In trecut, research-ul indeplinea cu predilectie functia 'fabrica de date', iar consumatorul era un 'fraier' despre care se mirau in viewing agentia si clientul. Acum, spune Adina Vlad (Managing Partner, Unlock Market Research), rolul de interpret al datelor e primul pe lista de prioritati a research-ului, iar consumatorul nu mai e demult dezinformat. Strategia si detectarea insight-urilor sunt noile haine ale research-ului asa cum, de fapt, trebuia sa se intample din start, crede Adina.
"Piata de research a vandut multa vreme solutii miracol care, din pacate, nu au produs minuni. Dimpotriva, de multe ori chiar au incurcat. Astazi nu mai e asa. Business-urile care incep sa aiba rezultate sunt cele care folosesc insight-uri generate de studiile pe care le achizitioneaza".
Iar in ce priveste cererea pe acest domeniu, Adina puncteaza faptul ca antreprenorii se arata din ce in ce mai interesati de cunoasterea consumatorilor, fie pentru demararea, fie pentru optimizarea unui business:
"Industriile cele mai active sunt cele legate de servicii care fac uz de tehnologie, dar si FMCG-ul indica o revenire usoara. Noi am observat, insa, o crestere semnificativa a cererii de research din partea antreprenorilor: cei care au deja un business pe care vor sa-l insanatoseasca sau cei care vor sa investeasca intr-o idee".
Trendurile care guverneaza research-ul si intregul univers al marcom-ului vor fi principalul subiect de discutie la urmatorul eveniment SMARK KnowHow din acest an, desfasurat saptamana viitoare. Pe 6 si 7 octombrie va asteptam la Marketing Research & Trends, iar pana atunci, o citim pe Adina:
Serviciile de research: evolutia cererii in ultimii 3 ani
Research-ul devine ceea ce trebuia sa fie de mult timp: insight & strategie, nu fabrica de date. Viitorul in research va depinde de cat de bine stii sa interpretezi datele si de cat de multa valoare aduci cu adevarat business-ului clientului tau.
Clientii doresc market share, crestere, profitabilitate si nu credem ca mai pot fi impresionati de tool-uri daca nu pot lucra cu oameni care sa stie sa interpreteze datele respective intr-un mod folositor pentru business.
Piata de research a vandut multa vreme solutii miracol care, din pacate, nu au produs minuni. Dimpotriva, de multe ori chiar au incurcat. Astazi nu mai e asa. Business-urile care incep sa aiba rezultate sunt cele care folosesc insight-uri generate de studiile pe care le achizitioneaza.
Si aici ma refer la insight ca “adevar revelator”, care poate schimba ceva in oameni. Asta e singura descoperire care poate fi numita insight.
Industriile cele mai "interesate" de research
Industriile cele mai active sunt cele legate de servicii care fac uz de tehnologie, dar si FMCG-ul indica o revenire usoara. Noi am observat insa o crestere semnificativa a cererii de research din partea antreprenorilor: cei care au deja un business pe care vor sa-l insanatoseasca sau cei care vor sa lanseze un nou business / sa investeasca intr-o idee.
Faptul ca Unlock primeste astfel de cereri de la oameni care pana acum nu se gandeau sa faca cercetare este un mare compliment. Asta inseamna ca, daca aleg sa creada in research, aleg Unlock. Si asta ne responsabilizeaza enorm.
Noi consideram ca nevoia predominanta de research in acest moment este aceea de a avea insight. De a stii ce se intampla in mintea omului astfel incat sa intorci jocul market share-ului in favoarea ta. Oamenii se informeaza rapid, le vin tot felul de idei, se redefinesc, reorienteaza, reinventeaza, sharuiesc. Si brandurile trebuie sa stie ce sa faca ca sa directioneze valul de consumatori activi catre ei.
Evolutia consumatorului
Consumatorul momentului este cel putin la fel de interesant pe cat ne credem noi de interesanti. Nu mai putin, asa cum obisnuiam sa credem inainte de criza.
Imi aduc aminte frecvent discutiile din spatele oglinzii, din viewing, in care agentii si clienti se mirau de "cat de <fraier> este consumatorul”. Si am folosit cuvantul 'fraier' ca sa camuflez adevaratul descriptor! Noi am zice ca acel consumator era dezinformat, nu neaparat fraier.
Iata ca astazi s-a echilibrat balanta si expresiile din viewing sunt de “wow”. Ne place la nebunie atmosfera din viewing-uri de acum. Ne place sa vedem oamenii plecand de la noi inspirati de ce ar putea sa faca mai bine.
Ne place sa lucram cu clienti implicati, care isi iubesc brandul, care accepta sa mearga cu noi acasa la oameni sau sa intre in focus grupuri si sa vorbeasca liber cu consumatorii, sa interactioneze cu ei. Ne place cand lucram impreuna: oameni consumatori, oameni din agentii, oameni clienti.
Consumatorul momentului este activ, curios, deschis, super informat, generator de nou, orientat catre sine, mai sigur pe el, capabil sa zica nu-mi place cu argumente, apt sa ofere numeroase motive pentru care ii place ceva.
Oamenii sunt mai pozitivi, mai toleranti, mai interesati in experiente decat in lucruri, mai logici, mai selectivi. Oamenii de azi, consumatorii, sunt mai puternici. Si puterea e la ei.
Se pot conecta cu tine daca faci un efort sa-i intelegi, daca faci lucruri importante pentru ei (nu pentru tine) si daca incerci sa le faci viata mai buna. Brandurile care reusesc sa faca asta, brandurile cu idee si empatie, apartin viitorului.
Cele mai importante trenduri
Simplitate, emotie autentica, onestitate, claritate, vulnerabilitate / umanitate, generozitate, empatie, creativitate. Acestea sunt cateva din trendurile cu mare potential de crestere. Nu voi folosi multe cuvinte, pentru ca risc sa ajung in afara trendului :)