Nuantele CSR-ului pornesc de la motivele pentru care o companie se alatura unei anumite cauze sociale, ajungand apoi la modul in care se trece la actiuni si, ulterior, la comunicarea acestora. Cat de aliniate sunt campaniile de CSR cu valorile si strategiile de comunicare ale brandurilor? In ce fel sunt calculate beneficiile pentru brand in urma demararii unor initiative de responsabilitate sociala?
Madalina Puiu (CSR Officer, Orange Romania) ne vorbeste in textul de mai jos despre cei 4 piloni de CSR ai Orange Romania - protectia mediului, siguranta copiilor pe Internet, implicarea in comunitate si incluziunea digitala - stabiliti in anul 2011 in urma unui proces de consultare cu societatea civila, mediul academic, reprezentanti ai institutiilor de reglementare si ai furnizorilor.
Orange Romania: politica de CSR
Orange Romania desfasoara activitati de CSR inca din anul 2003, iar acesti 12 ani de experiente au contribuit la consolidarea strategiei.
In alegerea actiunilor, ne bazam pe patru piloni care definesc directiile strategice de CSR ale Orange Romania:
- protectia mediului;
- siguranta copiilor pe Internet;
- implicarea in comunitate
- incluziunea digitala.
Un criteriu de care tinem cont in mod special este acela de a face parte in mod real din proiectele pe care alegem sa le sustinem.
Prin CSR intelegem in special dialog, in care sunt implicati cel putin doi parteneri intr-un schimb constant de informatii si resurse. Nu este doar compania care sponsorizeaza si partenerul comunitar care implementeaza proiectul.
Cu cat cel din urma stie sa ofere reprezentantilor din mediul privat un spatiu, un rol activ, sa il faca parte integrata din proiectul pe care si-l doreste, cu atat creste sansa ca raspunsul primit sa fie unul pozitiv.
Spre exemplu, Orange a sprijinit dezvoltarea aplicatiei "Exista un erou in fiecare dintre voi", implementata de catre Asociatia Societatea de Salvare Bucuresti.
Prin intermediul aplicatiei, orice persoana aflata in apropierea unui incident este atentionata de acesta si poate oferi sprijin si primul ajutor, pana la sosirea echipajelor specializate.
Implicarea noastra in proiect a presupus si ore de voluntariat din partea angajatilor Orange si pregatirea specializata a acestora pentru a acorda primul ajutor.
Stabilirea celor patru directii de implicare sociala
Cele patru directii ale strategiei noastre de CSR au fost rezultatul unui proces de consultare a stakeholderilor intreprins in 2011. Consultarea a presupus discutii cu principalii nostri parteneri care sunt reprezentanti ai societatii civile, ai institutiilor de reglementare, ai furnizorilor si ai mediului academic.
Parteneriate cu ONG-uri. Comunicarea asocierilor
Activitatea de CSR implica de multe ori colaborarea cu ONG-uri dedicate directiilor pe care dorim sa le comunicam, avand nevoie de parteneri bine ancorati si documentati.
Dintre ONG-urile cu care lucram des, putem sa ii mentionam pe cei de la Green Revolution, Asociatia pentru Relatii Comunitare (ARC) sau Salvati Copiii.
Cel din urma este unul dintre ONG-urile cu care avem o lunga istorie de proiecte. Obiectivele noastre de CSR in ceea ce priveste siguranta copiilor pe Internet s-au intersectat cu ale lor, iar pentru buna desfasurare a proiectelor am apelat de multe ori la expertiza lor.
De exemplu, in cadrul saptamanii Scoala Altfel, Orange a organizat ateliere educative "Internetul Copiilor" pentru copiii din Bucuresti cu varste cuprinse intre 10 si 13 ani, in care i-am avut parteneri pe cei de la Salvati Copiii.
Cea mai recenta campanie de CSR
Cea mai recenta campanie, care este inca in desfasurare pana la sfarsitul lunii iunie, este cea prin care Orange sustine liceenii olimpici la matematica, sprijinirea educatiei fiind una dintre directiile principale ale strategiei Orange de implicare in comunitate.
Ne dorim sa le oferim si clientilor ocazia de a se implica, iar impreuna sa contribuim la sprijinirea educatiei. Obiectivul principal al campaniei a fost sa facem cunoscute povestile despre performanta in educatie ale celor 40 de olimpici, o componenta profund umana, si, alaturi de clienti, sa ii premiem.
Suma stransa pentru olimpici se modifica in timp real la fiecare optiune Star activata, iar pana acum avem stransi peste 85.000 euro care vor fi redirectionati catre cei 40 de olimpici.
O alta campanie pe care am implementat-o in prima parte a acestui an a fost #parintilascoala. Gandita sub forma unui concept integrat, campania a demarat in luna februarie cu o provocare adresata tinerilor de a-si inscrie in concurs parintii si povestile lor despre descoperirea tehnologiei.
La sfarsitul concursului, desfasurat online, cinci perechi de parinti au primit ca premiu participarea la o tabara digitala la munte unde, alaturi de trainerii Orange, au aflat mai multe despre noile tehnologii.
Partea a doua a campaniei s-a derulat in perioada aprilie-iunie si a constat in organizarea de ateliere digitale dedicate adultilor in shop-urile Orange din cinci orase din tara.
Adresate celor ce intampina dificultati in utilizarea smartphone-ului sau a aplicatiilor, atelierele sunt de real folos pentru persoanele care vor sa comunice mai bine cu cei din tanara generatie digitalizata.
Stabilirea de noi directii de CSR
Mixul celor patru directii de CSR mentionate anterior ne reprezinta viziunea si misiunea, iar amprenta lor proprie ne diferentiaza. In jurul acestora am dezvoltat constant actiuni, iar declinarea lor pe contexte diferite sau pe categorii de public diferite ne permite sa avem un impact real in comunitati.
Anul acesta am invitat de asemenea la discutii mai multi parteneri care sunt importanti pentru activitatea Orange, deoarece consideram ca dialogul cu ei este fundamental pentru confirmarea si evaluarea directiilor noastre.