2 zile de eveniment, 25 de speakeri si un workshop au conturat strategiile si tacticile de digital pentru gestionarea unei comunitati relevante pentru brand, la Brands & Communities 2015, pe 21 si 22 mai. Ne reamintim astfel ca nu exista comunitati de brand in acceptiunea clasica, ci comunitati la care brandul adera raspunzand unor nevoi ale consumatorilor.
Responsabili de know-how si inspiratie au fost: Maria Zidaru (GfK),Cosmin Nae (Quantix), Vlad Mihalache (Traiesc Sanatos), Andreea Dirzu (Millward Brown), Semida Duriga (Independent Creative), Matei Psatta (Leo Burnett Group), Andreea Strachina (Kaleidoscope Proximity), Catalin Rusu (Rusu+Bortun), Dragos Musat (Publicis Bucharest), Adina Stanescu (CohnandJansen JWT), Vlad Flavius Paun (Atelieru'), Claudia Chirilescu (Spoon Media), Simona Hancu (Vincon Romania), Costin Radu (The Geeks), Alex Dona (Times New Roman), Bogdan Georgescu (Bookster), Alexandru Manole (Burger Van), Cristi Badea (MavenHut Games), Gabriela Cretu (Ursus Breweries), Cristina Moraru (Unilever), Mihaela Muresan (IKEA), Ruxandra Mocanu (Discovery), Gabriel Patru (Mediaedge CIA Romania), Andrei Balan (Webstyler) si Alina Buzatu (Geometry Global).
Printre cele mai importante informatii de la eveniment:
Sportul uneste brandurile si consumatorii
Alergarea, chiar daca este considerata o activitate sportiva practicata individual, repezinta un liant intre brandurile care aleg sa se implice si comunitatile de impatimiti ai acestui sport din ce in ce mai accesat de romani. Potrivit raportului de cercetare Sport in Romania 2015. Focus on Running, 61% dintre romani au declarat ca au alergat cel putin o data in ultimele 12 luni, un fenomen in crestere, raportat la ultimul an. In spatele unei pasiuni, oricare ar fi ea, se creeaza comunitati: 44% dintre respondenti au declarat ca alearga cu un partener. Evenimentele sunt locurile in care brandurile se pot conecta natural cu practicantii. Asociatiile si ONG-urile joaca si ele un rol important, fiind o veriga de legatura intre branduri, bugete si comunitatile de practicanti. Va creste foarte mult zona de charity running, maratonul de la Londra fiind un exemplu bun de maraton construit pe aceasta idee.
Nu exista comunitati de brand asa cum ne imaginam. Like-ul a devenit un commodity
Termenul "comunitati de brand" induce in eroare, propunand ideea de ownership asupra comunitatilor. Pe scurt: nu exista comunitati de brand. Exista comunitati pentru pasiuni, pentru valori, pentru activitati, pentru credinte, pentru obiceiuri. Fiecare brand poate reprezenta ceva anume in acest context; si exista branduri care au inteles cum comunitatile nu exista datorita unui brand sau pentru un anume brand.
O comunitate reala nu tine de vanity meters. Like-ul a devenit un commodity, iar cifrele din social media pot pacali foarte usor. Ce inseamna, in realitate, sa fii fanul unui brand? Sa-i consumi produsele in repetate randuri - iar dintre fanii unei pagini de brand, foarte putini se incadreaza in categoria respectiva.
In loc de brand statement (ceea ce reprezinta brandul in viata consumatorului), mai important este brand stand-ul - pozitia pe care o pot lua brandurile pentru a se diferentia de zgomotul care a devenit norma odata cu online-ul.
Comunitatea privita ca un forum de feedback. Pozitiv si negativ
Brandurile trebuie sa vorbeasca cu consumatorii pe temele importante pentru ei, in care brandul se poate implica si chiar ajuta; si nu catre consumatori, devenind un emitator gol de mesaje comerciale. Interactiunea cu consumatorul are si o latura practica, astfel ca feedback-ul oferit de acestia poate veni cu informatii cruciale brandului. Este important insa ca brandul sa-si asume ca vor exista si comentarii negative, dintre care o mare majoritate trebuie adresate.
Consideratii pe scurt
- Daca nu intelegi cine este comunitatea, e mai bine sa nu faci nimic pentru ea; odata ce ai gresit, ramai in memoria colectiva
- Accesarea comunitatilor deja existente, cu care brandul impartaseste aceleasi valori; Este mult mai usor sa iti cheltuiesti energia cu oamenii care influenteaza comunitatea;
- Influentatorii nu mai sunt vedete, ci oameni din comunitate care fac lucruri in mod activ, cu principii sanatoase si care pot sa miste comunitatea in directia pe care brandul tau si-o doreste;
- Crearea de spatii care pun in legatura oamenii din cadrul comunitatii (online si offline);
- Autenticitatea va conta din ce in ce mai mult; oamenii sunt din ce in ce mai reticenti la propozitiile corporatiilor;
- Generarea de continut atractiv pentru consumatori devine vitala, iar Facebook-ul se transforma intr-un mediu de propagare a continutului existent pe platforma proprie brandului.
Brands & Communities 2015 a fost un eveniment driven by Toyota Hybrid, iar strategi ai datelor sunt Spoon.
TOYOTA este lider mondial in vanzari, de trei ani consecutiv. Toyota Romania face parte din Grupul Inchcape, o companie multinationala britanica cu o istorie de peste 160 de ani, cotata la Bursa din Londra incepand cu 1958. In anul 2000 Toyota Motor Corporation a cesionat drepturile de distributie pentru brandurile Toyota si Lexus companiei Toyota Romania. Incepand cu 2008, Toyota Motor Corporation a acordat firmei Toyota Romania statutul de National Marketing and Sales Company (NMSC) pentru intreaga regiune a Balcanilor. In prezent, in Romania reteaua de distributie include 22 dealeri.
Toyota este deschizator de drumuri spre viitorul mobilitatii, imbogatind vieti in lumea intreaga prin cele mai sigure si responsabile modalitati de transport. Prin angajamentul pentru calitate, inovatie constanta si respect pentru planeta, dorim sa depasim asteptarile si sa fim rasplatiti cu un zambet.
Spoon este o agentie media independenta, full-service, fondata in 2003. Spoon a evoluat de atunci spre communicare digitala si a asimilat concepte cheie care subliniaza modul in care comunicarea si marketingul se fac in ziua de astazi. Misiunea agentiei a ramas aceeasi: sa genereze rezultate pentru clientii ei.
Partenerii media ai evenimentului sunt: IQads, Casa de Traduceri, Catavencii, The Institute, Ziare.com, Business 24, 9AM.ro, Hotnews, Port.ro, Magazinul Progresiv, Revista Cariere, Femei in Afaceri, Face to Face Media, Business Woman, RetailNews, Itsy Bitsy.
SMARK KnowHow reprezinta seria de evenimente de marketing organizate pe diferite teme de interes pentru marketeri, care acopera o gama larga de preocupari din aria lor de responsabilitate. Conceptul si formatul SMARK KnowHow au fost create in 2009 ca o alternativa la piata de evenimente de profil, prin relevanta si specificitatea temelor abordate si prin oferirea unei game extinse de informatii pe temele dezbatute.