Al doilea panel din cadrul Marketing Research Conference 2015 s-a incheiat cu Cristina Miclea (Marketing Director, Albalact), care a vorbit despre caracteristicile industriei de lactate din Romania. Cristina a precizat ca Romania se afla pe locurile de la coada clasamentului atunci cand vine vorba despre consumul de lactate pe cap de locuitor, comparativ cu UE. Totusi, e important de stiut si ca acest segment de piata este greu de masurat in Romania pentru ca exista o parte importanta de piata neagra si doar 20% din lapte ajunge la procesatori.
De mentionat este si urmatorul fapt: comparativ cu alte tari, consumatorii romani sunt mai sceptici, ceea ce inseamna ca nu exista atat de multa inovatie in ceea ce priveste imbunatatirea produselor. In Romania, laptele nu poate fi, de exemplu, imbunatatit cu calciu pentru ca va fi refuzat de catre consumatori.
S-au detaliat si o serie de trenduri principale in piata de lactate:
Less is more – cu cat sunt mai putine ingrediente, cu atat produsul este mai bun. Cu cat lista de ingrediente e mai scurta si ele pot fi gasite si acasa la bunica cu atat acel produs e considerat mai natural. Nu conservanti sau coloranti (ingrediente, de altfel, interzise in produsele lactate).
More is more – se refera mai mult la produsele de indulgence (ex: iaurt cu fructe). Ii ofera consumatorului o experienta (mai mult fruct, bucati mai mari etc). Chiar si pe categoria de iaurt consumatorii isi doresc sa aiba parte de experiente. Secretul pe categoria aceasta e sa existe mai multe variante (ex: Zuzu Max ofera mai multe variante de fructe).
Sanatatea activa – tot mai multi oamenii au inceput sa faca miscare, sa devina preocupati sa mearga pe bicicleta si altele asemenea. Trendul de viata sanatoasa e prezent, iar consumul de lactate e considerat sanatos.
Intoarcerea la valorile traditionale – laptele e un aliment viu, consumat toata viata. Consumatorii stiu ca produsele din lapte sunt bune pentru sanatate si din ce in ce mai mult consumatorii isi doresc lucruri simple si sa resimta gustul copilariei (traditional).
De mentionat si ca in randul acestor consumatori a aparut trendul in care a manca sanatos inseamna a manca ce vrei, dar cu masura – importanta placerea gustului, fara excese.
Produse traditionale sunt considerate cele simple, in timp ce iaurturile cu fructe intra mai degraba in categoria moderna. Produsele din categoria traditionala au devenit mai populare si pentru ca traditiile romanesti au devenit din ce in ce mai importante.
Snacking – oamenii nu mai au timp sa manance trei mese pe zi, asa ca s-au dezvoltat produse care se pot consuma on the go. Consumatorii vor sa deschida produsele direct (fara pasi intermediari) si sa le poata lua cu ei.
Packaging = Convenience (pe lapte) – atunci cand ambalajul nu era potrivit, putea sa genereze probleme (laptele la punga se strica daca e cald), asa ca ambalajele s-au adaptat pentru a raspunde nevoilor consumatorilor.
Marketing Research & Trends 2015 este un eveniment SMARK KnowHow. Parteneri de know-how au fost: Starcom MediaVest Group, ISRA Center, Spoon.
Spectacolul tehnic a fost oferit de Five's, tipariturile creative de GT, solutions provider a fost AdProduction, iar frufru a fost creative food partner.
Fotografiile de la eveniment poarta semnatura lui Antonescu Dumitru, iar Ivan Creativ a fost videograful oficial.