Consumul de tehnologie in randul tinerilor - o cercetare iesita din incinta SNSPA

Consumul de tehnologie in randul tinerilor - o cercetare iesita din incinta SNSPA

Stiati ca printre tinerii cunoscatori si tehnologizati, se ascund si niste traditionalisti? Ei prefera sa mearga la magazine fizice, sa ceara sfaturi personalului sau al prietenilor cand vione vorba de o achizitie, folosesc telefoanele pentru strictul necesar (apeluri si SMS-uri) si, prin urmare, nu sunt atat de interesati de aplicatii de socializare sau de alte feluri. 

Inca o pastila - indiferent ca sunt Cunoscatori sau Traditionalisti, reducerile la produsele tehnologice au mai degraba o conotatie negativa in ceea ce priveste tinerii - daca produsul e redus, brusc, probabilitatea defectiunilor creste.

Acestea sunt cateva din rezultatele unei cercetari facute de patru studenti la cursul de Focus Grup din cadrul SNSPA, indrumati fiind de Alexandru Dincovici. 

El a decis sa mai sparga rutina teoretica universitara cu un examen aplicat, ale carui roade au fost doua cercetari. Prima viza atitudinile de consum al cafelei in randul tinerilor, iar despre a doua vorbim in continuare cu Madalina Oras, Daniela Panica, George Terpezan si Vicentiu Zamfir.

Au intampinat cateva probleme pe parcursul raportului, despre care ne spun mai jos; dar pana la urma, asa se invata, nu?

 


Facultate vs. realitate

Madalina: Se pune foarte mult accent pe teorie, ceea ce e ok, dar ca sa fim pregatiti pentru un job avem nevoie de ceva mai multa practica.

Daniela: Scoala ne ofera anumite cunostinte fata de ce inseamna sociologia, ce metodologie trebuie sa aplicam, cum si de ce. Ceea ce facem noi cu aceste cunostinte este alta problema, daca am dori sa devenim antreprenori, am putea zice ca ne ajuta sau pregateste intr-o mica masura. Daca am vrea sa devenim profesori sau cercetatori, poate intr-o mai mare masura.

Vicentiu: Acum, ca sunt aproape de marele final, pot spune ca nu este deloc cum imi imaginam ca o sa fie cand am fost admis.

In acesti 3 ani am facut mai multa teorie si singurul lucru practic a fost practica oferita de facultate si  aplicatul de chestionare cu diferite ocazii. In ceea ce presupune un job in cercetare, fie ea calitativa sau cantitativa, nu cred ca suntem pregatiti cu ceea ce am facut in facultate. Chiar daca unii din noi sunt dispusi sa invete. Cat despre initiativa antreprenoriala, iti trebuie mult mai mult decat ceea ce inveti in facultate. Per ansamblu nu suntem pregatiti nici pentru un job in domeniu si cu atat mai putin pentru o initiativa antreprenoriala.


Lucrarile si proiectele practice

Daniela: Apreciem aplicabilitatea lor in primul rand, si oportunitatea de a invata ceva de pe urma lor, chiar si daca e vorba doar de lucrul in echipa. Este important ca ceea ce invatam sa si putem aplica mai departe in cariera noastra.

Vicentiu: Orice proiect practic este binevenit. Cred ca simplul fapt ca este practic ne atrage suficient pentru a ne mobiliza. Aici depinde de materie si de preferintele fiecaruia, dar in general apreciem orice ne ajuta sa mai invatam putin si sa ne dezvoltam skill-urile necesare pentru un sociolog :D


Despre neconventionalul de la catedra

Madalina: Cred ca cel mai important e ca informatiile sa ajunga si sa fie retinute studenti. Metoda de predare nu conteaza, atat timp cat da rezultate bune. Cred ca cel mai des am intalnit o combinatie intre metodele conventionale si neconventionale. Adica o parte de predare teoretica combinata cu vizionarea unor filme sau cu exercitii practice, cum a fost la cursul de focus grup, in care fiecare dintre noi a fost moderatorul unui grup macar o data. 

Daniela: Depinde ce intelegem prin "neconventional". Orice profesor care nu-ti vorbeste doua ore incontinuu, fara nici un fel de interactiune cu studentii este binevenit si e demn de admirat. 

Ne-am intalnit pe timpul facultatii cu metode mai neconventionale de predare, fie ca vorbim despre cursuri de tip laborator precum Focus Grup sau Statistica, sau chiar cursuri teoretice la baza, dar care au fost prezentate intr-un mod interactiv, purtandu-se dialog profesor- student.

