Carmen Manea-Tanasie, OneSelf Marketing: Cred cu tarie ca, daca omul care este in „capul” unei afaceri este bine el cu el si cu lumea in care traieste, atunci si afacerea este o reusita

Carmen Manea-Tanasie, OneSelf Marketing: Cred cu tarie ca, daca omul care este in „capul” unei afaceri este bine el cu el si cu lumea in care traieste, atunci si afacerea este o reusita

Dupa ce, in peste 20 de ani de experienta, a trecut prin numeroase pozitii de tip senior manangement in marketing si comunicare, Carmen Manea-Tanasie a decis in 2013 ca e momentul sa dea mai departe ceea ce stie, asa ca a pornit OneSelf Marketing, o platforma de consultanta in afaceri care isi propune sa ajute managerii sau antreprenorii sa-si revalueze si reinventeze companiile. In luna noiembrie, Carmen a decis sa mearga un pas mai departe si a lansat conceptul Younity, o comunitate de profesionisti care ofera o perspectiva de business asupra formarii personale si profesionale.

Opririle ei profesionale includ functii de decizie si executive in managementul unor companii precum: Wella Romania, Beiersdorf AG Hamburg, Prodal Group, Omnicom Media Group, acoperind industriile FMCG, farmaceutica, media si publicitate. Toate astea nu s-ar fi intamplat, insa, daca n-ar fi pornit de la un post de inginer de sisteme electro-energetice care i-a dezvoltat gandirea analitica si sintetica pe care a valorificat-o apoi pe tot parcursul carierei.

Mai jos, ea ne spune mai multe despre parcursul ei profesional, cum a fost sa lucreze in pozitii de top in unele dintre cele mai mari companii, cum a trecut prin publicitate si ce a invatat pana acum din cariera de marketer:

 

Background

Am acumulat o experienta de peste 20 de ani in marketing si comunicare, din care 16 in pozitii de senior management atat la nivel local cat si global, si mi-am concentrat activitatea din ultimii 3 ani pe consultanta specializata pe strategii de transformare - “turnaround” a companiilor si pe strategii de transformare personala.

Parcursul profesional include functii de decizie si executive in managementul unor companii precum: Wella Romania, Beiersdorf AG Hamburg, Prodal Group, Omnicom Media Group, acoperind industriile FMCG, farmaceutica, media si publicitate.

Domeniile de expertiza: strategii de dezvoltare a afacerii/portofoliului de afaceri, evaluare de oportunitiati de piata, managementul proceselor de “turnaround”.

Am capitalizat experienta acumulata in cei peste 20 de ani de lucru in aceste domenii intr-un nou teritoriu professional: evaluare si constructie de strategii de dezvoltare personala si marketing personal. Am lansat astfel in 2013 OneSelf Marketing, o platforma destinata oamenilor de afaceri care doresc sa isi relanseze&repozitioneze companiile si in 2015 Younity, o comunitate de experti care te ajuta sa iti construiesti strategii de dezvoltare personala.

Sunt absolventa a programului Executive MBA ASEBUSS, promotia 1997 si a programului Executive Development Program sustinut in cadrul Northwestern University - Kellogg School of Management-Chicago, Illinois (2006).

Am absolvit in anul 2012 “Global CEO Program” administrat de IESE Business School impreuna cu Wharton University of Pennsylvania si China Europe International Business School.

Insa abordarea analitica si sintetica isi are punctul de plecare in inceputul vietii mele profesionale ca inginer de sisteme electro-energetice (am absolvit Institutul Politehnic Bucuresti - 1992).

 

Debutul in marketing

S-a intamplat in 1993, cand, angajandu-ma pe un post in departamentul de Vanzari la Wella Romania, am trecut direct la... Marketing. Aportul major a fost al sefilor mei, care au decodificat corect entuziasmul meu si modalitatea de a face lucruri, si m-au indrumat catre Marketing - mi-au fost si mentori si „supraveghetori” in acelasi timp.

Ulterior (1995) au inceput sa-mi creasca responsabilitatile in Marketing si m-am inscris la un MBA (ASSEBUS: ASE Bucuresti & University of Washington, SUA). Inginera din mine si-a dorit o cunoastere fundamentata.

Am fost foarte norocoasa ca am putut si invata si aplica ceea ce am invatat in acelasi timp, ca ceeea ce devenise o pasiune pentru mine era si munca mea de zi cu zi. A fost perioada cea mai efervescenta din viata mea profesionala.

 

Primul job

Am fost mai intai de toate inginer de sisteme. Sunt un „sistemist” care si-a cultivat potentialul de marketer si comunicator. Primul meu job a presupus lucrul intr-o echipa dintr-o institutie de stat, in care majoritatea angajatilor (75%) depaseau varsta de 45-48 de ani.

Cea mai mare provocare a fost sa demontam prejudecatile legate de cunoasterea profesionala de valoare a generatiei tinere (noi construiam programe in TurboPascal, seful nostru lucra in Fortran :D).

