Nuantele CSR-ului pornesc de la motivele pentru care o companie se alatura unei anumite cauze sociale, ajungand apoi la modul in care se trece la actiuni si, ulterior, la comunicarea acestora. Cat de aliniate sunt campaniile de CSR cu valorile si strategiile de comunicare ale brandurilor? In ce fel sunt calculate beneficiile pentru brand in urma demararii unor initiative de responsabilitate sociala?
Roxana Magopet (Marketing & PR Manager) ne vorbeste despre motto-ul FAN Courier, "Oriunde, cu placere", care se rasfrange si asupra politicii sale de CSR.
De la proiecte dedicate mediului inconjurator sau educationale, pana la initiative sportive si campionate speciale adresate unor categorii defavorizate de public, intrebarea comuna care trebuie sa le reuneasca din prisma FAN Courier este "am fost de folos?", adauga Roxana.
Tot ea ne-a spus ca bugetele de CSR merg in totalitate catre implementare, comunicarea initiativelor de responsabilitate sociala nefiind gandita separat de cea a brandului: "Nu avem un plan de atac special pentru comunicarea proiectelor de responsabilitate sociala si, in opinia noastra, o astfel de separare ar putea dauna pe alocuri".
FAN Courier: politica de CSR
"Oriunde, cu placere!" este motto-ul care descrie tot ce inseamna FAN Courier, de la inceputul afacerii si pana in prezent. De fapt, este mai mult decat un motto, este o stare de spirit a intregii echipe, este modul in care alegem sa reactionam in relatia cu comunitatile din care suntem parte.
Este politica noastra de implicare si in cauze sociale si ii putem spune "liantul" actiunilor de responsabilitate sociala in care ne implicam.
Criteriile sunt extreme de diferite, insa indiferent cum ai analiza proiectul, la final, el trebuie sa raspunda unei intrebari simple: am fost de folos?
Ne implicam in numeroase cauze sociale an de an, unele care beneficiaza de expunere in media, altele care se consuma tacit. In toate situatiile, ne bucuram ca am putut fi de ajutor, uneori mai putin, alteori mai mult.
Proiectele pe care le sustinem sunt din arii diferite: de la proiecte de ecologizare si de eficientizare a consumurilor de carburanti, de protectie a mediului inconjurator, la proiecte de sustinere a unor initiative sportive, a unor campionate speciale, a unor categorii defavorizate de public, pana la educatie.
Altfel spus, toate actiunile sociale in care ne implicam – singuri sau cu mai multi parteneri, au in centrul lor oamenii, pentru ca traim, respiram, ne integram in fiecare comunitate si respectam regulile acesteia.
De cativa ani, de exemplu, sustinem echipa ASP Oradea, singura echipa de baschet in fotoliu rulant din Romania. Am construit o relatie speciala cu niste oameni exceptionali de la care am invatat ca a fi campion e in primul rand o chestiune de vointa si abia apoi de putere.
Pentru noi, ei SUNT campioni indiferent de locul ocupat pe podium la finalul turneului. Ii sustinem an de an si ne-am bucura daca ar fi apreciati pentru ca reprezinta aceasta tara in competitii internationale.
La fel, suntem parteneri in proiecte precum "Plantam fapte bune in Romania", am fost implicati in actiuni de reimpadurire, am transportat in diferite locuri materiale de care era nevoie in cadrul proiectului.
Sustinem educatia si dezvoltarea abilitatilor de gandire si creativitate a copiilor cu varste cuprinse intre 8 si 14 ani, incurajandu-i sa joace sah in cadrul unui eveniment anual "Cupa FAN Courier la sah" ce se desfasoara in jurul datei de 1 iunie.
Fiecare dintre cei trei fondatori ai FAN Courier are propriile actiuni si cauze sociale pe care le sustin, dar prefera sa actioneze ca persoane obisnuite.
Parteneriate cu ONG-uri pe termen lung. Comunicarea asocierilor
Relatia de parteneriat pe care am construit-o cu echipa ASP Oradea este una pe termen lung.
Comunicarea pe acest proiect este integrata in strategia de comunicare anuala pe care o stabilim si, ca si celelalte proiecte, este comunicata integrat – offline si online, social media.
Optiunea comunicarii integrate este parte din stilul nostru de a comunica, nu ne propunem sa fim mai vizibili pe unele directii sau pe unele proiecte mai mult decat pe altele. Acordam aceeasi atentie fiecarui proiect in parte si il gandim la fel ca pe celelalte, segmentand audienta.
Pentru fiecare proiect, exista un public adecvat si catre acela comunicam prioritar, fara a elimina insa sau a reduce importanta celorlalte segmente de public.
Alinierea comunicarii de CSR cu cea a brandului pe termen lung
Comunicarea CSR este integrata in primul rand in strategia de comunicare a FAN Courier. Nu avem un plan de atac special pentru comunicarea proiectelor de responsabilitate sociala si, in opinia noastra, o astfel de separare ar putea dauna pe alocuri.
FAN Courier este un brand care si-a construit o imagine complexa, iar atributele pe care le are, stilul de comunicare pe care il folosim este unitar.
Imaginea de brand si vanzarile
CSR-ul ajuta companiile sa castige sau sa-si consolideze notorietatea, increderea consumatorilor.
Cand consumatorul final constata ca are de ales intre o companie despre care nu stie nimic si o companie cu notorietate, care face lucruri transparent, empatizeaza altfel cu brandul respectiv, inclina mai mult spre a lucra cu un astfel de furnizor.
Aceste beneficii le simtim si noi, dar credem ca ele vin ca efect al unei comunicari complete si transparente in intregime, si nu urmare a unei actiuni punctuale de responsabilitate sociala.
CSR faci pentru ca vrei sa dai o mana de ajutor comunitatilor din care faci parte, nu pentru ca da bine la imagine. Cine pleaca de la alte premise, trebuie sa stie ca rezista doar ceea ce este autentic.
Bugetele de CSR: comunicare versus implementare
Bugetele de CSR sunt directionate exclusiv catre implementare. Comunicam in social media si catre mass media clasica, fara costuri suplimentare, pentru ca preferam sa ne concentram pe "a face" si nu pe "a spune ca facem".
Noi directii de CSR
Ne concentram pe proiectele pe care le-am aprobat deja si pentru care suntem in diferite faze de implementare. Data fiind deschiderea fata de proiecte de responsabilitate sociala, primim constant solicitari pe care le analizam periodic.
Pe masura ce aprobam proiecte noi, ele se comunica dar, asa cum am spus, principiul dupa care ne ghidam este "facem" si nu "spunem ca facem".