Nuantele CSR-ului pornesc de la motivele pentru care o companie se alatura unei anumite cauze sociale, ajungand apoi la modul in care se trece la actiuni si, ulterior, la comunicarea acestora. Cat de aliniate sunt campaniile de CSR cu valorile si strategiile de comunicare ale brandurilor? In ce fel sunt calculate beneficiile pentru brand in urma demararii unor initiative de responsabilitate sociala?
Cand vine vorba de CSR, Lidl ofera clientilor un aport fundamental in alegerea cauzelor sociale sprijinite de companie. Cum aflam de la Georgiana Tugearu (PR & CSR Manager, Lidl Romania), compania acorda un cadru transparent si deschis prin care consumatorii sa-si exprime opiniile privind cauzele sociale pe care le-ar dori adresate.
In aceste linii se inscriu campania nationala de donatii de la casele de marcat ale magazinelor Lidl, in cadrul careia consumatorii au ales prin vot liber ONG-ul partener al companiei, pe pagina de Facebook Lidl Romania sau cea mai recenta campanie de CSR, "ComPETitia pentru un viitor mai bun", un proiect de colectare a deseurilor de tip PET, unde Lidl a pus la dispozitia clientilor nostri toata infrastructura necesara pentru a putea contribui.
Georgiana ne spune in continuare mai multe detalii:
Politica de CSR a Lidl Romania
Suntem constienti de responsabilitatea pe care o avem fata de comunitate si depunem eforturi constante pentru imbunatatirea tuturor ariilor noastre de business.
Lidl Romania se implica frecvent in initiative de CSR, astfel, compania a sprijinit multe proiecte care au avut ca scop aducerea unei schimbari in bine in comunitate (fie ca discutam despre colectarea selectiva si reciclare, despre imbunatatirea serviciului de prim-ajutor sau despre sprijinirea anumitor ONG-uri).
In general, in proiectele si actiunile desfasurate pana acum, clientii nostri au avut un aport fundamental in alegerea cauzelor sociale pe care Lidl le-a sprijinit. Le-am oferit acestora posibilitatea de a-si exprima in mod liber si deschis, printr-o formula transparenta si directa, opinia cu privire la cauza pe care decidem sa o sustinem.
Un bun exemplu in acest sens este campania de donatii de la casele de marcat ale magazinelor Lidl din toata tara. Le-am oferit ocazia fanilor nostri de pe pagina de Facebook Lidl Romania sa selecteze prin vot liber ONG-ul care ne-a devenit partener si pe care am decis sa-l sustinem prin fondurile colectate in cadrul campaniei.
Mai mult, ii vom implica pe fani in continuare in acest tip de activitati.
ONG-uri: parteneriate pe termen lung
Sustinerea Lidl Romania nu se indreapta doar catre o singura asociatie non-guvernamentala partenera. De-a lungul timpului, ne-am bucurat de colaborari frumoase si campanii cu rezultate remarcabile, pe care le-am desfasurat in beneficiul mai multor ONG-uri din tara (OvidiuRo, Salvati Copiii, Fundatia pentru SMURD etc.).
Cu toate acestea, putem vorbi despre un parteneriat cu o durata mai lunga, pentru diverse campanii, care l-am inceput cu HOSPICE Casa Sperantei si pe care il continuam si in prezent. Acesta este al doilea an consecutiv in care colaboram cu acest ONG in cadrul campaniei de strangere de fonduri la casele de marcat.
Alinierea comunicarii de CSR cu cea a brandului
Lidl este o companie care se implica activ in problemele comunitatii si incearca sa raspunda nevoilor acesteia, atat prin intermediul produselor pe care le ofera, cat si prin cauzele pe care decide sa le sustina.
Desigur, incercam in permanenta sa identificam problemele si nevoile societatii, asociind astfel strategia de comunicare a brandului cu activitatile de CSR desfasurate.
