Trimestrul al doilea din 2014 s-a incheiat cu rezultate excelente pentru piata bunurilor de folosinta indelungata, atingand valoarea de 420 de milioane de euro. Aceasta a crescut cu 17% comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior.
Cu exceptia segmentului Foto, toate categoriile au crescut in T2 2014. Totusi, ritmul de scadere al pietei Foto s-a micsorat, ajungand la putin peste -18%. Cea mai mare crestere in valoare (29%) a fost generata de sectorul de Telecom, care a atins 128 de milioane de euro, acesta fiind cel mai mare segment din T2. Electronicele au avut o perioada remarcabila, crescand cu aproape 27%, urmate de electrocasnice mari, electrocasnice mici, IT si imprimante, functionale si consumabile.
Evolutia vanzarilor pentru bunurile de folosinta indelungata in Romania
Volum Piata, Ponderea fiecarui sector in Total piata, Rata de crestere fata de anul trecut
[UPDATE]: Telecom: impulsul pozitiv al smartphone-urilor cu ecran mare a continuat
Valoarea nesubventionata estimata a telefoanelor smarthpones si feature phones a depasit cu 29% performanta din T2 2013, atingand nivelul de 128 de milioane de euro. Aceasta s-a datorat in principiu rezultatelor inregistrate de segmentul smartphone, cererea pentru telefoanele mobile clasice fiind din nou scazuta.
In cadrul categoriei de smartphone s-a mentinut tendinta de crestere pentru ecrane cu dimensiuni de 4 sau 5 inch. Cele cu dimensiuni foarte mari (5,6 – 7 inch) au avut o cota de piata scazuta si stabila comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. De asemenea, produsele ce permit conexiuni 4G sau incorporeaza o camera de 12MP sunt in crestere.
Electronice: vesti bune de la Cupa Mondiala FIFA 2014
In al doilea trimestru al anului vanzarile de electronice au crescut cu 27%, atingand o valoare de 67 de milioane de euro. Trendul crescator a atins varful in iunie, atunci cand a inregistrat o crestere semnificativa pentru principalul sub-segment al electronicelor – televizoarele cu ecran plat - o performanta ce a fost influentata in mod pozitiv de Cupa Mondiala FIFA.
Chiar daca televizoarele au fost in lumina reflectoarelor, alte produse precum consolele de jocuri – puternic influentate de lansari recente – au continuat cu o crestere de doua cifre, comparativ cu T2 2013. Vesti bune vin si din piata audio care a reusit sa opreasca descresterea si sa arate semne promitatoare in cadrul segmentului de soundbars.
Electrocasnice mici: trendul pozitiv continua
Al doilea trimestru al anului 2014 a adus o crestere de aproape 13% in sectorul electrocasnicelor mici, cu o valoare de 27 de milioane de euro. Aproape toate categoriile au inregistrat rate de crestere de doua cifre, dar categoriile ce au crescut semnificativ au fost uscatoarele de par si storcatoarele de fructe.
Principalele produse care au generat cresteri in cadrul aparatelor de bucatarie au fost cele cu preturi mai ridicate, precum: masini espresso automate, roboti de bucatarie si storcatoare de fructe si legume. De o evolutie buna in cadrul categoriei destinate confortului gospodariei s-au bucurat si produsele de nisa precum masini de calcat si aspiratoare roboti.
Electrocasnice mari: crestere de doua cifre pentru T2 2014
Sectorul electrocasnicelor mari a generat 83 de milioane de euro in al doilea trimestru al anului 2014, cu 12,5% mai mult decat in aceeasi perioada a anului trecut. Cresterea a ramas puternic influentata de produsele de racire si de masinile de spalat, ce au insumat mai mult de 50% din valoarea sectorului. In ciuda faptului ca toate categoriile electrocasnicelor mari au crescut, piata a fost influentata de anumite segmente cheie: electrocasnice incorporabile, frigidere frost-free si masini de spalat eco, ce au continuat sa inregistreze rate de crestere de doua cifre.
IT: desktop-urile recupereaza teren
Sectorul IT a inregistrat o crestere de 7,5% in al doilea trimestru al 2014, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Toate categoriile din cadrul sectorului au contribuit la atingerea nivelului de 93 de milioane de euro.
Dupa o perioada lunga de evolutie negativa, desktop-urile au inregistrat o crestere de doua cifre. Monitoarele si perifericele si-au mentinut trendul crescator. In cadrul pietei de calculatoare portabile, laptop-urile au ramas stabile, in timp ce computing tablets si desktop replacement au continuat sa creasca.
Piata de imprimante, multifunctionale si consumabile: imprimantele cu laser si tonerele au fost produsele cheie
Piata de imprimante, multifunctionale si consumabile a inregistrat o crestere de aproape 7% in T2 2014, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, ajungand la 14 milioane de euro.
In segmentul de imprimante, cererea pentru cele cu laser a crescut, ca rezultat al performantei bune a multifunctionalelor, chiar daca vanzarile pentru imprimante cu cerneala au scazut.
Consumabilele au avut o performanta pozitiva, tonerele si cartusele cu cerneala oferind un impuls bun vanzarilor.
Foto: tendinta negativa s-a diminuat
Dupa un inceput foarte greu in 2014, al doilea trimestru a continuat cu un trend negativ mai mic. Astfel, sectorul foto a scazut cu peste 18%, piata ajungand la 7 milioane de euro – 2 milioane de euro mai putin decat in aceeasi perioada a anului trecut.
D-SRL-urile au avut o crestere usoara de o cifra, in timp ce camerele foto compacte au suferit o scadere de doua cifre, reusind astfel sa traga piata in jos.
GfK TEMAX®Romania: viitorul suna bine
Trendul pozitiv din T1 a fost mentinut si in T2 2014, cu o crestere de 17% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Luand in considerare aceasta prima jumatate a anului este foarte probabil ca valul ascendent sa continue.
Sumar in format tabelar
Studiul
GfK Temax® este un indice utilizat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza pietele bunurilor de folosinta indelungata. Rezultatele sunt bazate pe studiile desfasurate regulat pe panelul de retail al GfK. Panelul de retail cuprinde date de la peste 425,000 de puncte de vanzare la nivel mondial. Incepand cu Februarie 2009, GfK Retail and Technology calculeaza indicele GfK TEMAX® la nivel international, in peste 30 de tari. Este primul indice care include toate pietele bunurilor de folosinta indelungata in tari diferite.
Grupul GfK
GfK reprezinta sursa de incredere care ofera informatii relevante despre piata si despre consumatori si care ajuta companiile sa ia decizii inteligente. Peste 13,000 de experti in cercetarea de piata imbina pasiunea lor cu cei 80 de ani de experienta GfK in stiinta datelor. Aceasta permite GfK sa ofere insight-uri globale importante, imbinate cu expertiza locala, in peste 100 de tari. Prin utilizarea unor tehnologii inovatoare si abilitatea de a lucra cu cifrele, GfK transforma datele din studii in insight-uri actionabile, care sa permita clientilor sai sa-si imbunatateasca avantajul competitiv si sa imbogateasca experientele si alegerile consumatorilor.