Ne aflam in prima zi de Marketing Research & Trends 2015 si vom arunca o privire lunga si profunda asupra trendurilor pe tot parcursul zilei. In primul panel, ne-am restrans aria de "actiune" la consumator si trendurile care ii caracterizeaza comportamentul. Daniel Enescu (Chairman of the Board, Millward Brown Romania) a deschis acest panelul vorbind pe marginea unui studiu Millward Brown ce vizeaza problema multiscreen-ului si modul in care acesta influenteaza consumul de media.
Cele 4 ecrane
Daca in urma cu 10 ani, televizorul era central vietii cotidiene a consumatorilor (urmat de presa, radio, outdoor etc), in prezent, TV-ul a devenit doar un alt mijloc de comunicare, intre laptop (PC), tableta si smartphone. Consumatorul petrecea atunci mai mult de 3 ore in fata TV-ului, acum consumatorul petrece in jur de 6 ore si jumatate in fata unuai dintre cele 4 ecrane.
- Mai exact, precizeaza Daniel, TV-ul a ajuns in prezent pe locul 3 ca utilizare in ierarhia consumatorului, ca timp: in medie, romanul petrece 100 de minute zilnic in fata TV-ului. Pe locul intai in Romania se afla laptopul sau PC-ul, cu 127 de minute, urmat de smartphone, cu 118 minute. Tv-ul este pe penultimul loc, urmandu-i tableta, cu 54 de minute.
- De asemenea, se petrece un overlap intre timpii petrecuti in fata ecranelor - TV versus celelalte 3 ecrane; shifting-ul alternativ intre 2 ecrane se produce in proportie de 70%, iar suprapunerea utilizarii a cate doua ecrane in acelasi timp este la 30%.
- Motivele pentru utilizarea internetului suprapus cu TV-ul se impart in:
1. cautarea de content relationat - meshing;
2. cautarea de content nerelationat - stacking - pauze efective de TV si actiuni independente online;
- In Romania, activitatile de meshing si stacking suntimpartite cvasi-egal, a adaugat Daniel.
- Smartphone-ul si laptopul sunt utilizate pe tot parcursul zilei, TV-ul e consumat preponderent seara.
- Favorabilitatea la reclame este mai scazuta in Romania prin comparatie cu media globala. TV-ul e in continuare cel mai important canal la nivel de receptivitatea la reclame, celelalte ecrane aflandu-se pe tenta ascendenta la acest aspect.
Cele 3 generatii si consumul de media
Vorbim despre Baby Boomers (1946-1964), Generatia X (1865-1980), Generatia Millennials (dupa 1980), spune Daniel. Millennialii sunt mult mai orientati catre canelele de new media, Boomers sunt mai orientati catre TV, insa YouTube-ul este cel mai utilizat canal de entertainment video pentru toate generatiile. In timp ce audienta tanara e centrata pe smartphone si merg inspre zona de streaming si YouTube, celelalte doua generatii tind sa se bazeze mai mult pe laptop/PC.
Daniel a adaugat ca, din prisma publicitatii, TV-ul a pierdut foarte mult din putere in State, unde reclamele care intrerup programele televizate sunt evitate de conusmatori, care inregistreaza filmele/emisiunile cu device-uri inteligente fara a mai fi nevoiti sa urmareasca si spoturile publicitare.
Concluzii
1. Tehnologia aduce cu sine o fragmentare puternica a canalelor de media.
2. Desi TV-ul e inca rege cel putin din punct de vedere al favorabilitatii, regatul acestuia se miscsoreaza.
3. Smartphone-ul domina generatia tanara si YouTube domina continutul video pentru entertainment, in ce priveste toate generatiile.
4. Campaniile de media nu mai pot ignora teritoriile de tip digital, care reprezinta 75% din timpul alocat ecranelor.
5. Complexitarea creariii unui media-mix optim a crescut si este sporita de modul diferit al utilizarii celor 4 ecrane de catre cele 3 generatii.
Marketing Research & Trends 2015 este un eveniment SMARK KnowHow. Parteneri de know-how au fost: Starcom MediaVest Group, ISRA Center, Spoon.
Spectacolul tehnic a fost oferit de Five's, tipariturile creative de GT, solutions provider a fost AdProduction, iar frufru a fost creative food partner.
Fotografiile de la eveniment poarta semnatura lui Antonescu Dumitru, iar Ivan Creativ a fost videograful oficial.