Pe langa evenimentele in care Lidl Romania a devenit partener pentru a sustine sportul ca activitate regulata, am sprijinit initiative de protejare a mediului si campanii care pot contribui la rezolvarea unor probleme sociale majore.
Proiectul „Verde la educatie pentru circulatie”, organizat cu sprijinul Politiei Rutiere Romane cu scopul prevenirii accidentelor rutiere in randul copiilor, campania „Zambet de copil” sau campania „Doneaza pentru cei care salveaza!”, organizata in parteneriat cu Fundatia pentru SMURD, sunt doar cateva dintre actiunile prin care Lidl se implica activ in comunitate.
Imaginea de brand si vanzarile
Intr-adevar, nimeni nu poate contesta aportul pe care il are comunicarea de CSR unui brand sau unei companii. Desigur, este foarte important ca initiativa de CSR sa nu fie una punctuala, ci respectiva companie sa dezvolte o strategie puternica si de lunga durata pentru sustinerea comunitatii.
Este un lucru firesc si natural pentru o companie sa isi indrepte atentia catre nevoile sociale, o modalitate prin care demonstreaza interes si grija pentru problemele acestora.
O companie puternic implicata si foarte activa in zona de CSR va fi intotdeauna memorabila pentru clientii sai, iar acest lucru ii aduce cu siguranta beneficii de imagine.
Bugetele de CSR: comunicare versus implementare
Atunci cand Lidl initiaza o campanie de CSR isi propune, in primul rand, sa aduca o schimbare in bine in comunitate. De aceea si investitiile noastre se indreapta, in mare parte, in directia implementarii.
Cu toate acestea, nu putem nega importanta comunicarii acestor proiecte catre publicurile noastre de interes. De multe ori, le oferim posibilitatea clientilor nostri sa ne sustina campaniile si sa contribuie, la randul lor, la rezolvarea problemelor sociale pe care noi le identificam.
Astfel de exemple sunt: campania de strangere de fonduri de la casele de marcat sau campania de colectare a deseurilor de tip PET – „ComPETitia pentru un viitor mai bun” - prin care le punem la dispozitie clientilor nostri toata infrastructura necesara pentru a-si putea oferi sprijinul.
Cea mai recenta campanie de CSR
In luna iunie, Lidl Romania a dat startul „ComPETitiei pentru un viitor mai bun”, un proiect cu o larga acoperire nationala care are ca scop educarea si implicarea romanilor in colectarea selectiva a deseurilor de ambalaj, cu precadere a celor de tip PET.
Context
Pana in 2020, statele UE, inclusiv Romania, trebuie sa atinga o rata de 50% la reciclarea deseurilor municipale. Rezultatele Eurostat pentru anul 2013 ne arata ca rata de reciclare din Romania este foarte scazuta, de doar 3%.
Astfel, Romania se afla pe ultimul loc in Uniunea Europeana la reciclarea deseurilor municipale, iar obiectivele pentru 2020 sunt departe de a putea fi indeplinite. Mai mult, pentru anul 2013, in tara noastra au fost puse pe piata circa 120.000 de tone de ambalaje de tip PET.
Dintre acestea, doar circa 66.000 de tone ajung sa fie reciclate. Toate aceste date arata faptul ca programele de educare si implicare a romanilor in colectarea selectiva a deseurilor reprezinta o necesitate.
Obiective
Politicile de mediu ale Lidl Romania, preocuparea sa continua de a respecta standardele si normele ecologice internationale, precum si dorinta companiei de a oferi sprijin comunitatii pentru un viitor mai bun au stat la baza dezvoltarii unui proiect national de colectare selectiva a ambalajelor de tip PET.
Astfel, cu sprijinul Intersemat, societate dedicata preluarii responsabilitatii celor care pun pe piata ambalaje si deseuri de ambalaje, si a Asociatiei Planeta Verde, ONG care militeaza pentru adoptarea actiunilor de protejare a mediului inconjurator, s-a lansat campania „ComPETitia pentru un viitor mai bun”.
