Nuantele CSR-ului pornesc de la motivele pentru care o companie se alatura unei anumite cauze sociale, ajungand apoi la modul in care se trece la actiuni si, ulterior, la comunicarea acestora. Cat de aliniate sunt campaniile de CSR cu valorile si strategiile de comunicare ale brandurilor? In ce fel sunt calculate beneficiile pentru brand in urma demararii unor initiative de responsabilitate sociala?
Solidaritatea, sustinerea agriculturii romanesti si protectia mediului sunt cele trei directii principale in jurul carora Carrefour isi desfasoara activitatile de CSR.
Teodora Juravle (Manager Comunicare Marketing, Carrefour Romania) vorbeste mai jos despre parteneriatele pe termen lung intretinute de companie cu ONG-urile aliniate cu strategia sa de responsabilitate sociala, despre comunicarea acestor asocieri sau despre bugetele de CSR si raportul implementare/comunicare.
Politica de CSR a Carrefour Romania. Parteneriate cu ONG-uri
Carrefour Romania are trei directii principale de CSR - solidaritatea, sustinerea agriculturii romanesti, protectia mediului.
Pe zona de solidaritate, sustinem proiecte pe domenii precum alimentatie, educatie, sanatate sau interventie in caz de urgenta. Ne-am implicat in comunitate inca de la deschiderea primului magazin.
Cu multe din ONG-urile partenere lucram de foarte mult timp; aici mentionez OvidiuRo, Samusocial din Romania, UNICEF, Crucea Rosie, Ateliere fara frontiere sau Fundatia Renasterea. Cu altele am inceput colaborarea mai recent, pe proiecte punctuale, asa cum este cazul Little People sau Hospice Casa Sperantei.
De exemplu, cu Hospice, am inceput prin a participa cu angajati la diverse actiuni sportive de fundraising, apoi am oferit clientilor posibilitatea de a face donatii catre Hospice prin sistemul SIGUREC de colectare selectiva a deseurilor (sistem dezvoltat impreuna cu Green Group) si am culminat cu finantarea prin Fundatia Carrefour a unui program de nutritie pentru centrul de la Brasov.
Acestea fiind spuse, de la an la an continuam parteneriatele deja incepute si punem bazele pentru noi proiecte in functie de rezultatele din anul anterior si de nevoile care apar.
Pornind de la strategia noastra de CSR, colaborarile cu ONG-uri noi se realizeaza pe baza recomandarilor de la alti parteneri sociali sau plecand de la proiectele pe care acestea ni le prezinta.
Comunicarea asocierilor
Asa cum spuneam si mai devreme, avem numeroase parteneriate pe termen lung. Recent, am creat o sectiune dedicata CSR-ului pentru site-ul Carrefour Romania, insa actiunile noastre sunt comunicate si pe site-ul Grupului sau pe site-ul Fundatiei Carrefour.
Pe langa asta, fiecare proiect este comunicat catre presa, pe Facebook, in magazine (radio, ecrane, deco) sau prin machete de presa.
De asemenea, la inceputul anului am organizat si o conferinta de presa dedicata actiunilor de CSR intreprinse de Carrefour Romania, unde am avut invitati parteneri de la Fundatia Carrefour sau de la Samusocial International.
Alinierea comunicarii de CSR cu cea a brandului
Pentru noi, este foarte important sa ne raportam la specificul business-ului nostru, motiv pentru care acordam o atentie deosebita alimentatiei si sustinem un stil de viata sanatos.
In acest sens, chiar pe programe de educatie precum "Fiecare copil in gradinita", Carrefour - prin Fundatia sa - acopera tichetele de masa acordate copiilor care merg in fiecare zi la gradinita. Pentru comunitatile foarte sarace din Romania, acest ajutor reprezinta un motiv suficient de bun pentru a-si trimite copii la gradinita si nu la munca.
De asemenea, asiguram nevoia de alimente pentru intregul an al Fundatiei Caminul Phillip - acesta fiind un alt parteneriat de durata al nostru. Faptul ca Fundatia stie ca se poate baza pe noi de la an la an ii permite sa se concentreze pe celelalte nevoi ale copiilor aflati sub protectia sa.
Sustinerea producatorilor romani face parte din strategia noastra inca de la intrarea Carrefour pe piata locala, in 2001. De-a lungul timpului am implementat programe precum "Filiera Calitatii Carrefour" pentru morcov, cartof si carne de porc, unde produsele sunt 100% romanesti, fara OMG-uri.
