Infiintata in 1992 in Suceava si compusa, la acea data, din 4 programatori si 2 designeri, compania de web development ASSIST Software si-a diversificat in timp portofoliul de servicii, intrand ulterior si in sfera gaming-ului. Primul proiect in sensul asta a venit in 2012 de la brandul LovePlus si s-a concretizat in jocul social Love Factory. Datorita succesului cu care a fost primit, acestuia i-au urmat curand alte proiecte, intre care se numara si ZELGOR, un joc pentru iOS lansat in 2013 si finantat printr-un joint venture american. Unul dintre principalii investitori ai ZELGOR a fost John Fanning, fondator si CEO Napster.
Mai multe despre activitatea si evolutia ASSIST Software la capitolul game development ne spune Gabriel Tironeac (Head of Game Development) in cele ce urmeaza.
Ideea de a porni un studio de gaming
Studioul de gaming ASSIST a pornit ca o oportunitate de a realiza un proiect diferit fata de proiectele noastre anterioare, in care sa putem da liber imaginatiei si puterii de creatie.
Love Factory este primul nostru joc social lansat in 2012, creat si dezvoltat in Romania pentru jucatorii Facebook la nivel mondial, in colaborare cu Digital Cookies, beneficiarul final al acestui proiect fiind Love Plus Romania. Ideea proiectului a fost de a gasi modalitati inovatoare de a interactiona cu publicul, in loc sa se realizeze o promovare agresiva a brandului Love Plus. Proiectul a fost conceput in intregime in Romania, de la concept la design, arhitectura si programare.
Initial studioul a pornit cu o echipa mica dar motivata, formata din 4 programatori si 2 designeri, astazi dublandu-si componenta si aria de expertiza.
Contextul in care ati pornit
Propunerea primita din partea celor de la Love Plus Romania a fost cea care a dat startul efectiv studioului de gaming ASSIST. Ulterior, datorita succesului jocului, am primit o serie de propuneri de proiecte de gaming care intr-un mod natural au generat si inchegat o echipa specializata. Datorita succesului jocurilor online prin extinderea acestora din zona de entertainment spre cea educationala si de business, precum si tendintelor actuale de migrare spre platformele mobile, au aparut o serie de provocari tehnologice pe care am reusit sa ni le insusim la cel mai inalt nivel. Astazi suntem pregatiti a raspunde oricaror provocari la un nivel calitativ si competitiv ridicat.
Evolutia studioului
La nivel de companie, ASSIST Software a pornit ca dezvoltator si integrator de solutii hardware si software inca din 1992, cu o echipa restransa, astazi insumand 84 de membri, din care 49 se regasesc in cadrul departamentului de dezvoltare software.
Astazi echipa ASSIST ofera un portofoliu larg de servicii, precum servicii de dezvoltare si consultanta software, securitatea datelor, servici Cloud, asigurarea calitatii, design si management de proiect.
Un punct major in cristalizarea si evolutia studioului de gaming a fost adoptarea motorului grafic Unity 3D in cadrul aplicatiilor dezvoltate. Acesta ne-a furnizat o libertate artistica si tehnologica care ne-a permis sa crestem si sa specializam studioul pana in punctul in care am creat un intreg pipeline de dezvoltare. Echipa este formata in momentul actual din programatori specializati pe Unity 3D, artisti conceptuali, graficieni 2D/3D, artisti animatie si designeri GUI.
Portofoliu de servicii
Avem deja un portofoliu de jocuri bogat si variat in domenii precum cel de entertainment, educational si de business.
Una dintre cele mai interesante propuneri a venit din partea Entertaiment Learning (Franta), un joc educational dedicat celor ce doresc sa-si imbunatateasca limba engleza intr-un mod liber si distractiv. ENGLISH ATTACK revolutioneaza aspectul de invatare a limbii engleze printr-o combinatie de clipuri video, dictionare vizuale tematice, si jocuri si o comunitate internationala. ENGLISH ATTACK a fost proiectat pentru a fi utilizat de catre utilizatorii individuali ca o completare la formele de invatamant existente, dar poate fi, de asemenea, adoptat ca o resursa de formare lingvistica in scoli, universitati, institute de limba si companii.
Un alt joc revolutionar dedicat platformei iOS este ZELGOR finantat printr-un joint venture american, unul din principalii investitori fiind John Fanning, cunoscutul fondator si CEO al Napster. Jocul doreste sa combine elementele din jocul clasic de strategie RISK la o scara globala cu un set de 3 minigame-uri 3D interactive in cadrul carora actiunile ale jucatorilor influenteaza direct campul de lupta. Jocul se adreseaza unui spectru larg de jucatori datorita modularitatii sale, cuprinzand atat elemente de strategie, platforming, cat si de action adventure. Fiecare jucator poate regasi in ZELGOR un aspect care il indrageste si care il poate focaliza mai mult, fara a genera un dezavantaj la nivel de gameplay fata de alti jucatori cu alte preferente.
Etapele crearii unui joc
Fiind o companie de outsourcing in majoritatea cazurilor clientii nostri furnizeaza ideea de baza urmand ca impreuna sa dezvoltam firul narativ al jocului si elementele fundamentale de gameplay. Odata finalizata aceasta etapa, procesul de dezvoltare continua prin intermediul pipeline-ului de productie. Aici constructia aplicatiei este divizata pe subsisteme (concepting, sculptare modele high poly, modelare low poly, texturare, retopologie, animatii, programare frontend/backend, QA) a caror etape de dezvoltare sunt focalizate pe lucrul in paralel, pentru a elimina pe cat posibil timpii morti din productie si pentru a corecta din timp orice probleme care pot aparea pe parcurs. Ca orice aplicatie software pana ca aceasta sa fie lansata pe piata, jocul trece printr-o serie de versiuni (pre-alpha, alpha, beta, gold) si iteratii.