M-am lamurit rapid cum sta treaba cu meritocratia in institutiile de stat si am plecat dupa primele 9 luni, angajandu-ma la „privat”. Era gandul meu ca acolo exista potential pentru a arata ca varsta nu are importanta in a demonstra ca poti face lucruri de calitate.

 

Joburile din care ai invatat cel mai mult

Perioada in care am fost responsabila pentru brandul NIVEA Sun la nivel global, Beiersdorf (BDF) Hamburg AG, a fost cea mai intensiva dintre toate etapele pe care le-am parcurs. Pentru ca responsabilitatile pe care le-am avut acolo au generat cea mai mare evolutie a mea, mai intai ca om si apoi ca profesionist.

Beiersdorf este o companie foarte speciala. Stie ce vrea, arata ca poate si, mai ales, face lucrurile sa se intample. Da credit oamenilor si ii respecta, ii sprijina in demersurile lor, le da toate uneltele de ajutor si ii sustine in toate eforturile lor.

Pozitia mea era „senior executive level 3” global dupa CEO BDF, si presupunea interactiunea aproape zilnica la nivel de Board of Directors. Am fost uimita sa constat deschiderea, respectul, normalitatea comportamentului board-ului fata de toata lumea, indiferent ca erau germani sau sarbi sau brazilieni sau romani, ca erau muncitori din fabrica sau management.

Un exemplu de normalitate: ne intalneam in fiecare zi la masa la cantina – in acelasi loc, CEO, board, muncitorii, personalul auxiliar, managementul international etc, se asezau la mese in ordinea venirii, cu cine se intampla sa fii in acel moment la coada, vorbeau toti cu toti, isi spuneau pareri si emiteau dorinte personale.

Dr. Kunisch (CEO-ul de atunci) se comporta absolut natural si egal cu toata lumea. Si board-ul lui era la fel – el era exemplul perfect de „Omul care sfinteste locul”, un lider care stia valoarea omului care lucreaza in companie, si isi stia si propria valoare si responsabilitate.

Am invatat ce inseamna sa fii un lider care face lucrurile sa se „intample” impreuna cu oamenii si dandu-le (lor) valoare, ce inseammna sa fii un profesionist responsabil, atent la detalii si implicat in procese, cu ochii pe rezultate.

 

Piedici

Chiar la inceputul carierei mele a fost faptul ca eram femeie. Este paradigma din care nu am iesit inca nici noi ca natie si nici lumea intreaga. Faptul ca suntem femei nu inseamna ca stim mai putine lucruri, ca facem mai putin, sau ca facem lucrurile in mod necesar mai „altfel” (acest altfel nefiind „la fel de bun” precum cel al barbatilor tocmai pentru ca este ...”feminin”).

Mai tarziu, cand am preluat responsabilitatile la nivel regional si m-am transferat la Viena, am trecut prin faza „aaaa esti din Romania, adica gipsy” (tocmai se intamplasera incidentele cu lebedele).

Le-am depasit pe amandoua comunicand foarte mult, explicand statististici despre populatia Romaniei, despre istoria si cultura ei, despre ce a dat si da Romania contemporana lumii.

Cel mai provocator obstacol din viata mea a fost insa in perioada in care am fost responsabila sa conduc afacerile grupului Omnicom Media Group in Romania. In cei aproape 5 ani de experienta in industria aceasta, pe care cu totii „o iubim si o uram” in acelasi timp, publicitatea, am trait, ca majoritatea dintre noi, si situatia lucrului cu „clientul care nu te vrea”.

Cum am depasit-o – am creat un nou standard de livrare, supraperformand in toate capitolele, muncind pe branci: deschidere, disponibilitate, flexibilitate, creativitate si proactivitate pentru si in fata Clientului.

Am actionat cu transparenta si corectitudine profesionala, urmarind toate standardele de etica profesionala. Si acoperind toate bazele cum se spune in sport, cu „acte in regula” si totul in scris, etalonat conform procedurilor internationale si legislatiei in vigoare.

Am investit puternic in oamenii din Client Service – erau prima fata pe care clientul o cunostea si o apela, ei erau „oamenii de legatura” apartinand mai degraba familiei clientului decat agentiei.

Cum spunea un fost sef din BDF Hamburg „nu conteaza cat de bun esti profesional, daca nu esti si un foarte bun networker” – adica a trebuit sa ne dezvoltam abilitati de management al „jocurilor politice” la nivel de junior client service pentru a putea contribui la cresterea satisfactiei clientului, nu numai sa excelam in performanta ceruta, masurabila si verificabila. Acest mod de lucru a generat schimbari productive la nivel organizational atat in agentiile din grup cat si la client.

 

Trei lucruri invatate din cariera de marketer

Marketing-ul inseamna multe, dar pentru mine, inainte de toate, inseamna:

1. cunoasterea multidimensionala a consumatorului;
2. viziune & strategie;
3. excelenta in executie.

