschetul este peste fotbal. Daca ne uitam la vizibilitate si la numarul de spectatori care participa, meciurile EuroLigii de baschet strang, in medie, 10000 de spectatori. Exista si o regula, nu poti inscrie o echipa masculina in EuroLiga daca nu ai o sala cu peste 7500 de locuri. Romania nu are o astfel de sala. Perspective sunt: la Cluj s-ar putea finaliza anul acesta o astfel de sala si, din ce stiu, si Primaria Municipiului Bucuresti va construi o sala de mari dimensiuni, dar pana in momentul acela suntem blocati. Pe de alta parte, valoarea acestei competitii este foarte ridicata si acum nu avem o echipa care sa aiba un buget care-i permite sa participe in aceasta competitie. La fete am avut doua sezoane in EuroLiga feminina.

Romanii vin sa vada baschet, si Liga Nationala Masculina si Liga Nationala Feminina se desfasoara in sali pline. In ultimii 7-8 ani am avut parteneriate de transmisiune cu Telesportul, apoi cu TVR si in ultimii 3 ani si jumatate am avut parteneriate cu Digisport, minimum 3 meciuri pe etapa, de multe ori au fost si 4 meciuri pe etapa, ceea ce ne-a oferit o vizibilitate sporita. Suntem pe drumul cel bun, cel putin la nivelul campionatului Ligii Nationale Masculine si Feminine. Lumea vine la baschet, important este ca noi sa ne facem treaba, sa atragem cat mai multi copii si o parte dintre copiii acestia, care vad baschet in orasele din care provin, sa-si doreasca sa faca performanta.

SMARK: Cat de multi copii isi doresc sa faca baschet?
Horia Paun: Multi, avem foarte multi. Federatia Romana de Baschet organizeaza in fiecare vara Liga Nationala de Baby si Mini Baschet, avem in jur de 3000 de copii, cu varsta intre 8 si 12 ani, care isi masoara puterile la aceste categorii de varsta. Ca fond de jucatori, cand plecam la drum, stam foarte bine.

SMARK: Cat de mult credeti ca poate sportul sa contribuie la imbunatatirea imaginii tarii noastre?
Horia Paun: Sportul a contribuit si contribuie la imaginea Romaniei. Tara noastra e asociata cu Nadia Comaneci, Ilie Nastase sau Hagi. Am reusit in anii trecuti sa cream niste sportivi care intre timp au devenit niste branduri. Simona Halep este acum un fenomen si cand se intampla asta, toata lumea isi indreapta atentia catre sport. Aici poate ar trebui sa marsam si sa aratam ce beneficii aduce sportul.

Tara noastra nu are o cultura sportiva cum au occidentalii. In afara, oamenii alearga, merg cu bicicleta, fac aerobic in aer liber de ani de zile. Aici abia acum incep sa prinda astfel de activitati. Partea buna este ca au aparut si la noi comunitati atletice, nu avem inca infrastructura necesara, dar parcurile sunt pline de oameni care fac sport.

Faptul ca sportivii nostri au rezultate extraordinare la nivel international atrage atentia tuturor ca e bine sa facem sport. Sportul inseamna sanatate, inseamna apartenenta la diverse grupuri, dezvolta spiritul de fair-play, spiritul de competitie si aceste atribute sunt benefice si in viata de zi cu zi.

SMARK: E vorba si de un efort de educare.
Horia Paun: Da, aici ar trebui sa dezvoltam niste programe impreuna cu Ministerul Educatiei, prin care romanii sa constientizeze ce inseamna sportul. Sportul nu inseamna numai performanta, sportul inseamna miscare, inseamna un creier oxigenat pentru un copil care sta cateva ore la studiu, in fata calculatorului. Daca facem sport aducem un echilibru in viata noastra, suntem mai sanatosi, suntem mai relaxati si cred ca astea ar fi principalele motive pentru care oamenii ar trebui sa-si trimita copiii la sport.

Din pacate, si acest lucru pot sa-l spun, pentru ca fiica mea este in sistemul de invatamant gimnazial, orele de sport nu au valoarea pe care ar trebui s-o aiba. 2 ore pe saptamana sunt oricum prea putine si, de obicei, profesorul de matematica sau cel de fizica vor sa faca recapitulari in timpul acestora. Ar trebui sa dam profesorilor de sport ceea ce este al lor si sa-i lasam sa-si exercite rolul important in educatie. Exista tot felul de programe de informare, cu costuri reduse, pe care le putem realiza in scoli. De xemplu, daca Simona Halep ar vizita o scoala, cu siguranta o parte dintre acei copii si-ar dori sa faca sport in general si tenis in particular dupa o discutie cu ea.

SMARK: Tot in raportul despre sport in Romania am citit ca romanii cunosc o multime de vedete ale baschetului din NBA, dar foarte putini baschetbalisti de la noi. Are baschetul romanesc vedete?
Horia Paun: Ghita Muresan e doar una dintre vedetele baschetului romanesc. Avem foarte multi tineri, apropiati de varsta cu cei care ar vrea sa-si caute anumite modele, care joaca in baschetul european. Avem sportivi romani care joaca in Spania, la Real Madrid, avem tineri care joaca la Saragosa, plus alti baschetbalisti care joaca peste ocean la universitati. Deci daca isi doresc, romanii pot sa-si gaseasca modele. Si baschetul creeaza vedete.

SMARK: Ce competitii de baschet se vor desfasura in Romania pana la finalul anului?
Horia Paun: Romania organizeaza, in perioada 17-27 iulie, Campionatul European 18 ani Feminin, divizia B. Vom juca la Timisoara si Oradea, a fost o decizie strategica sa jucam acolo pentru ca, in 2015, tara noastra, impreuna cu Ungaria, va organiza Campionatul European de Baschet „Eurobaschet 2015 Senioare”, cea mai importanta competitie din Europa. Organizam acest campionat juvenil, sub 18 ani fete, in cele doua orase, tocmai in ideea in care trebuie sa ne pregatim staff-ul pentru anul viitor.

Pe de alta parte, avem in perioada 4-7 septembrie primul Campionat European de Baschet 3 la 3, este o premiera a baschetului european. Baschetul 3 la 3 a capatat un avant foarte mare in ultimii ani, sunt discutii si tratative ca aceasta disciplina, 3 la 3, sa devina disciplina olimpica din 2020 si iata ca si FIBA Europe s-a pliat si organizeaza un campionat european in Romania. Avem mari sperante cu acest eveniment, echipele noastre, si la baieti si la fete, sunt foarte bune. Am participat la Campionatul Mondial de 3 la 3 la sfarsitul lunii mai si baietii au terminat pe locul 5 iar fetele au terminat pe locul 8. Campionatul European va avea loc in Piata Universitatii, in 4-7 septembrie.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related