Multe speculatii s-au facut in online despre originea termenului "Black Friday". Din fericire, adevarul nu e dincolo de noi.
Candva, vinerea de dupa Ziua Recunostintei in State marca inceputul sezonului de cumparaturi pentru sarbatori. Dupa aia, mai era si ultima vineri dinaintea unui meci traditional de fotbal american intre echipele Academiei Militare si Academiei Navale americane.
Si se spunea ca e neagra pentru ca traficul era atat de aglomerat, incat atmosfera se "innegrea" de la gazele de esapament. Cumparatorii migrau in numere mari catre magazine si, desigur, isi luau automobilele cu ei. La fel si iubitorii de fotbal american plus galerii, sustinatori si jucatori. Rezultatul - un aer ceva mai incarcat.
Prin 2011, potrivit Wikipedia, aceasta celebrare a capitalismului a patruns si in Romania. N-am prea simtit sa se inteteasca poluarea. O fi si pentru ca data Black Friday-ului la noi e flexibila. Poate sa pice in orice perioada a anului, chiar si de mai multe ori pe an. De ce? Pentru ca promotiile, sincronizate si in volume mari, pur si simplu au succes de bubuie.
Ca un brand ar trebui sa ramana precaut in ceea ce priveste promotiile de pret, stim deja. Insa Black Friday ofera un cadru de a practica reduceri fara efecte asupra indicatorilor de brand. Iar Black Friday-ul romanesc, ne-a spus Lucia Ciuca (Director Marketing, eMAG), a fost adus si pozitionat pe piata romaneasca chiar de catre eMAG.
Cu Lucia o sa va intalniti si in cateva saptamani. Va participa in calitate de speaker la cea de-a patra editie Promotions Now, conferinta care se intampla pe 18-19 martie la UniCredit Tower. Evenimentul este parte din seria SMARK KnowHow. Pana atunci, o cunoastem in format text:
Specificul promotiilor in retailul online
Datorita specificului pietei online, noi putem adapta continutul comunicarii in functie de interesele vizitatorilor. De exemplu, anumite sectiuni sunt afisate dinamic, corespunzator intereselor si istoricului individual de navigare. Aceasta metoda, combinata cu metode mai noi, de tipul dynamic remarketing asigura o experienta customizata la nivel de utilizator.
Cel mai de impact canal de comunicare al unei promotii
In mare parte, depinde de natura audientei pe care care o ai si de felul in care definesti impactul. Insa daca promotia pe care vrei sa o comunici se adreseaza unui segment de mass-market, atunci sunt sanse bune sa preferi comunicarea TV.
Promotiile la care raspund cel mai bine clientii eMAG
Desi eficiente, de fiecare data cand este posibil, este bine sa eviti promotiile construite exclusiv pe pret/ discount si sa incerci sa fii cat mai inovator si unic in abordare.
Tipuri de promotii derulate in 2014
Datorita marimii si complexitatii business-ului nostru, atat in ceea ce priveste categoriile de produse (peste 260.000 SKUs), cat si acoperirea geografica (Romania, Bulgaria, Ungaria, Polonia) am implementat conceptul de promotie din foarte multe unghiuri, incluzand aici tombole, concursuri, evenimente in showroom-uri, reduceri de pret, cadouri, bundles si multe altele.
Cea mai apreciata din prisma consumatorilor
Raspunsul la promotii este diferit in functie de segmentul caruia i te adresezi si in functie de specificul produselor sau serviciilor promovate, de aceea este dificil de numit un singur tip de promotie de succes. Altfel nici nu ar mai axista o asemenea varietate de promotii in piata.
Totusi, de departe Black Friday, evenimentul de shopping al anului pe care noi l-am adus si pozitionat pe piata romaneasca, este cel in care investim cele mai multe resurse si cel mai mult efort, iar prin amploarea ofertei genereaza si cel mai consistent raspuns pozitiv din partea clientilor.
Cel mai important lucru la set-up-ul unei unei promotii
Obiectivul, indiferent cum ar putea fi exprimat: numar de comenzi, valoarea vanzarilor generate, deschiderea unor piete sau segmente noi etc.
Cu ce agentii ati colaborat in 2014 pentru promotiile derulate?
Mare parte dintre activitatile necesare pentru conceptul si implementarea promotiilor sunt realizate in-house. Totusi, in functie de natura acestora, unele sunt externalizate catre diferite agentii specializate: Conversion – digital media, OMD – media planning and buying, Conviv Media – BTL, SmartPoint – PR si altele.
Promotii locale sau internationale care ti-au placut
Black Friday. Pe parcursul unei singure zile de Black Friday, la eMAG au fost comandate 500.000 de produse, dublu fata de editia Black Friday 2013, iar vanzarile totale au fost de 165 de milioane de lei. Am inregistrat peste 4 milioane de vizite pe site intr-o singura zi si am avut un trafic record de pe dispozitivele mobile: 1.4 milioane de vizite si 15% din total comenzi au fost facute de pe mobil. Toti acesti indicatori vorbesc de la sine.