[Tinerii si manierele financiare] Anca Rarau (BCR): Un aspect important in modul in care abordam zona targetului tanar este faptul ca suntem alaturi de ei prin echipe dedicate, recrutate tot din randul studentilor

[Tinerii si manierele financiare] Anca Rarau (BCR): Un aspect important in modul in care abordam zona targetului tanar este faptul ca suntem alaturi de ei prin echipe dedicate, recrutate tot din randul studentilor

"Identificam o crestere in ceea ce priveste numarul de clienti activi, utilizatori ai serviciilor de  canale alternative (digital banking), aproape 50% dintre ei fiind tineri cu varsta pana in 35 de ani. De asemenea, privind numarul de tranzactii pe acest segment de clienti, vedem o crestere cu cca. 15% fata de aceeasi perioada a anului trecut".

O zona in care bancile mai au de lucrat, adauga Anca Rarau (Executive Director, Marketing Division, BCR), este cea a stimularii activitatilor financiare online in randul tinerilor. Pentru ca, potrivit unui studiu realizat alaturi de IRSOP Market Research & Consulting, tinerii sunt intr-adevar aliniati la online, dar manifesta totusi o apetenta pentru shopping-ul offline.

Asa ca, vorbind despre acomodarea clientilor din zona 18-35, BCR nu face eforturi exclusiv online in acest sens, unul dintre proiectele adresate tinerilor reprezentandu-l echipele mobile BCR: echipe de consilieri bancari recrutati din randul studentilor si trecuti prin training-uri speciale, ce activeaza in zone frecventate de tineri (universitati, evenimente specifice sau sedii de companii).

Mai multe detalii aflam in cele ce urmeaza.

 

Tema comportamentului financiar al tinerilor romani este inspirata de studiul The Future of Money, realizat de reteaua Starcom MediaVest, ce urmareste trendurile de la nivel global si local, pe un target investigat de persoane cu varste cuprinse intre 19-34 de ani si experti din 18 tari.

 

Potentialul tinerilor din pozitia de clienti ai bancii

Tinerii sunt cei care investesc in creativitate, tehnologie, inovatie  sociala, schimband astfel lumea. Este un motiv suficient de puternic pentru ca firmele, companiile, fie din zona financiara sau din alte domenii, sa isi doreasca sa tina pasul cu aceasta schimbare.

Pentru BCR, tinerii sunt un segment deosebit, atat din punct de vedere al potentialului, cat si din punct de vedere al specificitatii comportamentului lor financiar. Asa ca, in lumina celor deja mentionate, am decis ca si noi sa ne schimbam pentru ei: sa venim cu oferte dedicate, sa adaptam anumite produse, sa ne implicam sau sa construim proiectele speciale pentru tineri, dar si sa comunicam diferit.

Mai mult de un sfert din clientii BCR sunt tineri si preconizam un trend crescator,in continuare. Ca sa ne referim la cifre, in fiecare an, cateva zeci de mii de tineri se alatura clientilor BCR.

Un aspect important in modul in care abordam zona targetului tanar este si faptul ca suntem alaturi de ei prin echipe dedicate, Echipele mobile BCR, recrutate tot din randul studentilor, acestia fiind pregatiti printr-un program  special de training.

Astfel,  nu numai caracterul mobil, dar si comunicarea dintre banca si client reprezinta o schimbare majora,  o adaptare. Aducem, practic, consilierii bancari mai aproape de locurile frecventate de tineri: Universitati, evenimente specifice, sedii de companii cu angajati preponderent pana in 35 de ani, oferind printr-o comunicare empatica si profesionista,  cele mai bune solutii pentru stilul lor de viata.

Actiunile BCR, atat in ceea ce priveste definirea produselor pentru tineri, dar si canalele de comunicare cu acestia, au ca punct de plecare, de cele mai multe ori, intalnirile directe cu tinerii, precum si cercetarile de piata  pe care le derulam periodic. Suntem interesati permanent de intelegerea comportamentului financiar, dar si de modul in care se raporteaza la branduri, la achizitii si consum sau care sunt factorii care influenteaza decizia de cumparare.

 

Evolutia comportamentului financiar al tinerior in urma patrunderii digitalului

Dintr-un studiu de piata pe care l-am realizat relativ recent impreuna cu IRSOP Market Research & Consulting, una din concluzii se refera, intr-adevar, la stilul de viata puternic conectat la navigarea pe internet, fara insa a exista un apetit excesiv al tinerilor catre activitati financiare online.

Aici mai este de lucrat, iar prima sarcina este chiar a noastra, a bancilor.

Ceea ce mai reiese din cercetare, relevant pentru subiectul in discutie, este apetenta crescuta a segmentului tanar pentru shopping-ul offline, dar si o anumita preocupare  pentru economisire – mai ales a celor care deja au un loc de munca, tineri peste 25 de ani.

