Tinerii sunt un segment de public foarte relevant, asa cum au fost dintotdeauna pentru institutiile bancare. Iar specificul fiecarei generatii de tineri se impregneaza asupra pietei in termen de aproximativ 10 ani, adauga Virginia Otel (Communication Leader, Garanti Bank). Astfel ca industria bancara este una dintre cele care se adapteaza rapid la schimbarile de "paradigma" cum a fost patrunderea digital-ului in vietile consumatorilor.
Tinerii cu varste cuprinse intre 18-35 de ani pretuiesc foarte mult timpul si accesul la informatie. Pe langa adresarea acestor nevoi de optimizare a operatiunilor bancare, o banca trebuie sa-si asume si rolul de educator, tradus prin responsabiitatea de a furniza informatii financiare actualizate si relevante, spune Virginia.
Mai multe despre cum a abordat Garanti Bank aceste roluri prin ofertele gandite pentru tineri si programele de educare initiate sau sprijinite, aflam in continuare.
Tema comportamentului financiar al tinerilor romani este inspirata de studiul The Future of Money, realizat de reteaua Starcom MediaVest, ce urmareste trendurile de la nivel global si local, pe un target investigat de persoane cu varste cuprinse intre 19-34 de ani si experti din 18 tari.
Potentialul tinerilor din pozitia de clienti ai bancii
Pentru o banca, tinerii au fost dintotdeauna un segment foarte important de clienti. Fiecare generatie vine cu propriile dorinte, nevoi si ambitii. De-a lungul timpului s-a confirmat ca, in termen de aproximativ 10 ani, acestea devin caracteristici ale pietei.
Tocmai de aceea, industria bancara este, prin definitie, un domeniu care se adapteaza rapid la schimbarile de comportament si mentalitate. Am putea spune ca segmentul tinerilor ne ofera posibilitatea de a privi in viitor.
Evolutia comportamentului financiar in urma patrunderii digitalului
Generatia actuala de tineri (cu varste cuprinse intre 18 si 35 de ani), cunoscuta si drept Generatia Millennium, difera foarte mult de cele care i-au precedat.
Acesti tineri s-au nascut in era digitala, fac adesea cumparaturi online, se informeaza de pe Internet si raman in permanenta conectati la cel putin o retea de socializare. Pentru ei timpul, informatia (si accesul la informatie) au o importanta deosebita.
Internetul si smartphone-urile au facut posibil accesul la informatie. Cu toate acestea, insa, cu cat volumul este mai mare, cu atat calitatea informatiei devine mai greu de apreciat. Aici intervine rolul nostru ca banca – acela de educator, care le furnizeaza informatii financiare relevante.
Comportamentul financiar actual al tinerilor
In calitate de consumatori, asteptarile generatiei Millennium sunt radical diferite de cele ale generatiilor precedente.
In vara anului 2008, in Romania au absolvit doua generatii de studenti. Cateva luni mai tarziu, s-a declansat criza la nivel mondial, iar in scurt timp, rata somajului in randul tinerilor ajungea la cote ridicate.
Este lesne de inteles de ce caracteristica principala a comportamentului lor financiar este prudenta. Totodata, insa, datorita accesului la informatie, stiu mai bine ce isi doresc, au deschiderea de a invata si a cunoaste mai multe.
Servicii financiare adresate tinerilor. Comunicarea lor
Produsele si serviciile Garanti Bank sunt gandite in asa fel incat sa poata fi accesate rapid, oricand si de oriunde. Totodata, avem o retea de 84 de agentii si peste 300 de ATM-uri inteligente in toata tara.
De asemenea, in 2013, am lansat aplicatia iloanU, integrata in serviciul nostru de Internet banking - Garanti Online, care le permite clientilor persoane fizice sa aplice pentru un credit in mai putin de cinci minute, sa simuleze un plan de rambursare si sa monitorizeze, in timp real, statusul cererii de credit.
De altfel, banca noastra mama, Turkiye Garanti Bankasi (TGB), este cea care a lansat, in premiera mondiala, in octombrie 2012, prima aplicatie prin intermediul careia clientii pot solicita un credit pe Facebook.
Fiecare comunicare in parte urmareste un public tinta, iar, pentru tineri, social media se dovedeste a avea un cuvant important de spus. Interactionarea in timp real este esentiala, de altfel, pentru orice institutie, nu doar pentru banci.
Initiative de educatie financiara
Asa cum spuneam si mai sus, punem accent deosebit pe educatia financiara, atat a clientilor nostri, cat si a celor care ne urmaresc in social media.
Recent, am initiat un parteneriat cu Bursa de Valori Bucuresti, in cadrul initiativei educationale “Fluent in Finante”. In cadrul initiativei, prin intermediul unor seminarii specializate, tinerii din echipa Garanti au ocazia sa invete cum sa isi administreze mai bine veniturile, cum sa faca economii si investitii si cum sa foloseasca diferite instrumente financiare in avantajul lor.
Mai mult, suntem un puternic sustinator al Atelierelor de Antreprenoriat, organizate de Romanian Business Leaders Foundation, a caror abordare dinamica tinteste sa formeze comportamentul tinerilor in mediul de afaceri si sa-i incurajeze sa priveasca in mod constructiv ajutorul venit de la banci.
In acelasi timp, vrem sa demaram a treia editie a programului “Learn 2B a Banker”, un program de traineeship prin care ne dorim sa pregatim o noua generatie de bancheri. Pentru noi este important sa investim in pregatirea unor noi profesionisti, pentru ca ei sunt cei care vor intelege, cu siguranta, mai bine noua generatie de clienti.
Prin intermediul programului, stagiarii fac primii pasi in cariera lor bancara. Mare parte dintre ei devin, ulterior, colegii nostri.
Incercam, de asemenea, sa le oferim tinerilor informatii despre ce inseamna domeniul bancar si prin intermediul paginii noastre de Facebook. Pe reteaua de socializare aducem, pe de-o parte, detalii despre serviciile si campaniile noastre, dar si un altfel de continut, fie el recreativ, fie educativ.