Campania urmareste atat sa educe populatia cu privire la importanta reciclarii PET-urilor pentru a proteja natura, cat si a folosirii sacului galben - un sac special pentru reciclare, care ajuta oamenii sa inteleaga mai bine ideea de colectare selectiva.
Cat de integrata a fost comunicarea brandului per total
In primul rand, ne-am dorit sa ii aducem pe romani cat mai aproape de Lidl, de magazinele noastre din toata tara. Astfel, impreuna cu partenerii nostri din acest proiect, am amplasat in parcarile magazinelor Lidl casutele verzi care au devenit puncte de colectare.
Romanii sunt asteptati sa vina cu PET-urile la aceste puncte de colectare si sa intre astfel in „ComPETitia pentru un viitor mai bun”.
Clientul vine la casuta verde si isi ia sacul galben al reciclarii. Pleaca acasa, il depoziteaza langa cosul de gunoi si are grija ca toate PET-urile pe care nu le mai foloseste sa le colecteze in acest sac. Apoi se intoarce cu sacul galben plin de PET-uri la casuta verde din parcarea Lidl.
Aici, un reprezentant al Asociatiei Planeta Verde ii va cantari cantitatea de PET-uri adusa, apoi, il va inregistra intr-o aplicatie pe baza datelor sale personale, notand cantitatea de PET-uri pe care a adus-o. Astfel, fiecare persoana va fi inscrisa automat in ComPETitie.
Efortul lor va fi rasplatit cu premii saptamanale, constand in 100 de vouchere Lidl / saptamana in valoare de 20 de lei, oferite persoanelor inscrise la momentul respectiv, in ordinea cantitatii de PET-uri reciclate in competitie si cu premii atragatoare la final de campanie – un Audi A3 e-tron, 10 biciclete de oras, 10 TV Smart LED Samsung, oferite prin tragere la sorti, luand in calcul absolut toti inscrisii in competitie.
ComPETitia a fost lansata in cadrul unei conferinte de presa organizata in Gradina Botanica, aproape de natura, in cel mai potrivit mediu pentru a transmite mesajele campaniei. Toate decorurile din cadrul evenimentului au fost realizate din PET-uri.
In cadrul conferintei i-am avut alaturi pe partenerii nostri din acest proiect care ne-au au transmis mesajelor lor de sustinere pentru aceasta initiativa: Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor, Intersemat, Asociatia Plateta Verde si actorul Dragos Bucur care a acceptat propunerea de a deveni endorser al campaniei.
O platforma online dedicata, competitialidl.ro, ii va ajuta pe romani sa invete cum sa recicleze si le va oferi toate informatiile despre campania ComPETitia.
Rezultate
Este timpuriu sa vorbim despre rezultatele campaniei, deoarece „ComPETitia pentru un viitor mai bun” va continua pana in luna noiembrie a acestui an. Cu toate acestea, premisele sunt pozitive, insa vom reveni cu mai multe detalii la momentul finalizarii campaniei, atunci cand vom comunica rezultatele obtinute.
Noi directii de CSR
In prezent, Lidl are in derulare doua campanii de CSR - „Mentine vie speranta”, campanie de donatii la casele de marcat si „ComPETitia pentru un viitor mai bun”, campanie de colectare a deseurilor de tip PET - ce se vor finaliza in a doua parte a anului.
De asemenea, in septembrie urmeaza sa organizam cea de-a treia editie a proiectului national de educatie rutiera pentru copii – „Verde la educatie pentru circulatie”. Momentan, toata atentia noastra este indreptata catre aceste proiecte.
Cu siguranta, insa, nu ne vom opri aici si vom continua sa ne implicam tot mai mult in astfel de actiuni sociale, dezvoltand noi directii de CSR. Promitem sa revenim cu detalii cat mai curand :)