Sportul este un subiect din ce in ce mai la moda. Si, dincolo de "coolness"-ul subiectului, devine o preocupare reala si constanta a romanilor. Asa cum arata raportul de cercetare Sport in Romania 2015. Focus on Running, interesul pentru activitatile sportive va fi tot mai crescut, atat la nivelul populatiei, cat si la nivelul companiilor si al brandurilor care trebuie sa raspunda nevoilor consumatorilor.
Dupa ce anul trecut a fost lansat Sport in Romania – The Link Between Brands & Companies, raportul din 2015 reuseste sa surprinda starea si evolutia fenomenelor sportive din Romania, din mai multe perspective. Acest raport face totodata focus pe alergare, fiind unul dintre sporturile de mare interes la nivel de masa, in ultima perioada. Astfel, Quantix, prin platforma Sport Insitghts, se lanseeaza intr-un proces mai lung de furnizare de date de cercetare pe tema sportului, din diverse perspective.
Acum vorbim cu Cosmin Nae (Executive Director, Quantix Marketing Consulting) despre cele mai importante concluzii ale raportului, despre decizia de a realiza o cercetare axata pe alergare si despre profilul alergatorului roman si modul in care brandurile pot prinde acest tren.
Context
Fiind implicati in sport, din discutiile cu mai multi reprezentanti ai dezvoltarii sportului la nivel de masa, am ales alergarea ca vedeta momentului. Datele ne-au confirmat ipotezele, se dovedeste faptul ca acest tip de activitate sportiva, fundamentala dealtfel, ocupa o pozitie deosebita in peisajul actual. Alergarea atrage tot mai mult interes, atat pentru practicanti cat si pentru branduri.
Obiectivele raportului de cercetare
Acest val al cercetarii continua monitorizarea unor indicatori de baza, pe care ii vom urmari periodic pentru a surprinde evolutia. Vorbim de grad de practicare sau vizionare, ierarhii pe sporturi si diversi alti parametri. In plus, incepand cu acest raport, punem accentul pe anumite sporturi sau teme, pe care le aprofundam.
In studiul proaspat lansat, focusul nostru este pe alergare, pe care o abordam mult mai in detaliu fata de primul val, in care au fost atinse doar cateva elemente de baza.
In plus, am mai adaugat aspecte legate de nutritie si viata sanatoasa, fiind puternic asociate cu sportul. Multe companii din sectoarele food, bauturi sau medical sunt tot mai interesate de segmentele cu inclinatie spre sport, incearca sa le inteleaga mai bine pentru a creste relevanta unor actiuni sau strategii.
Key findings
Un prim finding tocmai l-am mentionat, anume validarea accentului pus de noi pe alergare. Alergarea a iesit sportul cel mai practicat de romani in ultimul an, cu un procent remarcabil al celor care s-au apucat in ultimele 12 luni (peste o treime).
De asemenea, se mentine asocierea cea mai puternica, la nivel perceptual, intre sport si sanatate, ceea ce califica sportul intre temele centrale pe care ar trebui sa le aiba in vedere atat companiile cat si aparatul administrativ.
Alergarea: life-style vs. performance
La nivel de masa, vorbim in primul rand de un stil de viata, de o forma de practicare a sportului de placere. Sunt, desigur, mai multe beneficii asociate alergarii si exista motivatii diverse pentru care cineva isi pune pantofii de running si iese in parc sau in padure sa alerge. Avand insa un numar tot mai mare de competitii de amatori, evolutie perceputa pozitiv, se stimuleaza si aspectul competitional, latura de performanta.
Prin aceasta, nu ne referim insa la campioni nationali sau recorduri mondiale, vorbim in primul rand de competitia fiecaruia cu sine, cu personal best-ul sau sau al unor cunostinte apropiate din grupul de prieteni, din comunitatile mai mici sau mai mari care apar in jurul alergarii. Legat de evolutia in timp, se stie ca o baza mare de selectie favorizeaza si marea performanta. Speram sa vedem tot mai multe medalii luate in competitii internationale de gen.
Portretul alergatorului roman
In general, cand vorbim de populatii mari, nu recomand tratarea lor printr-o medie. Cine este interesat de intelegere si implicarea in subiect ar trebui sa abordeze aceste populatii segmentat.
Totusi, daca ar fi sa facem un scurt portret generic, putem spune ca avem alergatori de ambele sexe, preponderent in grupa de varsta 25-34 ani (alergarea fiind insa practicata la orice varsta, in diferite proportii), care practica alergarea mai ales in parcuri, pentru o mai buna sanatate si controlul siluetei.
Utilitatea datelor
Studiul se adreseaza in principal companiilor care sunt implicate in sport sau doresc sa faca acest lucru. Implicarea poate exista la nivel de organizatie sau prin asocieri ale unor branduri. Desigur, informatiile cele mai utile sunt pentru cei care au in vedere alergarea, ca vector de actiune. Fie ca vorbim despre sustinerea sau organizarea unor competitii, sponsorizarea unor sportivi, organizarea de activitati interne pentru angajati, studiul poate oferi repere utile in optimizarea deciziilor.
Pe zona de comunicare, implicarea in organizarea de evenimente si relatia cu comunitatile de alergatori cred ca pot fi cheie in dezvoltarea de strategii.
Recomandari pentru branduri
Fiecare sport are particularitatile lui. Dar tocmai acest aspect se poate transforma intr-o prima recomandare: intelegerea specificului si problemelor fiecarui sport, in speta al celui cu care se doreste o asociere. Anumite oportunitati si limitari le ofera alergarea, altele fotbalul, altele ciclismul/mersul pe bicicleta. Intelegerea in profunzime a acestui specific poate ajuta atat in procesul creativ legat de directiile strategice cat si in dezvoltarea comunicarii.
Un alt aspect pe care al trebui sa il precizez este nevoia de consistenta, perseverenta. Constructia unei asocieri cu anumite sporturi se produce in timp, este nevoie de multa consistenta la nivel de strategie si implementare. In sport, este destul de greu sa construiesti azi, cu efect maine. Pot exista si initiative cu impact rapid dar, in general, ciclurile sunt lungi. Mai ales cand trecem si spre zona de performanta.