Nu stiu cum vi se pare voua ca doi oameni pasionati de cultura japoneza s-au apucat de o asociatie [ Asociatia Culturala Kesenai ], au organizat un eveniment [ Japan Play Transylvania ], apoi au mai organizat inc-un eveniment, dar mai mare, primul de felul sau in Romania [ East European Comic Con in 2013 ].
Si au continuat ei sa-l tot organizeze ca sa ajunga cu el la a treia editie, cea mai mare ca amploare. Mie mi se pare fabulos, mai ales ca as fi intrevazut vreo 70.000 de bete tintite direct spre roatele lor cu semn de incepatori. Or fi fost, dar s-au si dus.
Mircea Muresan e Directorul Executiv al East European Comic Con (EECC) si una din jumatatile originare ale acestui proiect. Cealalta este Andreea Mitica, cu care ne-am conversat deja. In textul de mai jos, Mircea ne vorbeste despre evolutia acestui eveniment, despre echipa din spatele lui, despre bugete, concepte, tipuri de public si modalitati de promovare la care s-a apelat.
A treia editie EECC are loc intre 8 si 10 mai si propune 24 de ore de live entertainment celor care ii trec pragul, dozat pe 3 scene mari. Acestea trei vor tine in frau mai multi actori (popositi din seriale precum Game of Thrones, Supernatural sau Doctor Who), un concurs de cosplay, youtuberi de toate felurile (invitat special de peste hotare VSauce/ Michael Stevens) si o finala de gaming - cea a Campionatului Europei de Sud Est la Counter Strike. In jurul lor, vor fi si alte happening-uri, anuntate pe pagina de Facebook dedicata.
Pana una-alta, il cunoastem pe Mircea.
Mircea Muresan (Director Executiv, EECC)
Despre Mircea in viata de zi cu zi
Este dificil sa imi explic si mie ce fac cu exactitate. Eu, spre deosebire de colegii mei, lucrez pentru Comic Con tot anul. Cu toate acestea directia mea este foarte clara, imi doresc sa lucrez in diplomatie si negocieri.
Am studiat Studii de Securitate si Diplomatie atat la Cluj-Napoca (orasul in care m-am nascut) cat si in Bucuresti. Insa am considerat ca daca doresc sa lucrez in acest domeniu, am o singura sansa, si atunci nu imi doresc sa o pierd. Tocmai din acest motiv am decis sa ma concentrez asupra modului in care relationez cu persoane din diferite domenii, in care actionez in conditii de stres, dar si modul in care administrez un proiect sau rezolv o problema.
Astfel, personal si profesional cresc si eu odata cu East European Comic Con, ajung sa ma cunosc cu adevarat si invat sa raspund corect in cele mai dificile conditii.
Cultura japoneza
Pasiunea pentru cultura japoneza s-a infiripat undeva prin 2000, cand aveam doar 10 ani si ma uitam la diferite desene japoneze. Desigur, eu urmaream desene japoneze inca de la 5 ani, insa doar cand am mai crescut, pe la 10 ani, am facut legatura intre ele si tara lor de origine. Mai intai m-au atras animatiile, apoi benzile desenate, iar in final am ajuns sa fiu fascinat de cultura lor in general.
Ador si mancarea japoneza, fie ca o gatesc, fie ca o savurez! :)
Inceputul East European Comic Con
Sunt o persoana care a sfidat tot timpul regulile atunci cand mi s-a parut ca nu au nicio logica, si tot timpul imi placea sa ma povoc, sa imi depasesc limitele si sa incerc lucruri imposibile, la prima vedere. Comic Con a fost o "misiune imposibila" pentru mine.
M-am incapatanat si am luat-o pe Andreea cu mine sa facem un eveniment inedit si complet nou pentru Romania. Am decis impreuna sa nu ne limitam la Romania si sa organizam un eveniment international si asa am creat East European Comic Con.
Cand Andreea spunea de "research" se referea la consultarea cu un avocat specializat pe marci inregistrate si la cercetarea efectiva a ceea ce inseamna in prezent Comic Con.Ne-am documentat cam 6 luni pana cand am decis sa lansam proiectul si apoi am pregatit site-ul si am contractat locatia.
Comic Con-urile americane
In Statele Unite, cand spui Comic Con lumea va intelege San Diego Comic Con (SDCC) si doar cei mai "geeks" vor intelege New York Comic Con sau Salt Lake Comic Con.
