Despre Iutta am mai scris acum ceva timp, cand lucrurile erau inca la inceput. Dupa aproape doi ani, brandul a crescut, asa ca le-am luat din nou la intrebari pe Nicoleta Chirica (Founder & Designer) si Olivia Sandu (Coordonator Comunicare).
Cum a evoluat Iutta in acest timp si care au fost pasii, cum se diferentiaza pe piata de fashion, ce functioneaza cel mai bine pe partea de comunicare si care au fost rezultatele campaniei Dor de Romanesc, ne spun Nicoleta si Olivia.
Filosofia brandului
Iutta este un brand premium ce se inspira dintr-un puternic simt al identitatii care este transpus prin arta mestesugaritului intr-un design cu motive folclorice brodate in piele. Filosofia este de a sintetiza traditiile si culturile locale prin tehnici inovative intr-un concept universal, descris de emotii si povesti.
Target
Femeile autentice care nu evita sa-si puna in valoare individualitatea si identitatea prin simboluri ale traditiei, ce cunosc importanta valorilor culturale si le imbina cu succes in prezent. Iutta este o continuare a femeii care o poarta si a sumei credintelor ei.
Identitatea vizuala
Toate elementele ce tin de identitate au fost realizate in-house, ca o transpunere fireasca a conceptului intr-o forma grafica si fonica. Iutta s-a inspirat in creatie din maretia lui Brancusi, ce se reflecta si in logo-ul brandului, unde se regasesc sub forma de motive simboluri ale coloanei infinitului si ale ADN-ul, iar viziunea s-a impletit armonios in nume, un derivat cu rezonanta locala al unui personaj mitic ce isi apara si promoveaza valorile.
Competitori
Pentru moment, concurenta este formata din bradurile premium care isi spun povestea prin obiecte de design contemporan.
Principalul diferentiator pe piata de fashion
Iutta este un brand care aduce un suflu nou in zona designului fashion. Venim in peisaj cu multa inovatie, indraznim combinatii neconventionale din piele si inspiram un stil aparte care sa reflecte nuantele unei identitati bine definite. Iutta este un concept creat pentru a reface legatura intre noutate si autenticitate prin simboluri folclorice specifice si fir narativ.
Cuvinte cheie: identitate, premium, mestesugarit.
Investitia initiala
Businessul a pornit ca un proiect de antreprenoriat de la un buget de cateva mii de euro. Afacerea se va extinde si in plan international, iar asta va presupune o reinvestitie a fondurilor asa ca momentan suntem concentrate pe dezvoltare. Iutta inseamna directie, strategie, design, resurse, branding, comunicare etc. cu venituri proprii. Insa atunci cand lucrurile sunt facute cu pasiune si viziunea este clara, proiectul pare a fi o provocare benefica, cu multe beneficii si satisfactii la capat de drum.
Antreprenoriatul este o realizare in sine, pentru ca a crea un brand de la zero si a-l creste in permanenta necesita mult curaj si determinare. Ne bucuram de fiecare colectie care ia viata, de partenerii si oamenii frumosi care ni se alatura si de recunoasterea pe care o are in prezent Iutta. Pe de cealalta parte, acest business este o mare responsabilitate iar fiecare pas trebuie gandit cu mare atentie.
Strategia de comunicare
Am investit de la inceput multe resurse in aceasta directie, comunicarea fiind esentiala in explicarea conceptului nostru si in patrunderea atat pe piata ca un nume nou, dar si in sufletul publicului. Ne prezentam ca un brand autentic, unic, ce reflecta elemente identitare sub forma de emotii, iar aceste atribute se afla mai mult la nivel conceptual asa ca apelam la povesti pentru a le descrie. Avem o voce foarte personala si implicam publicul nostru in toti pasii pe care ii realizam.
Canalele de social media ne-au fost de mare ajutor, caci acolo textul se imbina foarte bine cu imaginea/video si posibilitatile de interactiune/feedback sunt foarte mari, dar si evenimentele sau parteneriatele cu organizatii cu care rezonam au contribuit la o crestere organica. Atunci cand avem noutati, apelam la PR-ul standard insa cand dorim sa transmitem o poveste legata de brand sau creatii realizam campanii si comunicam prin mijloacele proprii.
Pentru noi, cele mai bine primite sunt povestile pe care le cream, "scriem" si transmitem. Asta ne defineste ca brand si ne permite o legatura directa, autentica cu publicul. Facem asta cat mai creativ, prin designul pe care il avem, prin comunicarea online cu ajutorul imaginilor cu incarcatura simbolica puternica, momentelor video care sintetizeaza valorile noastre sau prin evenimente offline, campaniile si colaborarile care ne permit sa dam viata conceptului de brand.
Cele mai bine vandute produse
Colectia Dor de romanesc a fost de departe cea mai aproape de sufletul publicului nostru. Cu precadere gentile ce au permis dorului sa calatoareasca in tara, atat si international, in destinatii precum Singapore, Franta, Finlanda, Moldova, Spania, Anglia, Suedia, Australia, Canada.