Pe de alta parte, cei care studiaza, cauta in general  sa lucreze in timpul liber pentru a pune bani deoparte.

Legat de gradul de tranzactionare, identificam in BCR o crestere in ceea ce priveste numarul de clienti activi, utilizatori ai serviciilor de  canale alternative (digital banking), aproape 50% dintre ei fiind tineri cu varsta pana  in 35 de ani.

De asemenea, din punct de vedere al numarului de tranzactii pe acest segment de clienti, vedem o crestere cu cca. 15% fata de aceeasi perioada a anului trecut. In BCR suntem preocupati continuu de incurajarea tranzactionarii non-cash, astfel incat vom sustine si pe mai departe acest tip de interactiune.

 

Produse si servicii financiare adresate tinerilor

Fiecare produs care este elaborat si lansat pentru tineri este gandit astfel incat sa fie accesibil, sa ofere o gama cat mai diversificata de servicii atasate, sa aiba un design si o prezentare prietenoasa si  sa fie in armonie cu valorile si aspiratiile comune tinerilor: inovatie, solutii relevante, incredere.

Totul este gandit in etape, in functie de varsta clientului tanar. Intr-o prima etapa, in scopul familiarizarii adolescentilor cu produsele bancare si dezvoltarii unui comportament financiar corect, oferim in cadrul pachetului Xteen BCR posibilitatea realizarii primului card bancar, odata cu implinirea varstei de 14 ani.

Elevii pot incasa in acest mod alocatia, beneficiind totodata de bonusuri de dobanda daca economisesc printr-un  plan de economii. Desigur, pachetul pentru elevi are comisioane 0, pe „linie”.

Este, asa cum spuneam, ca un program de invatare, despre cum poti sa iti gestionezi banii, cum sa utilizezi cardul, cum sa intri „in lumea reala cu bani de-adevaratelea”. Pentru un elev, pentru un adolescent, sunt primii pasi financiari si este important cum sunt gestionati.


Un alt pachet financiar este destinat studentilor, dar si tinerilor pana in 26 de ani care deja lucreaza. Astfel, pentru a avea un acces permanent la disponibilitatile proprii si pentru a incuraja tranzactionarea non-cash, este creat pachetul CAMPUS BCR, ce contine: un cont curent, un card de debit, servicii de internet banking si phone banking, totul cu comision de administrare lunara de 0 lei.


Totodata, la inceputul verii am lansat BCR City Card, primul card bancar contactless dedicat tinerilor cu varste cuprinse intre 14 si 30 de ani care are multiple beneficii: zero costuri de emitere si administrare, retrageri de numerar gratuite la ATM-urile BCR, mobilitate prin accesul gratuit la servicii de internet si phone banking, precum si reduceri la o retea extinsa de comercianti (hoteluri, restaurante, cafenele, saloane de infrumusetare, activitati de petrecere a timpului liber).


Pe langa acestea, o atentie deosebita o acordam posibilitatii tinerilor de a pune bani deoparte, in depuneri constante, nu neaparat sume mari. Mentionez aici planul de economii cu facilitati de acumulare periodica, prin alimentarea automata din contul curent a veniturilor de tip alocatie, bursa etc.

In plus, produsul de economisire-creditare de la BCR Banca pentru Locuinte reprezinta un sistem eficient si sigur pentru tineri (sau pentru copii, cu bani depusi de catre parinti) de a economisi si de a beneficia de un credit ieftin in domeniul locativ.

 

Comunicarea acestor oferte in randul tinerilor

Incercam sa comunicam cu publicul tanar in mediile lor obisnuite si intr-un limbaj adecvat, cele mai eficiente canale fiind cele online si cu precadere comunitatile online.

Avem in site o sectiune dedicata tinerilor, iar in social media - pagina de Facebook care a ajuns la peste 300.000 de fani, aceasta fiind principalul canal de adresare care permite si dialogul deschis cu fanii nostri, testarea produselor, prezentarea proiectelor dedicate si a activitatilor specifice in care suntem implicati.

Iar toata aceasta comunicare online este sustinuta de o puternica prezenta offline, prin participarea activa (anul acesta, de exemplu) la peste 100 de evenimente  sportive, culturale, educationale si de interes pentru comunitatile locale, evenimente  care ofera experiente noi si inedite fiecarui participant, cu precadere celor tineri.

Platforma BTL din acest an, „Fiecare experienta te imbogateste”, vine ca un raspuns si creeaza o conexiune intre brand si preocuparile tinerilor, in timpul lor liber . Tab-ul special creat pe pagina de Facebook, vietibogate.bcr.ro este doar  unul dintre instrumentele interactive ce face legatura intre online si offline, oferind permanent informatii despre proiectele BCR si incurajand totodata tinerii sa iasa si sa faca tot mai multe lucruri si de ce nu, sa isi creeze propriile experiente.

Este daca vreti modul nostru de a ne apropia cat mai mult de aceasta comunitate, de a ii surprinde placut prin activari specifice si de a le aduce brandul BCR mai aproape.