Comic Con s-a nascut in San Diego si a evoluat dintr-o conventie pentru persoanele pasionate de benzi desenate intr-una axata pe "pop culture", mai exact pe tot ceea ce este popular pe internet, filme, seriale, benzi desenate, jocuri video, cosplay etc.
Asa am inceput si noi sa cladim evenimentul. Prima data am gasit locatia, apoi am lansat site-ul, am inceput sa lucram la program si la continutul evenimentului. Si nu a fost usor. Chiar daca iti doresti sa fie identic cu ceea ce se intampla in Statele Unite, in Romania nu poti sa faci asa ceva. In primul rand pentru ca publicul interesat era mult mai putin numeros in 2012. Apoi piata de produse specifice era aproape inexistenta, iar actorii veneau in Romania doar ca sa filmeze diferite pelicule.
"Schema" primului eveniment
Am pregatit evenimentul in asa fel sa fie cat mai aproape de conceptul Comic Con din afara, cu aleea artistilor, cu concurs de cosplay, quiz si paneluri. Insa ne lipseau cel mai importante elemente: actorii. A fost cea mai mare provocare sa aducem actori. M-am simtit ca atunci cand joci Baba Oarba, asta pentru ca nu am avut nici o tangenta cu lumea lor. Am trimis sute de email-uri pana cand unul a ajuns unde trebuia. Asa l-am contractat pe John Rhys-Davies la prima editie.
Insa seria provocarilor a continuat cu bugetul evenimentului, deoarece noi am inceput fara a avea banii, ci doar cu o idee frumoasa. Sumele de la sponsori au fost extrem de mici la prima editie, asa ca bugetul in mare parte se baza pe vanzare biletelor in avans. Tot in avans trebuiau platiti si actorii cu sume ce depaseau imaginatia mea pe atunci.
A fost extrem de dificil sa strangem bani sa platim la termen actorii, mai ales pentru ca la semnarea contractului trebuia sa platim 50%, iar cu americanii nu te joci cand semnezi un contract. Dar totul s-a rezolvat si impreuna cu o echipa de voluntari am reusit sa ducem prima editie la bun sfarsit.
Evolutia EECC din prisma echipei
Pe langa Andreea Mitica - art director, Tudor Serbanescu a devenit directorul adjunct, Andra Vasile - PR-ul evenimentului, Cristina Grosan - directorul de vanzari, Livia Viziteu - responsabila de tot ce inseamna cosplay (concurs, parteneriate internationale), Ovidiu Stoian si Mihu Tureac - se ocupa de stage management pentru cele doua scene.
Anul acesta am incheiat un parteneriat cu Kick Off Events, compania care organizeaza The Color Run, iar in cadrul Comic Con-ului se ocupa de logistica, sponsorship si parteneri.
Evolutia bugetului
La prima editie am avut un buget de 35.000 Euro, la cea de a doua editie am avut un buget estimat la 160.000 Euro, iar anul acesta costul este estimat la 250.000 Euro.
Concept
Evenimentul este axat pe mai multe zone. O zona a expozantilor care comercializeaza produse specifice, sau expozanti care prezinta produse care au legatura cu evenimentul, Aleea artistilor unde publicul poate sa interactioneze cu diversi artisti internationali sau locali, zona actorilor unde actorii semneaza autografe si fac poze cu vizitatorii care au achizitionat bilete speciale si zona de entertainment din care fac parte si zonele cu jocuri video si board game + cele 3 scene si zonele de relaxare de afara.
Publicul care viziteaza Comic Con
Sponsorship versus vanzare de bilete
80% din bugetul evenimentului vine din vanzarea de bilete, 10% din vanzarea de spatii pentru expozanti si 10% din sponsorship.
Promovarea evenimentului
Cea mai eficienta metoda este Facebook, unde investim foarte multi bani si timp pentru a asigura o interactiune cu publicul. Asa reusim cel mai bine sa ajustam evenimentul la preferintele publicului desigur in acelasi timp sa pastram structura internationala a Comic Con. Promovare mai facem prin intermediul partenerilor media (machete, articole, webbanners, concursuri, spoturi) sau prin panouri publicitare distribuite in locuri-cheie din Bucuresti.
Tipuri posibile de activari de brand
Orice companie de IT, telecomunicatii, servicii bancare, retail, automobile, produse alimentare… Absolut orice companie care are target publicul 18-35 pasionat de IT (inovatie, gadget-uri, internet, jocuri) si filme. Si Comic Con are un public extrem de receptiv si fidel, in asa fel incat, daca o companie stie cum sa se promoveze sau are incredere in propunerile noastre creative vor fi impresionati de rezultat.
