“Mama, da-mi si mie 5 lei, sa ies cu prietenii la suc. Nu, nu, nu stau mult. Ma intorc pana la 8. Lasa, nu, stai linistita, ca mai am vreo 5 lei in geaca de data trecuta” - Cam asa era cand eram mica si imi era rusine sa le cer bani parintilor pentru film, suc sau lectii de dans.
Acum termin facultatea si traiesc intr-o ecuatie complicata cu: (bani de la parinti) + (venituri proprii) - (“hai sa imi cumpar ceva de imbracat”) - (“unde mai iesim in seara asta?”) - (“oh, la naiba, s-a inchis metroul” sau “hei, sunt in intarziere si o sa iau un taxi”). Asta mi-a venit in minte cand m-am uitat peste un grafic din raportul de cercetare YouBUS 2013-2014: Tinerii in Romania, tendinte in activitati, preferinte si consum, care urmarestere comportamentul de consum al tinerilor si preferintele lor, brandurile preferate, remarcand in acelasi timp si dinamica acestora. Raportul este realizat in perioada martie 2013 – martie 2014, pe un esantion de peste 3.700 tineri din mediul urban si rural, cu varste intre 14 si 26 ani, pe platforma Youth Monitor.
Ca tot am trecut peste o perioada destul de incercata din punct de vedere financiar pentru toata lumea, haideti sa vedem cum se descurca tinerii cu banii de buzunar.
Cand vine vorba de bugetul de care dispun tinerii lunar, variantele sunt multe, si, asa cum era de asteptat, categoria de varsta conteaza destul mult. Aflam astfel ca un tanar din trei declara ca are mai putin de 500 RON buget in fiecare luna. Tot unul din trei se bucura de o suma intre 500-1000 RON. Doar despre unul din sase putem spune ca este norocosul cu bani de cheltuiala intre 1.500 si 2.000 RON lunar. Ce pot sa spun? Si eu l-as fi invidiat.
Dintre tinerii cu varste cuprinse intre 14 si 17 ani, 50% au un venit lunar de pana in 500 RON, 31% intre 500 si 1.000 RON si 10% intre 1.000 si 1.500 RON. Cum era de asteptat, in categoria de varsta 18-21 ani observam cresteri ale bugetului: doar 30% dintre acestia avand un venit sub 500 RON pe luna si 39% intre 500 si 1.000, iar 13% intre 1.000 si 1.500 RON.
E bine ca speram la mai bine in viitor. 6 din 10 tineri estimeaza ca venitul personal va creste in urmatorul an si mai putin de 1 din 10 aproximeaza ca se va reduce. Pana la urma, speranta moare ultima si, stiti cum se zice, daca iti doresti cu adevarat ceva, o sa il obtii. Cei mai optimisti sunt insa baietii. La fel si categoria de varsta 22-26 ani (comparativ cu 14-17 ani sau 18-21 ani). Putem sa punem acest ultim rezultat in baza faptului ca acesti tineri au de cele mai multe ori un job sau stiu ca nu mai pot evita inevitabilul.
Pe ce “sparg” tinerii cei mai multi bani? Ei bine, aflam ca peste 40% dintre ei au cheltuit cel mai mult pe haine in ultima luna, distractia ocupand doar locul doi (28% dintre tineri afirmand ca asa au consumat cea mai mare parte din bugetul personal). Electronicele si calatoriile ocupa locul 3, respectiv 4 in acest clasament.
Lucrurile se schimba insa daca ne uitam pe intervale de varsta. Observam astfel ca hainele isi mentin primul loc in clasament, dar scad de la 47% in cazul categoriei 14-17 ani, la 34% in cazul categoriei de varsta 22-26 de ani. Cei care par sa se distreze cel mai mult sunt tinerii de 18-21 ani, 38% dintre ei spunand ca aceasta activitate le-a consumat cei mai multi bani din bugetul personal.
Cand se pune problema cheltuielilor apare din nou o diferenta majora intre sexe, fetele preferand sa-si cumpere haine (mai mult de 50%), pe cand baietii prefera distractia (38%), gadgeturile/electronicele si sportul.
Am aflat cum sta treaba cu bugetele tinerilor si pe ce-si sparg o mare parte din bani. Mai multe despre cum afecteaza asta brandurile din diverse categorii, in raportul YouBUS 2013-2014.
YouBUS 2013 - 2014 a fost realizat pe platforma Youth Monitor de Brennan Research & Consultants in parteneriat cu Quantix Marketing Consulting si este cel de-al 12-lea raport din seria SMARK Research.
Youth Monitor este prima platforma de cercetare cu focus pe tinerii din Romania, functionand ca un conector social si de marketing intre factorii de decizie din diverse domenii si tinerii romani. Platforma este realizata in parteneriat de Brennan Research & Consultants si Quantix Marketing Consulting.