Aceste lucruri le-am invatat de-a lungul carierei mele de la fostii mei sefi si colegi, in pozitiile internationale. Meseria adevarata acolo am invatat-o. De ce? Pentru ca acolo lucrurile se fac intr-un sistem profesionist bazat pe responsabilitate si meritocratie, care cere de la oameni, dar le si ofera, ii invata si ii sustine.

 

Succese. Esecuri

Cel mai mare succes „au fost” echipele de profesionisti pe care le-am format de-a lungul anilor si care m-au ajutat sa construim impreuna si sa obtinem rezultatele masurabile din record-track-ul meu. 

Un esec ar fi poate lipsa de rabdare in a evolua ca inginer intr-o structura practic netestata: companie de stat la cumpana dintre „socialism” si capitalism. Nu cred nici astazi ca mi-ar fi adus altceva decat o crestere a andurantei la stres politic. Lipsa mea de rabdare mi-a adus destul de mult stres in evolutia profesionala, dar m-a si propulsat in cariera.

 

Initiativa OneSelf Marketing

Eu am fost propriul meu client pana cand am sesizat ca prietenii si cunostintele mele ma sfatuiau „cam insistent” sa fac o afacere din pasiunea mea de a ghida oamenii catre punctele lor tari.

Cred cu tarie ca, daca omul care este in „capul” unei afaceri (fie el manager sau antreprenor) este bine el cu el si cu lumea in care traieste, atunci si afacerea este o reusita. Un om care se simte implinit are grija de el, de afacerea si de echipa lui in egala masura.

Daca ajuti pe cineva sa isi recunoasca si sa isi (re)stapaneasca Puterea (calitatile, potentialul etc), ajuti un intreg „micro-ecosistem” sa functioneze mai bine.

Pornind de la aceasta filozofie am schimbat si modelul clasic de business al unei companii de servicii de consultanta intr-unul axat pe Comunitate de profesionisti asociati (exemplul preferat: compania Gore, detinatoarea marcii Goretex).

Feedback-ul a fost neasteptat de pozitiv si motivant. Exista foarte multi oameni astazi pentru care conceptul de Comunitate are un inteles aparte si a devenit important.

 

Un pic despre concept

OneSelf Marketing este o platforma de reinventare a afacerilor, de sustinere a antreprenorilor si managerilor care doresc sa isi relanseze companiile (strategii, managementul portofoliului de afaceri, evaluari de oportunitati de piata). Acum ma concentrez pe evolutia conceptului Younity pe care l-am lansat impreuna cu Ioana Manea in luna noiembrie a acestui an. Ambele sunt procese transformationale, ce se cheama „turnaround” in lumea afacerilor. 

Dupa mai mult de douazeci de ani in marketing si comunicare, am simtit nevoia sa o luam de la capat intr-un fel care sa ne permita sa-i ajutam pe cei din jurul nostru care se simt blocati, descurajati, frustrati si poate nemultumiti de ei insisi. Asa s-au nascut comunitatea de profesionisti Younity si programele originale OneSelf, care te ajuta sa-ti privesti devenirea personala si profesionala dintr-o perspectiva de business.

Expertii Younity se numesc Cicerone (CICERONE ~i m. Persoana care insoteste pe cineva (vizitatori, turisti, calatori etc.) si da explicatii necesare; ghid; calauza.), in calitatea rolului lor de ghizi ce dau explicatii si raspund intrebarilor pe parcursul calatoriei tale de re-luare in stapanire a propriei impliniri.

Fiecare dintre noi aduce cu sine zeci de ani de cariera de succes in pozitii de decizie, in care a trait "pe propria piele" provocarile CEO-ului, ale antreprenorului, ale profesionistului si ale fiintei umane dornica de succes profesional si personal. Din aceasta experienta directa provin instrumentele si metodele Younity.

 

Primul proiect OneSelf Marketing

A fost un proiect de turnaround pe domeniul financiar. Sunt legata de o clauza de confidentialitate pe mai multi ani, dar pot spune ca un Return on Investment dublat (plecand de la o baza relevanta) in primul an este ceea ce l-a multumit si motivat pe mai departe in lucrul cu noi pe proprietar.

 

Catre cei care isi incep cariera in marketing/comunicare

Sa-i citeasca pe Kotler si pe Porter, si sa faca diferenta dintre ei si „copiatorii” cu nume sonore, atat in modul de a gandi (concepte, strategii, planuri de afaceri), cat mai ales in executie.

 

Ce te motiveaza?

Chiar persoana mea. Sunt ceea ce sunt pentru ca am devenit astfel lucrand foarte mult cu mine insami, m-am lasat sculptata de mentorii mei, colegii mei, prietenii si, mai ales, „mai putin prietenii” mei. Toate adversitatile m-au stimulat sa arat ca se poate. "Nothing is impossible, the word itself says I'm possible!"-Audrey Hepburn

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related