Si am sa va dau cateva exemple:
O companie de automobile, daca accepta sa colantam masina lor cu grafica realizata de noi, vor fi cu siguranta subiectul unei campanii de PR cu foarte mare succes in mediul online, dar si in presa clasica.
Transformam un serviciu de asigurari intr-o poveste cu supereroi care te vegheaza si iti rezolva orice problema. Sau punem bazele unei campanii unde tu poti deveni supererou si sa salvezi orasul de la distrugere daca reciclezi (colectezi selectiv).
Feedback relevant
Suntem extrem de atenti la absolut tot ce apare in presa sau pe Facebook despre eveniment. Tot timpul cautam review-uri sau impresii in asa fel incat sa intelegem cat mai bine publicul pe care il avem. Nu cred ca exista materiale publicate online pe care sa nu le fi citit pana acum, in fiecare zi monitorizam tot ce contine "Comic Con" sau "East European Comic Con".
Spre exemplu, mutarea la Romexpo a fost un rezultat al feedback-ului primit la prima editie si am incercat sa rezolvam cele mai mari probleme intampinate la prima edite, in special in zona de autografe si poze a actoriilor, dar tot nu am reusit sa acoperim totul.
Asa ca, la editia actuala, avem deja un an de experienta la Romexpo si publicul se poate astepta la cozi mai putine la acces, toalete putin mai multe, foarte multe cosuri de gunoi si mai multe standuri.
Provocari: cea mai problematica editie Comic Con de pana acum
Toate editiile sunt problematice sincer, incercam sa facem un eveniment de calitate cu costurile unui eveniment din afara, cu buget al unui eveniment de Romania, cu bilete la un pret pentru Romania, deci este foarte problematic acest aspect.
Insa actorii sunt cel mai mare risc pe care ni l-am asumat la fiecare edtie. Toti actorii care accepta sa participe la evenimente de acest tip au in contract o clauza prin care pot anula atunci cand primesc o oferta de a filma sau in caz de boala. Astfel, atunci cand contractezi un actor si platesti avansul, cu cat este mai cunoscut si mai popular acel actor, cu atat sunt sanse mai mari sa anuleze sau sa reprogrameze pentru anul urmator.
Ce difera anul acesta la EECC? V-ati orientat in special catre entertainment romanesc/ strain?
Spatiul este mult mai mare anul acesta, cu 5000 mp mai mare, am mai adaugat o scena la Romexpo pentru panel-uri si am eliminat biletul de panel pentru actori, in asa fel incat orice persoana care intra la eveniment sa poata asista la panel-urile cu actori.
In fiecare an ne dorim sa putem oferi publicului "Live entertainment" cat mai diversificat. Pornim de la estimarea numarului de oameni prezenti in zone diferite ale evenimentului in acelasi timp, dupa care impartim publicul pe arii de interes: 3.500 de persoane la scena principala, 750 la scena de panel-uri, 1000 de persoane la scena de gaming, 2.000 de persoane in zona de entertainment (Gaming/IT/Boardgames), 2.000 de persoane in pavilionul unde vor fi actorii, 1.000 de persoane in zona sponsorilor si 3.000 de persoane pe platformele de afara.
Dupa ce avem trasat numarul de persoane, ne gandim ce content consuma publicul nostru si ce oportunitati avem pentru fiecare din zonele mentionate mai sus. Si anul trecut au fost prezenti Creative Monkeyz, Sector7 & Nimic Nou, Doza de Has si baietii de la 10 Lucruri, asa ca anul asta i-am invitat din nou si toti au fost foarte entuziasmati sa revina. Insa nu ne-am oprit aici, am verificat printr-un top care sunt preferintele publicului in materie de youtuberi romani si am inceput sa ii invitam.
De anul trecut tot trimitem invitatii catre youtuberi straini care sa fi depasit 5 milioane de subscriberi, iar anul acesta am avut noroc ca VSauce sa ne raspunda pozitiv. Asa ca VSauce, Michael vine la Comic Con!
EECC in viitor
Sper sa devina un reper pe harta internationala, sa avem cat mai multe materiale in exclusivitate, sa reusim sa atragem cat mai multe productii cinematografice care sa se prezinte pe scena noastra, desigur alaturi de membri ai cast-ului. Sa avem din ce in ce mai multi expozanti din domenii cat mai diverse si sa reusim sa atragem cat mai multe companii care inoveaza domeniul IT sa isi prezinte produsele in exclusivitate. Si eventual, in 3-4 ani, evenimentul sa ajunga la 100.000 de vizitatori.