Monetizare
Din punctul nostru de vedere, cea mai eficienta metoda de monetizare a jocurilor a fost prin subscriptii platite, la un cost minim, asociind discounturi pe diferite pachete sau campanii.
Distributia produselor
In prezent putem spune ca produsele dezvoltate de noi sunt disponibile pe piata globala, English Attack fiind unul din cele mai relevante exemple, platforma fiind disponibila in 26 de limbi.
Primul produs pe care l-ati dezvoltat
Dupa cum am mentionat anterior, primul nostru joc dezvoltate este Love Factory. Love Factory este un joc unic care vrea sa atraga atentia asupra educatiei sexuale. Jocul prezinta povestea unei fabrici de prezervative, unde utilizatorii pot sa produca si, mai tarziu, sa vanda prezervative catre diferite piete. Masinile care produc prezervativele din joc sunt create prin proiectarea fabricilor reale, in timp ce jucatorii sunt insotite pe aventura lor de catre 5 caractere si robotelul Maru.
Jocul se bazeaza pe un mecanism complex, care permite utilizatorilor sa cumpere latex, sa personalizeze produse si sa le testeze pentru a face un profit, pentru a reinvesti. Utilizatorii pot crea propria lor fabrica de prezervative online, pornind de la zero. Actiunile pe care utilizatorii le pot efectua sunt: planificarea de joc, construirea lui, munca in ea si popularea cu prietenii. Utilizatorii pot primi ajutor de la prieteni si chiar se angajeze in cauze sociale virtuale si pot, de asemenea, transforma punctele lor castigate in produse reale si sa primeasca prezervative la domiciliu.
Cel mai bine vandut joc
English Attack este cel care a atras cel mai mare numar de utilizatori dintre jocurile dezvoltate de noi. Utilizatorii care au optat pentru subscriptiile platite provin din toate colturile lumii, in special din America Latina, Asia si Europa.
Cifra de afaceri in ultimii trei ani
Strategia de crestere pe care a adoptat-o ASSIST Software este pusa in practica cu succes, in mod consecvent si predictibil, astfel ca afacerile anului 2014 confirma asteptarile si aduc motive deosebite de satisfactie. Actiunile pe care le desfasuram in perioada actuala si in viitor vizeaza mentinerea si cresterea in continuare pe piata din domeniul ICT.
Astfel exporturile de produse si servicii software in 2014 au depasit valoarea din 2013 si reprezinta aproximativ 126,56 % din cifra de afaceri.
In perspectiva de dezvoltare pe care o consolidam an dupa an, atentia noastra este permanent concentrata asupra cerintelor si asteptarilor clientilor nostri, asupra calitatii pe care o livram si asupra pietelor unde actionam.
De aceea, vom continua programele de investitii initiate de mai multi ani si care vizeaza continuarea dezvoltarii tehnologice, acordarea capabilitatilor si fluxurilor noastre de productie la cerintele si standardele in vigoare, la cerintele contractuale.
Industria de gaming din Romania
Dinamismul si pasiunea cu care se dezvolta industria de gaming din Romania este deja recunoscuta pe plan international prin intermediul unor firme de renume ca EA, Ubisoft si Gameloft, care au in Romania printre cele mai puternice sedii de dezvoltare atat pentru jocuri AAA (n.r. – jocuri care beneficiaza de cele mai mari bugete de dezvoltare si promovare), cat si pentru cele mobile. Spre deosebire de alte zone, atat din Europa Occidentala cat si din SUA unde a existat o stationare sau chiar regres al numarului de angajati din industrie, in cazul de fata exista o continua crestere.
Din cauza competitiei acerbe si a monopolului detinut pe piata de gaming de un numar redus de firme, intrarea pe piata este dificila si chiar in cazul succesului, in majoritatea cazurilor aceste noi firme sau si IP-uri (proprietati intelectuale) sunt imediat cumparate si asimilate de companiile mamut.
De-a lungul timpului s-a dovedit ca, totusi, companiile mici au reusit sa puna in practica idei noi inovatoare cu bugete rezonabile, idei capabile de a deschide noi drumuri si noi curente in industria de gaming.
Promovarea jocurilor video in Romania
Din punct de vedere a modului de promovare, Romania reprezinta acelasi target ca si restul tarilor europene si SUA datorita similitudinilor culturale. Canalele de comunicare sunt relativ aceleasi (internet, reclame online), cu exceptia spoturilor publicitare si respectiv emisiunilor TV care la noi sunt mult mai putine fata de alte regiuni.
Cum sunt primite jocurile aici vs. in afara
Din punctul nostru de vedere nu exista diferente in modul in care sunt primite jocurile. Daca un joc este un produs de calitate, el va fi primit la fel de bine indiferent de regiune, desigur efectul contrar este acelasi.
Jucatorii romani vs. jucatorii din afara
In general, jucatorii romani sunt mult mai atenti si prudenti in achizitia de jocuri cu un buget mediu de aproximativ 150 RON per joc pe PC sau consola si 20 RON pe platformele mobile, in principal datorita diferentelor de ordin economic fata de jucatorii din Europa Occidentala. Ca rezultat al acestui aspect, ei sunt mult mai vocali cand produsul este sub asteptarile lor.
Proiecte prezente si viitoare
Momentan lucram la imbunatatirea si extinderea numarului de jocuri din cadrul platformei English Attack. Totodata suntem implicati in dezvoltarea unor jocuri pentru sectorul de business, in parteneriate la nivel european, jocuri dedicate sectorului antreprenorial, care vor fi disponibile publicului larg in 2017.