Un alt proiect este Coltul Verde din magazine pentru fructe si legume locale, Carrefour fiind primul retailer care a avut o astfel de initiativa. Tot aici mentionez si colaborarea cu Asociatia Bio Romania sau crearea gamei Marca Proprie Carrefour produsa cu producatori si procesatori locali.
De asemenea, este important pentru noi sa avem un impact cat mai mic asupra mediului. Reorganizarea operatiunilor, a partii logistice nu se vede intotdeauna in exterior insa astfel de initiative exista, nu sunt singulare si implica investitii semnificative.
Cel mai recent parteneriat cu Ateliere fara Frontiere pentru Gradina Bio presupune preluarea deseurilor organice si transformarea acestora in compost.
Tin sa mentionez aici si premiul castigat anul acesta impreuna cu Scheider Electric - Energy Efficiency Program of the Year - pentru un program de reducere a consumului de energie implementat in toate supermarketurile si hipermarketurile Carrefour Romania.
Pe langa proiecte de acest tip, avem si initiative pentru clienti precum sistemul de colectare selectiva a deseurilor, SIGUREC, care ofera vouchere de magazin in functie de cantitatea si tipul deseurilor colectate.
Alt proiect de responsabilizare pentru clienti este derulat impreuna cu CCR REBAT Romania si isi propune sa minimizeze cantitatea de baterii aruncate in natura sau la gropile de gunoi prin acordarea unei baterii gratis la fiecare 4 baterii uzate aduse de catre clienti la Carrefour.
Avem si parteneriate care implica atat partea operationala, cat si clientii. Un astfel de proiect este ReMesh al Ateliere fara frontiere.
Prin intermediul furnizorilor cu care lucram pe partea de OOH oferim asociatiei meshurile publicitare folosite in campaniile Carrefour, acestea sunt prelucrate in ateliere de reinsertie profesionala, transformate in produse (genti, penare, etc) care apoi sunt puse in vanzare in hipermarketurile din Bucuresti, veniturile revenind integral asociatiei Ateliere fara frontire.
Imaginea de brand si vanzarile
Carrefour apare de la an la an in studii independente ca fiind un LOVE BRAND. Acest lucru nu ar fi posibil fara o comunicare responsabila sustinuta de fapte.
Este normal sa existe un atasament mai mare fata de companiile care decid sa se implice activ in viata comunitatii. Am vorbit mai devreme despre cateva din cele mai importante proiecte Carrefour la nivel national.
Angajatii, de la directori de magazin, la casiere sau manipulanti marfa se implica si in cauzele locale cu rezonanta pentru ei si pentru clientii lor.
Mai mult ca orice, cred ca aceasta implicare ajuta foarte mult la crearea unei imagini favorabile care, in ultima instanta, influenteaza pozitiv si vanzarile.
Bugetele de CSR: comunicare versus implementare
Asa cum se poate observa din mediile pe care le folosim pentru comunicare, pot spune ca mai putin de 2% din bugetul de CSR este investit in comunicare.
O campanie recenta de CSR
Una din cele mai recente campanii de CSR este cea pentru SIGUREC.
Initiativa Sigurec – alaturi de Green Group – vine in contextul in care directivele UE impun statelor membre o cota de colectare a deseurilor de 50%, iar lupta impotriva poluarii si a risipirii resurselor naturale face parte din angajamentul Carrefour pentru o dezvoltare sustenabila in Romania.
Prin statiile inteligente Sigurec, amplasate in parcarile hipermarketurilor Carrefour, ne-am dorit nu numai sa oferim un nou serviciu client dar sa si contribuim la educarea membrilor comunitatii in mentinerea unui mediu cat mai curat.
Astfel, clientii nostri beneficiaza de un sistem automatizat de preluare a deseurilor, fiind in schimb recompensati sub forma de discounturi la cumparaturile efectuate in magazinele Carrefour.
Totodata, sistemul reprezinta garantia ca deseurile aduse sunt inregistrate si monitorizate si ajung direct in fabricile de reciclare si nu la gropile de gunoi.
Campania a beneficiat de o promovare ampla, prin:
· evenimente de presa – pentru fiecare lansare;
· comunicare si activari in-store (panouri, afise, distributie flyere, vizite la container, etc);
· comunicare online (site, Facebook, newsletter, bannere pe alte site-uri);
· comunicare ATL (aparitii presa, radio, etc).