Sa captezi interesul unanim (sau chiar si majoritar) al studentilor e un fel de munte Everest pentru orice profesor. E usor sa uiti din spatele catedrei ca si tu ai fost student. Si poate ca-n viata ta de atunci isi gaseau loc alte si alte probleme de natura urgenta in timp ce viitorul, cariera si cursul X din cele 10-15 faceau, necontrolat, niste pasi inapoi.
Alexandru Dincovici e dascal la SNSPA din 2013 incoace. N-a uitat de studentie si intelege ca, uneori, prioritatile o mai iau razna. Alex calauzeste masteranzii intr-ale antropologiei si, incepand cu acest an universitar, preda si un curs-atelier de Focus Grup. In cadrul caruia doua grupuri de studenti si-au gasit timp, dincolo de tineretea lor, sa duca mai departe un proiect intr-o forma aplicata. Asa au rezultat doua rapoarte de cercetare pe care Alex spune ca le-ar cumpara chiar el - parte dintr-un raport sindicalizat.
Rapoartele vizeaza comportamentele de consum ale tinerilor vizavi de cafea, respectiv tehnologie. Dintre observatiile si concluziile primului raport, am remarcat corelatia dintre factorul timp cu tipul de cafea preferat de studenti, atributele pozitive si negative ale studentilor vizavi de consumul de cafea, dar si brandurile asociate cu anumite atribute (ca exemplu, brandul Davidoff este asociat cu atributele "rafinat" si "calitate", in timp ce Jacobs trimite la atributul "familie).
Al doilea raport a relevat faptul ca, in randul tinerilor, exista consumatorii "cunoscatori" intr-ale tehnologiei, dar si cei "traditionalisti" care au nevoie de indrumare; pe care o gasesc apeland fie la cunoscatori, fie la personalul avizat din magazinele specifice.
L-am rugat pe Alex sa ne arate si noua roadele muncii de student la SNSPA/Facultatea de Sociologie/ cursul optional de Focus Grup. Apoi l-am intrebat cum e la facultate si ce mai zic studentii. Ne-a raspuns in cele ce urmeaza:
Practica la facultate
Practica e de obicei o activitate separata, cu statut special, care beneficiaza daca nu ma insel si de niste credite. Cursurile se pot tine ca oriunde, fara implicatii, cu mult citit, scris, si cam atat. Din fericire la sociologie lucrurile se pot petrece putin diferit, iar cursul pe care l-am tinut in semestrul trecut a fost mai degraba conceput din start ca un fel de atelier, centrat pe practica. Asa ca am avut un avantaj din start.
Pe de alta parte insa, facultatea te pregateste de cele mai multe ori doar sau mai ales pentru facultate, si nici in domeniul meu nu se intampla altfel. Pe mine m-a pregatit pentru master, care m-a pregatit pentru doctorat, dupa care as fi devenit probabil un postdoc "exemplar" daca nu m-as fi oprit, dar chiar si asa am inceput sa predau, ceea ce nu s-ar fi intamplat probabil daca nu continuam cu acest traseu.
Revenind insa la intrebarea esentiala, am vrut de-a lungul cursului sa incerc sa scot putin studentii din zona academica, de confort. Pentru ca cercetarea academica este de multe ori mult mai confortabila decat cercetarea de piata.
Ai mai putine restrictii si mult mai multe libertati, incepand de la alegerea temei si orizontul de timp, pana la marea problema a "utilitatii" ei si a obtinerii sau macar redactarii a unor rezultate actionabile sau a unor recomandari.
Probabil ca nu as fi reusit sa fac asta fara experienta anterioara in cercetarea de piata, dar daca tot am avut o pozitie oarecum privilegiata din punctul acesta de vedere am tinut sa punctez si la curs niste diferente si sa ii imping putin pe cei care s-au lasat impinsi in aceasta directie.
Studentimea si proiectele care trec de teorie
Exista mai putin interes decat mi-ar fi placut mie sa vad. Eu insa compar experienta lor de acum cu experienta mea de student, si uitandu-ma in urma, mi-as fi dorit sa fac niste lucruri mai practice in facultate.
Pe de alta parte, imi dau seama ca am evitat, nici eu nu stiu de ce, anumite ocazii de a face aceste lucruri. De exemplu, eu nu am facut cursul acesta de focus grup "pe vremea mea", si cred ca mi-ar fi prins bine, asa ca nu mi se pare totusi ciudat ca interesul este limitat, cu atat mai mult cu cat au fost niste oameni foarte entuziasmati de oportunitate.
Cum stimulezi pragmatismul studentilor?
Nu am reusit la fel de bine pe cat mi-am propus, din pacate, insa nu este nevoie de cine stie ce mecanisme de motivare complicate. Am incercat sa dau o utilitate suplimentara, extra-universitara, efortului de cercetare, si cred ca a functionat destul de bine pentru ca a avut o componenta voluntara foarte importanta.
Daca iti place ceea ce faci si ceea ce studiezi, nu cred ca esti foarte incantat daca un proiect pentru care depui un efort se transforma intr-o simpla nota si atat, fara niciun alt fel de feedback.