In dorinta noastra de a fi prezenti in diferite zone ale Romaniei, am ales constient sa sustinem poate evenimente mai mici, dar aflate in numeroase puncte tarii, decat sa ne implicam in evenimente „cu fast”. Marea majoritate a evenimentelor in care ne implicam sunt acelea unde, pentru a participa sau a le viziona, oamenii nu trebuie sa plateasca neaparat un bilet.

Suntem adeptii deschiderii. Aceasta este, in viziunea BCR, adevarata apropiere de comunitate.

Unul dintre proiectele foarte importante din acest an este BCR -  Banca Oficiala a Capitalei Europene a Tineretului, Cluj- Napoca 2015. Ne-am dorit, ca lider al pietei bancare, sa fim si prin acest proiect, alaturi de tineri si de preocuparile lor.

Cu atat mai mult cu cat BCR este parte a unuia dintre cele mai mari grupuri financiare din Europa, Erste Group, aceasta titulatura si implicarea noastra le-am considerat pasi firesti catre targetul tanar. Obiectivele pe care le urmarim prin acest parteneriat (cu autoritatile locale si Federatia SHARE) sunt  cresterea nivelului  de angajabilitate al tinerilor, prin co-finantarea unor proiecte comunitare derulate de tinerii clujeni, dar nu numai, desfasurarea de proiecte speciale in principalele centre universitare din Romania si organizarea unor evenimente speciale pentru elevi si studenti.

 

Initiative de educatie financiara

Nevoia unei educatii adevarate in gestionarea bugetului personal, dar si preocuparea pentru intelegerea serviciilor bancare,  aspecte reiesite din studii recente de piata, au reprezentat  punctul de plecare pentru dezvoltarea unor programe speciale destinate tinerilor: Summer Job si Learn@BCR .

Summer Job in BCR este o competitie de educatie financiara, adresata elevilor de peste 16 ani si, totodata, primul si singurul program de internship platit, adresat elevilor de liceu din Romania. Scopul sau este sa ofere elevilor prima experienta de lucru intr-o companie, sa ii invete notiuni de educatie financiar bancara, prin practica, cu sprijinul unor mentori din randul angajatilor BCR.

Pe de alta parte, Learn@BCR ofera posibilitatea  studentilor de la orice facultate,in orice an de studiu ar fi, sa lucreze pe perioada vacantei de vara intr-unul din departamentele BCR, iar la final castiga experienta  si salariu pentru cele doua luni.

Ca directie beneficiara a acestui program, anul acesta avand doi tineri integrati in cadrul Directiei Marketing - sub auspiciile acestor proiecte -, pot spune ca ne-am bucurat din plin atat de entuziasmul tineresc al inceputului de cariera, dar si de frumusetea activitatii de mentorat, incercand sa ghidam primii pasi  in gasirea unei meniri profesionale.

In plus, BCR a introdus un nou concept pe piata prin angajarea a 400 de tineri in sistem part-time, multi dintre ei studenti, fara experienta in zona bancara. Practic am deschis portile pentru generatia noua si  am oferit posibilitatea ca printr-un program flexibil de 4 ore tinerii sa isi completeze educatia cu latura practica a acesteia,  sa isi largeasca orizontul de cunostinte, competente si aptitudini de care au nevoie pentru a deveni activi pe piata fortei de munca. Succesul proiectului este dovedit de faptul ca cei mai multi dintre tinerii angajati incheie cu succes perioada de integrare si raman alaturi de BCR intr-un program full-time.

BCR este totodata un puternic sustinator al celor aproape 2.500 de elevi care participa la olimpiadele nationale de stiinte exacte, competitia celor mai destepti si mai harnici elevi, modele de care tara noastra are nevoie, pentru ca olimpicii de azi sunt cei care vor modela Romania de maine, indiferent de locul si domeniul in care vor activa.

Un alt program dezvoltat de BCR  impreuna cu Fundatia Emag  - Hai la olimpiada  - hailaolimpiada.ro vine ca o completare fireasca a proiectului prezentat anterior, 500 de elevi cu potential fiind pregatiti in cadrul unor Centre de performanta la matematica (clasele 5-12), deschise in 4 orase: Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara  si Iasi.

De asemenea, BCR impreuna cu Fundatia Romanian Business Leaders (RBL) a lansat anul acesta proiectul „Vreau sa fiu antreprenor”,  prin care - cu ajutorul mentorilor - sprijinim tinerii cu idei sa isi defineasca un concept, sa isi gaseasca o echipa si sa isi faca un plan de lansare a afacerii.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Starcom MediaVest

Agentia Starcom MediaVest Group este parte din cea mai mare retea de media din lume, SMG Worldwide, si din grupul de comunicare Leo Burnett. Infiintata in 2000, Starcom este prima agentie de media din Romania... vezi detalii »

Oameni

Sectiune



Branded


Related