Acum doua zile a fost lansat Ghidul de Pitch elaborat de UAPR si al lui set de bune practici recomandate in colaborarea dintre clienti si agentii. Inregistram pe IQads si SMARK reactiile agentiilor si clientilor cu referire la precizarile Ghidului si asteptarile privind efectele acestuia pe viitor.
Tudor Galos (Senior Consumer Marketing Manager, Microsoft Romania):
Necesitatea Ghidului
Piata agentiilor are nevoie de o organizatie care sa o reprezinte, o "breasla" care sa normeze, sa guverneze si sa sanctioneze derapajele. In ce masura poate fi o astfel de organizatie relevanta? Depinde de maturitatea jucatorilor din piata.
O astfel de organizatie ar trebui sa aiba rolul de a educa si de a creste si clientii si agentiile. Pentru ca problema este urmatoarea: in aceasta "breasla" a advertiserilor in Romania se angajeaza foarte multi juniori pe posturi de seniori pentru a reduce costurile. Si se porneste un bulgare de incompetenta care duce la clienti nemultumiti care vor taia bugetele de comunicare, iar agentiile nu vor mai avea bani de training sau de salarii de seniori.
Nici clientii nu sunt deloc educati – un marketer nou angajat intr-o companie mai mare, daca nu primeste lumina de la headquarters sau de la colegi, va pleca cu impresia ca poti trata agentia de comunicare precum curierul ce iti aduce o comanda gresita.
Bineinteles, totul tine si de cei sapte ani de acasa insa se simte lipsa unei organizatii care sa incerce sa educe putin piata de ambele parti.
Salut aparitia acestui ghid, cred ca este o initiativa foarte utila care, insa, trebuie sa continue. Ghidul mai are multa nevoie de rafinare, de date concrete, de situatii concrete, mai putin "vaporware" si mai multe DOs & DON'Ts cu detalii concrete.
Cred ca industria are nevoie sa se reinventeze pentru a iesi din situatia actuala si acest ghid vine sa traseze niste prime norme. Este nevoie de respect reciproc, de profesionalism si de maturitate de business.
Este nevoie ca increderea sa fie reconstruita si acest lucru nu se poate fara pilonii pe care i-am mentionat. Odata increderea restabilita, vor reveni si banii in aceasta industrie.
Natura de "recomandare" a acestuia
Recomandarile ar trebui sa fie privite ca linii directive stricte. Cel putin, membrii UAPR ar trebui sa respecte acest ghid - in special pentru ca au participat la dezvoltarea lui.
Tot membrii UAPR ar trebui sa isi dedice timp sa prezinte clientilor lor proactiv acest ghid, chiar daca clientii nu au inca in plan organizarea unui pitch. Ar demonstra maturitate si respect in relatia de business. Asta in primul rand.
In al doilea rand, trebuie colectat urgent feedback de la clienti si agentii pentru a se updata acest ghid cu chestii mai concrete. Chestii actionabile. Clarificarea rolurilor intr-o echipa de pitch, de exemplu (nu de putine ori am vazut "seful" agentiei intrand peste omul de cont sau de creatie stricandu-i discursul intr-un pitch).
Bineinteles ca vor fi agentii care nu vor implementa mai nimic din acest ghid. Este o industrie pe care Internetul nu a disrupt-o, ci a rupt-o de-a dreptul. Oricine cu un Autocad si cu putin talent la desen poate sa faca o treaba competitiva la nivelul cerintelor unei organizatii enterprise.
Si tot mai des vad clienti mari ce au in "maneca" astfel de mici specialisti la care apeleaza pentru task-uri "marunte" la inceput (localizari de landing page-uri, de bannere), urmate de task-uri ceva mai complicate (realizari de portaluri, de aplicatii, de key visuals).
Practic, este foarte usor sa outsource-ezi catre designeri, copywriteri, programatori si sa realizezi proiecte profesioniste in echipe virtuale. Acest lucru trebuie inteles si de agentii si de clienti, cu tot cu riscuri si beneficii.
Va ajuta acest ghid relatia client-agentie in procesul de pitch?
Cred ca stabileste cativa dintre factorii unei colaborari de succes. Stabileste reguli de bun simt (care, repet, mai au nevoie de slefuire), stabileste directii. Arata clientului ca nu e bine sa stearga cu agentia pe jos si agentiei ca nu este bine sa incerce sa tepuiasca clientul. Insa mai trebuie concretizat.
Insa, in final, relatia tine de respectul reciproc, de profesionalismul ambelor parti si de calitatea oamenilor implicati in relatie. Si aici ghidul nu prea are ce sa faca, aici este deja rolul industriei sa isi "creasca" oamenii.
De aici si necesitatea unei organizatii care sa preia rolul de "breasla". Vor mai fi jucatori care nu vor juca dupa reguli, insa o astfel de organizatie are sansa sa creasca piata. Si atunci lucrurile vor merge intr-un final spre bine.