As mai adauga ca respectivul proiect poate sa nu fie nici citit in intregime si sa ajunga intr-un sertar si in final la cosul de gunoi. Nimeni nu cred ca isi doreste ca munca lui sa ajunga la gunoi, si aici ati intrat voi in joc, si va multumesc inca o data pentru asta.
Contextul rapoartelor practice
Anul acesta am preluat cursul de Focus Grup, un optional pentru anul 3 Sociologie din cadrul SNSPA. Eu mai predau la masteratul de Antropologie - cursul de Antropologia corpului in anul acesta, care are un format complet diferit.
Cursul de Focus Grup e de fapt conceput mai mult ca un atelier practic, si cele mai multe dintre intalniri au avut si simulari de Focus Grup pentru a familiariza studentii cu rolul moderatorului si modalitatea de a pune intrebari. Proiectul de final a constat, evident, tot in realizarea unui focus grup, de la recrutare pana la raportare. Am incercat sa fac insa ceva diferit, si le-am propus studentilor sa lucreze in grupuri pentru a putea realiza ceva mai consistent.
Pe parcursul semestrului au fost incurajati sa abordeze si teme de marketing, nu doar teme sociale, iar la final, pentru a-i incuraja sa faca ceva mai bun, le-am spus ca rapoartele lor pot fi publicate, cu datele lor cu tot, intr-un loc vizibil (SMARK), capatand astfel o utilitate dincolo de cea pur academica si orientata catre note.
Nu toata lumea a fost interesata, insa cine a fost a si muncit pe masura pentru a obtine un rezultat adecvat. Eu am incercat sa ii ajut cat am putut de mult si sa ii fac sa inteleaga mai bine rolul unui astfel de raport, intrebarile la care trebuie sa raspunda si modul in care trebuie sa arate.
Rolul practicii in cercetare
Un cercetator specializat in cercetarea calitativa nu este un simplu vehicul prin care se organizeaza niste date, ci trebuie sa vina si cu propria lui expertiza, cu propria lui viziune asupra temei si, pentru ca vorbim de sociologie/antropologie, si cu o metodologie specifica in care ar trebui sa fie inclusa o anumita abordare teoretica.
In afara de sistematizarea datelor, mai trebuie sa apara si o interpretare care se uita la categorii si la multe alte lucruri, si pana la urma aici este si esenta calitativului, dincolo de "arta" de a pune intrebari. Si asta a fost si partea cea mai dificila din tot procesul de creatie.
Desfasurare
Nu le-am dat o tema anume. Le-am sugerat mai multe teme legate de consum, restul a fost decizia lor. Am incercat sa ii ajut pe tot parcursul proiectului, de la feedback pe ghidul de interviu la alte chestiuni punctuale, insa in mare si-au fixat ei singuri si intrebarile de cercetare si au incercat sa raspunda la ele.
Toate proiectele rezultate au fost bune, insa pe langa cele publicate au mai fost si niste proiecte foarte interesante despre haine si consumul de fast food, unde nu a mai existat interes pentru efortul suplimentar necesitat de transformarea lor din teme in rapoarte de cercetare.
La forma actuala s-a ajuns insa dupa evaluarea pentru curs, asa ca versiunea de aici a rapoartelor este un fel de versiune 3.0 la care am ajuns impreuna dupa ceva mai mult timp. La curs am primit cam de la toata lumea ceva mult mai narativ si mai scurt, nu neaparat sub forma de prezentare, ci in unele cazuri un document "clasic", scris.
Rapoartele propriu-zise
Avem un raport despre consumul de cafea, si unul despre tehnologie, axat pe cumpararea telefoanelor, tabletelor si laptopurilor. In toate aceste proiecte s-a discutat doar cu tineri, majoritatea studenti la SNSPA, asa ca am avut o populatie relativ omogena.
Raportul despre cafea a fost surpriza cea mai placuta a cursului, din mai multe motive. Cred ca cel mai important a fost ca au inceput proiectul cu dreptul, printr-un ghid de interviu la care a fost nevoie de un feedback extrem de restrans, si in care au aratat ca au inteles tot ce am povestit la curs.
Le-ai "cumpara" in calitate de client ?
Daca mi-ar face un discount, da.
Glumesc, le-as cumpara, dar mai probabil ca pe un studiu sindicalizat. Pentru ca brieful a fost redactat tot de echipa de cercetare, rapoartele sunt destul de generale si nu vizeaza un brand anume, insa au generat cateva insight-uri de interes si, desigur, exista mult mai multe date in spate pe care le cunosc membrii echipelor, insa care nu si-au gasit locul in aceste pagini.
In calitate de practician de research, i-ai angaja pe studentii din aceste echipe?
Da.
Cele mai importante calitati pentru domeniul research
In primul rand, trebuie sa isi doreasca acest lucru. In al doilea rand, pentru ca vorbim de cercetare calitativa, trebuie sa poata depasi "paradigma" cantitativa de gandire.
Cea mai mare problema pe care am avut-o la curs a fost sa ii fac pe studenti sa nu mai puna problema in termen de "cat de mult" si alte formulari similare. Si pot sa spun ca nici dupa jumatate de an nu sunt convins ca am reusit in intregime sa fac asta. In al treilea rand, trebuie sa fie rezistent la stres.