Al doilea panel, ziua a doua. Promotions Now 2015. Ne-am aventurat in perspectiva antreprenoriala asupra promotiilor, alaturi de: Dragos Petrescu (City Grill Restaurants), Marius Tudosiei (Bacania Veche), Marius Dosinescu (FlorideLux.ro) si Mihai Patrascu (evoMAG).
Despre promotiile City Grill ne-a vorbit Dragos Petrescu (CEO, City Grill Restaurants). A inceput cu lantul de restaurante LaMama, lansat in 1999 alaturi de Catalin Mahu si dezvoltat prin metoda Blue Ocean Strategy. Dragos Petrescu s-a retras apoi din acel business, concentrandu-se pe City Grill, al carui prim restaurant a fost deschis in 2004. Cea mai buna promovare era word-of-mouth-ul, a spus Dragos, si continua sa fie asa, fiind de parere ca un produs bun va ajunge la oameni prin recomandari, in primul rand.
La CityGrill au fost lansate in 2008 doua tipuri de meniuri speciale: Save-Money si Save-Time. Primul cuprindea un meniu de pranz la reducere, in timp ce al doilea garanta consumatorului ca in decursul a 45 de minute de la comanda, isi va primi si nota de plata.
O alta practica promotionala dedicata clientilor restaurantelor din grupul CityGrill este cardul Out4food, ce cuprinde 5 branduri (Caru' cu Bere, Hanu' Berarilor, Trattoria Buongiorno, CityCafe si CityGrill) si ofera reduceri bazate pe punctele acumulate in oricare dintre locatiile sus-mentionate, prin scanarea notei de plata.
Inregistrand tipologia de consum a fiecarui utilizator, aplicatia aferenta cardului recomandari si oferte personalizate, in functie de consumul din restaurant. In prezent, a completat acesta, exista in jur de 70.000 de posesori de card, dintre acestia 50.000 utilizatori activi (mai mult de 2 ori pe an).
Dupa 10 de ani de marketing, Marius Tudosiei (Owner, Bacania Veche) a trecut la a avea propriul cooking show - Sanatate in bucate - si la infiintarea business-ului Bacania Veche. Iar din contactul cu consumatorii si strategiile incercate, Marius a spus ca promotiile clasice nu si-ar gasi locul in Bacanie, cu toate ca si ele au fost incercate.
Faptul ca publicul Bacania Veche estemai degraba indiferent la promotiile clasice, cu reduceri de pret, de pilda, a fost exemplificat de Marius prin doua situatii: un vin portughez a carei reducere a ajuns de la 20% la 50%, fara niciun efect asupra cumparatorilor si o serie de pachete de mic dejun si afternoon tea. Acestea din urma nu au functionat, a spus Marius, din cauza obiceiurilor de consum ale romanilor care, din experienta lui, nu mai implica un mic dejun copios sau o gustare de dupa-amiaza, oricat de atractiva ar fi oferta.
Altfel, publicul care frecventeaza Bacania Veche e mai usor de convins cu un produs ingrijit, poate cu un gust care seamana cu un aliment consumat in copilarie. Inca o abordare "promotionala" care functioneaza pentru business-ul sau, a continuat Marius, este sinceritatea: incidentul unei comenzi prea mari de branza frantuzeasca a fost impartasit cu publicul, alaturi de o reducere simbolica de 10% si call-to-action-uri autentice, in magazin (oamenii erau rugati sa ajute Bacania sa cumpere alimentul, stocul fiind mult prea mare, iar intreg contextul explicat).
Un alt demers incununat cu succes a fost cardul de 25% reducere oferit bloggerilor din zona food. Acestia avand o problema in a-si finanta retetele, uneori exotice si costisitoare, initiativa a fost foarte binevenita.
Marius Dosinescu (CEO & Founder, FlorideLux.ro) a povestit publicului de la Promotions Now 2015 despre inceputul FlorideLux.ro si modul in care poate influenta perceptia consumatorului un anumit business. Astfel, am aflat ca preturile cu care s-a inceput la acea data erau, in medie, cu 50% sub cele practicate de florariile obisnuite. Cu toate ca avantajul financiar era evident, business-ul nu mergea atat de bine pe cat si-ar fi dorit, a spus Marius.
Marius si-a dat seama ca preturile erau prea mici pentru perceptia de produs premium generata de brand. Odata crescute preturile, de pe o zi pe alta, vanzarile au inceput sa creasca imediat.
Faptul ca publicul consumator al FlorideLux.ro nu e price sensitive a reiesit si cu ocazia Black Friday, cand magazinul a oferit o reducere de 50%. Reducerile care functioneaza sunt cele de proportie mica, a adaugat Marius, magazinul neavand in acest moment reduceri de 25 sau 30%. In plus, cel mai mare succes cu ocazia Black Friday l-a avut produsul cel mai scump (un montaj din flori intr-o forma de ursulet).
Mihai Patrascu (CEO, evoMAG) ne-a vorbit despre business-ul evoMAG, un business antreprenorial de familie care a implinit 10 ani si caracterizat in primul rand prin flexibilitate. Implementarea ideilor de campanii/promotii se face rapid, compania organizand cu placere evenimente de shopping independente de "sarbatori" precum Black Friday. Pe care, insa, si evoMAG il celebreaza, fiind vorba de un must-have pentru consumatori.