Colaborari
Pana in prezent am colaborat pe piata locala cu brandul Guban, ce a revenit pe piata anul trecut cu un portofoliu format si din produse ce au purtat motivele Iutta. In termeni de organizatii/companii/evenimente, am avut multe asocieri punctuale care au contribuit la transmiterea valorilor ce ne ghideaza in creatie.
Dintre acestea reamintim Fundatia Regina Maria, Fundatia Pact, ICR, Galateca, Carturesti, Techir, Aqua Carpatica, Designist, atelierul NO NO NO si Materia, comunitatea La Blouse Roumaine si campania grupului Intact numita Romania, tare de tot.
In ceea pe priveste procesul de productie, creatiile Iutta sunt realizate intr-un atelier din Bucuresti unde lucram cu materii prime oferite de furnizori locali.
Pe langa platforma online, Iutta poate fi gasita in galerii de arta si concept store-uri din Romania.
Distributia
Distributia este unul din punctele importante pentru 2015. Dorim sa avem un spatiu propriu de distributie si sa sporim colaborarile atat cu concept store-uri cat si cu platforme online pentru designeri.
Campania Dor de Romanesc
Campania desfasurata in perioada octombrie-decembrie a fost un efort sustinut de comunicare si ne-a adus un public nou si o afiliere cu endorseri care impartasesc viziunea si valorile Iutta.
Pe langa beneficiile aduse brandului, proiectul a strans peste 360 de povesti de doruri pe platforma lansata cu aceasta ocazie. 6,800 de vizitatori pe site, peste 4,000 de vizualizari ale povestilor ambasadoarelor pe canalul oficial de Youtube si crearea progresiva a gentii Dor calator, inspirata de destainuirile participantilor la campanie. Toate aceste statistici, dar si o analiza a dorurilor stranse, pot fi regasite in infograficul campaniei.
Platforma dorderomanesc.ro
Chiar daca concursul nostru s-a incheiat, platforma va ramane disponibila pentru cei care doresc sa citeasca povesti cu suflet si sa se inspire. De asemenea, conceptul este foarte ofertant si ne ofera o modalitate foarte buna de interactiune cu publicul nostru, asa ca o vom avea in vedere pentru ocazii viitoare. Vom avea in vedere sa promovam intr-o metoda creativa si dorurile stranse, insa toate acestea la timpul lor.
Campania ne-a marit expunerea si a realizat o trecere catre linia de genti din piele, care au fost introduse o data cu regiunea careia ii desemnam ambasadoarea. Astfel, pentru fiecare zona a tarii am alocat o saptamana din proiect, promovandu-i povestea si geanta specifica din colectia "Dor de romanesc", iar acest lucru s-a reflectat si in vanzari.
Am profitat de orice ocazie ni s-a parut potrivita, atat in tara, cat si in afara sa participam la targuri si expozitii, pentru ca suntem un brand nou si este important sa fim prezenti si fizic la intalnirea cu publicul nostru. Datorita conceptului produsului ,dar si a set-upului care ne insoteste in ultimele luni, reactiile au fost pozitive, de apreciere si de curiozitate.
Iutta invita la povesti, iar asta o vedem si in zambetele calde care reactioneaza la emotia transmisa de noi. In tara suntem intampinati ca un suflu nou, iar in plan international nu numai motivele, ci si conceptul de readucere a traditiilor locale in centrul colectiilor este apreciat si incurajat.
Spre exemplu, ultima iesire am avut-o la targul Global Destination for Shoes and Accesories (Dusseldorf), unde am conceput cu ajutorul atelierelor NO NO NO si Materia un decor de fusion romanesc cu padurea de mesteacan a lui Eminescu si totemurile infinite ale lui Brancusi. Acesta a fost un element vizual cu o mare putere de promovare a culturii si valorilor noastre.
Iutta pe Facebook
Avem o relatie foarte stransa cu publicul nostru, fie ca este vorba de interactiune online sau fata in fata. Pe Facebook ne-am bucurat sa vedem deschiderea cu care persoanele isi deschid sufletul si impartasesc cu noi dorurile lor.
Primim povesti frumoase, fie in comentarii, fie in mesaje private. E minunat sa vedem cum se reflecta emoria acestui brand in vietile lor. Deseori trezim sentimente care ii surprind si pe cititorii nostri. Unul dintre mesajele memorabile care sta ca dovada este acesta: „Voi, Iutta, ne faceti sa iubim dorul, desi el implica o absenta”.
Obiective pentru 2015
Un mare accent se va pune pe extinderea internationala si pe multiplicarea punctelor de distributie. De asemenea, dorim sa consolidam prezenta pe piata din Romania si sa trasam viziunea pe termen lung pentru a ne sustine in toate etapele ce urmeaza.
Extinderea gamei de produse
Portofoliul a fost recent innoit cu o linie de accesorii (manusi, portofele, clutchuri), iar cu ocazia participarii la targul din Germania am lansat in exclusivitate o linie urbana de incaltaminte in care se regasesc motivele brodate ce au consacrat Iutta pe piata. Inovatia si extinderea de linie va fi mereu in plan pentru ca din punct de vedere al creatiei si designului posibilitatile sunt nelimitate.