Vicentiu: Suntem foarte deschisi la modalitatile neconventionale de predare. Insa depinde de profesor cum alege sa ne preda si se vede pe parcurs cat de eficient este.


Dupa facultate?

Madalina: Cel mai probabil, voi face un masterat pe cercetare sociologica.

Daniela: Vreau sa ma specializez pe partea de cercetare a sociologiei, fie ca vorbim de calitativ sau cantitativ.

George: As vrea sa ma specializez in domeniul apararii. Sunt pasionat de armata si de tot ceea ce priveste relatiile interstatale si militare.

Vicentiu: Dupa facultate, as dori sa lucrez in cercetare. Daca voi reusi sau nu, vom vedea :)) Important e ca vointa am.


Etapele unei cercetari studentesti

Vicentiu: Ideea raportului a plecat de la mine. Eu ma pricep intr-o oarecare masura la zona IT si am venit cu ideea consumului de tehnologie. Si de aici, pas cu pas, s-a conturat ideea raportului si a ajuns la "Consumul de tehnologie in randul tinerilor".

Madalina: Am vrut sa cercetam un aspect intalnit in randul tinerilor, iar tehnologia este tot mai prezenta in viata acestora. Am incercat sa contribuim cu totii in mod egal, dar in final Daniela a fost cea mai implicata. Fiecare a moderat cate un focus grup, fiecare a realizat un transcript si cate o parte din raport, dar forma finala a acestuia este realizarea Danei.

Daniela: La final ne-am ocupat de "infrumusetarea" raportului, aspecte de design, alcatuirea graficelor, editarea textului.


Focus grup-ul propriu-zis

Madalina: Sincera sa fiu, se putea mai bine. Conteaza foarte mult ca moderatorul sa fie relaxat pentru ca discutia sa decurga bine, iar eu am avut unele momente de panica. In rest, a mers bine. Am avut respondenti interesati de subiect, care nu s-au certat si de la care am aflat lucruri foarte interesante. Desi nu a decurs ca la carte, cu siguranta a fost o experienta din care am invatat ceva.

Daniela: Foarte bine, chiar mai bine decat ma asteptam. Nu am avut probleme pe parcursul interviului sau persoane-problema.


Dificultati

Madalina: Pentru mine, recrutarea a fost cea mai complicata parte a temei noastre. Am primit foarte multe refuzuri si la un moment dat chiar s-au mai retras 3 oameni dupa ce au confirmat ca vor veni, deci a fost destul de greu sa gasesc inlocuitori pe ultima suta de metri, dar pana la urma s-a rezolvat. Cred ca daca nu ar fi fost in perioada sesiunii ar fi fost mai usor.

Probleme am intampinat si cand am realizat raportul fara sa avem o structura; am fost, astfel, nevoiti sa il refacem. Aici a fost vorba de neatentie din partea noastra.

Daniela: Scrierea raportului a fost destul de dificila deoarece nu aveam experinta in acest sens, si ne-am bazat pe exemplele si explicatiile domului profesor Dincovici. Dar si acestea trebuiau adaptate contextului si temei noastre, iar acest lucru mi s-a parut cel mai dificil aspect.

George: Recrutarea nu a fost foarte usoara. De cele mai multe ori am intalnit refuzuri si persoane reticente cu care comunicarea si obtinerea informatiilor relevante pentru studiu erau dificile. Pe langa faptul ca mai erau si persoane care precizau ca vin si in ziua focus-grupului te trezeai ca nu mai vin. Cele mai mari dificultati in realizarea studiului respectiv au tinut, deci, de mobilizare si apoi de interpretarea datelor respective.

Vicentiu: Cel mai dificil lucru in realizarea raportului a fost realizarea insasi, deoarece am refacut raportul de cateva ori pana sa ajungem la o varianta agreata de noi si de prof. Alexandru Dincovici.


Rezultate si surprize

Madalina: Au reiesit cateva diferente foarte interesante intre preferintele fetelor si cele ale baietilor pe care nu pot sa spun ca le-am prevazut.

Daniela: Utilizarea modelelor vechi ale telefoanelor Nokia de catre categoria traditionalistilor. Nu ma asteptam ca acestea sa fie inca populare in randul persoanelor de varsta noastra. Dar probabil rezistenta si pretul lor sunt inca apreciate.

George: Am ramas surprins sa vad ca impactul reducerilor asupra deciziilor studentilor in privinta achizitionarii de electronice a fost destul de slab - acestia asociaza adesea reducerea unui produs electronic mai degraba cu calitatea proasta. 

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Branduri

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related