A inceput sa lucreze in publicitate in 2004, la Leo Burnett, in departamentul de Client Service, iar 5 ani mai tarziu facea trecerea spre digital, devenind Client Service Director la iLeo.
In mai anul acesta, dupa 11 ani de publicitate si 800 de proiecte la care a lucrat, Anda Lazar (Brand Manager, UniCredit Bank) a acceptat provocarea de a deveni client. Cum vede relatia agentie-client din noua perspectiva si ce sfaturi ar da ambelor parti pentru o colaborare eficienta, aflati in cele ce urmeaza.
Un pont pentru oamenii din agentie: sa faca eforturi sa-si inteleaga clientul, din client service pana in creatie. Sa nu lucreze pe un brand decat daca le place, tot din client service pana in creatie.
Perioada de agentie
In 2004 am devenit Burnetter (N.R. Leo Burnett). Mi se parea fantastic ce mi se intampla: locul, oamenii din jur si atitudinea lor, ce aveam de facut… Am inceput ca account executive (desi nu eram la primul job si chiar veneam de la client) si am crescut cu fiecare proiect. In 2007 am devenit Brand Communication Director, pe vremea aceea nu promovai la 6 luni J. In 2009 m-am apucat de digital in ILeo (Client Service Director), nu ca am vrut, dar asa s-a intamplat si s-a dovedit o experienta grozava, pe care as repeta-o oricand.
Prima zi de lucru in agentie
Prima zi de scoala.
Clienti/ categorii pentru care ai lucrat in perioada de advertising
Am inceput ca account-ul unui singur brand/client si asta am facut timp de 5 ani. Trecerea in online a fost abrupta, din toate punctele de vedere: toate tipurile de target, braduri diferite din categorii diferite, ritmul de lucru semnificativ mai alert fata de cel din ATL si BTL. O statistica simpla: peste 40 clienti, peste 800 de proiecte, multe fire albe.
Prima zi de lucru „la client”
Prima zi de Master.
Perioada de acomodare „la client”
Inca ma acomodez. Chiar daca fac marketing si comunicare, lucrez intr-o banca si vorbim de rigori specifice acestui mediu.
Si totusi, cum ai decis sa faci trecerea la client?
A fost o decizie pur rationala si necesara pentru evolutia mea profesionala. Si apoi a mai fost contextul si oportunitatea.
Insight-uri din agentie pe care le folosesti acum in job-ul de client
Le folosesc pe toate si ma ajuta sa trec mai usor peste perioada de acomodare.
Asemanari intre cele 2 job-uri: cea din agentie si cea de la client
70% din ceea ce fac acum este identic cu ceea ce faceam in agentie. Restul de 30% este valoare adaugata.
Diferente semnificative intre cele 2 job-uri
Oameni cu mai multe specializari si care analizeaza lucrurile din perspective diferite, de business.
Ritmul de lucru in conditii similare de incarcare.
Cum se vede zilnic Bucurestiul de la etajul 11.
Ce ai schimbat sau ai schimba in relatia actuala cu agentia?
Am incercat sa inteleg probleme de workload si sa evit supra-incarcarea, iar urgentele sa fie chiar urgente, nu omisiuni de “to do list”.
Feedback-ul catre agentie – un subiect delicat, de obicei. Cum il abordezi?
Am dat feedback negativ, cu argumente si incercand sa sugerez solutii sau alternative, asa cum faceam atunci cand sustineam feedback-ul clientului in fata echipei de creatie.
Ai refuzat pana acum agentiei o idee de campanie? Pe ce motiv?
Da. Era off brief.
Scurt autoportret. Cum fel de client crezi ca esti?
Nu ma simt client inca, de fapt nici nu stiu ce ar trebui sa simt ca sa ma consider unul.
Cred ca sunt un om tolerant sau mai degraba intelegator, ca fiecare are dreptul sa greseasca, prima data. Cred ca trebuie sa fii respectos cu toti cei cu care interactionezi, indiferent de natura relatiei, asa te respecti pe tine insuti. Mai cred ca nu trebuie sa-ti fie rusine sa intrebi. Detest minciuna si dualitatea.
Acum ai perspectiva completa a relatiei client-agentie. Ce pont-uri le-ai da oamenilor din agentie, din noua postura?
Nu e ceva nou: trebuie sa faca eforturi sa-si inteleaga clientul, din client service pana in creatie. Sa nu lucreze pe un brand decat daca le place, tot din client service pana in creatie.
Invers, ce learning-uri ai impartasi cu actualii colegi de la client, avand background-ul de agentie?
Sunt norocoasa, noii mei colegi sunt oameni deosebiti si cu multa experienta (chiar de lucru cu agentia) si ma bucur ca am zilnic ceva nou de invatat de la ei. Faptul ca lucram impreuna la proiecte ne ajuta sa avem fiecare perspectiva proprie si importanta ca input.