"Gestiunea unei comunitati e-un lucru serios / nimic pe lume nu-i mai frumooos".
Asta nu-i deviza oficiala a Brands & Communities 2015, dar descrie fidel spiritul in care ne vom intruni la UniCredit Tower la mijloc de mai. Si mai descrie si atitudinea lui Radu Acsinia (Social Media Specialist, Samsung Romania) fata de comunitatile online cu care are de-a face zilnic, alaturi de echipa lui. Fie ca ofera divertisment sau informatii, fie ca stimuleaza activ implicarea consumatorilor sau se ocupa de customer service, Samsung Romania pe online functioneaza in regim "always on". Astfel, compania si-a propus sa inchege comunitati reale si nu sa devina contor de like-uri.
Pe larg, despre perspectiva in social media si activarile Samsung Romania din acelasi mediu, aflam in cele ce urmeaza de la Radu Acsinia:
Atributele unei comunitati relevante pentru un brand
Difera de la o comunitate la alta, dar in mare sunt cateva atribute care se regasesc majoritatea comunitatilor relevante. Cel mai important mi se pare nivelul de interactiune din mijlocul acesteia. Nu cred ca poti numi comunitate un grup de persoane care nu interactioneaza fie intre ele, fie cu cei care i-au adus laolalta.
E ca si cum aduci un grup de oameni intr-o incapere si nimeni nu interactioneaza. Am pus acest atribut mai sus fata de existenta unui interes comun, pentru ca degeaba exista un interes comun daca nu il poti sidezbate, amplifica sau exploata.
Aceeasi gandire este valabila si in online sau social media, unde e necesar un efort permanent si de lunga durata pentru a aduna oameni cu interese comune, cu care sa interactionezi si cu care sa porti conversatii relevante pe diverse teme, in mod constant.
Platforme online: Samsung Romania
Facebook-ul este in continuare platforma dominanta in Romania si, desigur, un element foarte puternic si in strategia noastra. Insa suntem din ce in ce mai activi pe YouTube sau Instagram. Chiar si Twitter oferta oportunitati interesante, daca activezi lumea care apreciaza acea retea.
Nevoi ale consumatorilor deservite prin comunitatile online
Divertismentul, informarea, implicarea consumatorilor si customer service-ul sunt principalele nevoi pe care le adresam prin comunitatile online.
Avem o abordare "always-on" in care abordam echilibrat toate aceste nevoi, imbinand activari creative pentru a adresa partea de divertisment, update-uri cu ultimele noutati in cel mai scurt timp posibil, posibilitatea contanta de a se implica in actiuni care au un rezultat (la care ei insis contribuie) si, nu in ultimul rand, raspunsuri detaliate si promptela capitolul customer service.
Cel mai atractiv tip de content
Continutul care adreseaza nevoia de divertisment este de departe cele mai popular si nu cred ca e nicio surpriza aici, insa important este ca divertismentul sa fie sincronizat cu scopul, asteptarile si valorile comunitatii.
Vedem si o crestere a interesului pentru continutul care adreseaza nevoia de implicare a oamenilor in viata brandului. Oamenii sunt mult mai receptivi si activi in actiuni in care ei simt ca input-ul sau participarea lor va rezulta intr-un output tangibil la care au contribuit cu adevarat.
Tipuri de activari de succes
Cred ca cel mai bine functioneaza cele care au un mecanism simplu si o idee creativa usor de inteles.
Noi am folosit cu succes acest tip de campanie in momentul lansarii S5 sau Note 4, unde am oferit in exclusivitate pentru comunitatea noastra titlul de "Primul posesor din Romania" pentru cele doua telefoane, iar campaniile au fost un real succes.
Un alt tip de activare care ne-a adus rezultate foarte bune a avut la baza principiul implicarii directe a comunitatii in output-ul campaniilor.
Live Smart 365, #DorDeRomania, Generatia A & KREM sau #In2015Vreau, toate au avut rezultate foarte bune tocmai datorita implicarii masive a oamenilor in rezultatul final ale acestora. Fie ca a fost o aplicatie mobile de sfaturi, carti postale, o melodie sau un studiu, ei s-au simtit importanti si asta a contat enorm.
Cele mai bune rezultate din 2014
Depinde foarte mult de obiectivul urmarit, insa cred foarte mult in activarile care creeaza o legatura puternica intre oameni si brand, iar exemplele de mai sus ilustreaza cele mai performante campanii ale noastre in acest sens.
#CalatoriaS6, care se desfasoara in momentul acesta, este un exemplu in plus si foarte relevant in directia de implicare a comunitatii, fiind o activare construita in jurul iubitorilor de S6 si care va fi unul dintre cele mai importante proiecte de User Generater Content din urmatoarea perioada in Romania.
Faza cea mai importanta incepe pe 25 aprilie si, cred eu, va fi un adevarat studiu de caz despre implicarea si activarea unei comunitati in jurul unui interes comun.