[Produs in Ro] Laurent Pfeffer, Catleya: Insist foarte mult pe aspectul de produs romanesc. Pamant romanesc, muncitori romani in vie, lemn romanesc pentru butoaie

[Produs in Ro] Laurent Pfeffer, Catleya: Insist foarte mult pe aspectul de produs romanesc. Pamant romanesc, muncitori romani in vie, lemn romanesc pentru butoaie
Foto: Mircea Restea

Laurent Pfeffer s-a indragostit de Romania. Prima data a ajuns aici in timpul unui stagiu de practica pe cand isi finaliza studiile la Facultatea de Oenologie din Bordeaux. I-a placut ce a invatat, dar mai ales i-au placut oamenii si potentialul viticol extraordinar pe care il are tara noastra.

Asa a ajuns sa caute un teren pentru a crea un domeniu viticol si, dupa cateva incercari, a dat peste Corcova, o regiune cu o puternica traditie si o poveste legata de Marcel Proust. Lucrurile au decurs repede si i s-au alaturat Dominique Pfeffer, fratele lui, si Frederic Vauthier, unul dintre prieteni, pentru a crea Catleya, un brand de vin 100% romanesc.

Mai multe ne povesteste Laurent in continuare:

 

Fondatorii si inceputul

Am studiat viticultura si oenologia la scoala de ingineri Bordeaux Sciences Agro, apoi la Facultatea de Oenologie din Bordeaux. In ultimul an de studii, in 2004, am facut un stagiu de 6 luni la S.C.D.V.V Bujoru (Statiune de Cercetare-Dezvoltare pentru Viticultura si Vinificatie Bujoru).

Am studiat in special potentialitatile pedo-climatice pentru viticultura si punctele de ameliorare. Era atunci o colaborare intre regiunea Aquitaine si judetul Galati pe 2 axe prioritare: medicina si viticultura.

Mi-a placut foarte mult, m-am inteles foarte bine in special cu inginerul-sef viticol Dle Nicolae Barliga, cu care inca sunt foarte bun prieten si care este nasul primei mele fiice.

Dupa ce m-am intors, un coleg de facultate si prieten Frederic Vauthier (proprietar domeniului Chateau Lucas in Lussac Saint Emilion) m-a intrebat daca ar fi oportunitati viticole in Romania.

Erau. Atunci a inceput ideea de a crea un domeniu viticol in Romania. Fratelui meu (n.r. - Dominique Pfeffer), inginer informatician si pasionat de vin, i-a placut de asemenea ideea.

In 2007, m-am intors in Romania si toti 3 am infiintat o firma. Eu am ramas pentru a cauta un teren potrivit. Am inceput sa caut in zona Galati, dar nu s-a concretizat nimic. Am inceput sa caut spre vest, Dealu Mare, Valea Calugaresca, tot nimic.

Pana cand, printr-un furnizor de materiale viticole comun intre F. Vauthier si Serban Damboviceanu, am ajuns la Corcova, unde Serban Damboviceanu (administratorul si actionarul firmei SC Viticola Corcova) plantase deja 40 ha de vie si cauta un inginer viticol.

Ne am inteles imediat, m-a angajat si m-a ajutat sa cumparam niste terenuri pentru a planta o vie.
Zona era potrivita cu o traditie viticola si o istorie extraordinara pentru un francez: Marcel Proust, foarte bun prieten cu Anton Bibescu, care a dezvoltat podgoria de la Corcova, a vrut sa vina pana la Corcova sa-l viziteze pe Anton (corespondenta „Scrisori de Marcel Proust catre Anton Bibescu”)

Ne am legat de aceasta poveste frumoasa pentru a denumi domeniul, Domeniu Catleya.

Foto: Mircea Restea

 

Investitiile si amortizarea lor

Am inceput sa plantam in 2010, 5 hectare de vie (3 hectare Merlot si 2 hectare Cabernet Sauvignon) cu un plan de reconversie / resctructurare (subventii europene).

La fel in 2012, tot 5 hectare (unul Merlot, 2 Syrah si alte doua Cabernet Franc). Inca o data in 2015, 4,5 hectare (1,6 Feteasca Neagra, 1,9 Feteasca Alba, 1 Feteasca Regala).

Tot restul sunt banii proprii.

Anul asta, ne-am apucat sa construim o crama. Asta inseamna o investitie mare. Pana acum, vinurile Catleya s-au vinificat la Crama Roy & Damboviceanu. Estimez ca o sa ajungem la break even point in 5-7 ani.

Foto: Mircea Restea

Foto: Mircea Restea

 

Primul an de activitate: succese si momente grele

Succese: identitate vizuala realizata in colaborare cu Solene Cesbron / Studio Zvac si o medalie de argint pentru primul vin rosu produs, obtinut la concursul Decanter.

Momente critice: evenimente climatice extreme. Frigul intens iarna 2011 / 2012 (a inghetat via si am pierdut 50% din productie) + seceta si caldura din vara 2012.

 

Productie

Capacitatea de productie actuala: 10.000 sticle de rosu, 10.000 sticle de roze, 4.000 de sticle alb. Estimam o capacitate de productie de 35.000 de sticle rosu, 35.000 de sticle rose si 18.000 de  sticle alb in 2018 cand toata via va fi pe rod.

Foto: Mircea Restea

Foto: Mircea Restea

Foto: Mircea Restea

 

Gama de produse

Gama actuala e formata dintr-un vin alb, unul roze si unul rosu; se numeste Freamat. Pe eticheta, Freamat e scris cu „scrisul” lui Proust, am lucrat cu o tipograf care a imitat scrisul lui.

Ideea cu gama Freamat este sa traiesti o experienta sinestezica cand bei un pahar de vin, cum a fost experienta lui Marcel Proust cand a mancat madlena.

Urmeaza sa lansam, in cateva luni, un vin rosu premium 2013 (cele mai bune loturi de rosu, pastrat 18 luni in butoaie de 225 L de lemn romanesc) care se va numi Epopee.

Tot ne legam de Proust care, daca ar fi veni la Corcova, ar fi calatori cu Orient Express-ul de la Paris pana la Strahaia. O calatorie care ar fi fost pentru oricine, si mai ales pentru el, o adevarata epopee. Si, in plus, proiectul meu in Romania este si el o adevarata epopee.

Foto: Radu Dumitrescu

 

Retetele folosite

Exista retete, dar cel mai important este sa te adaptezi in fiecare an la calitatile si caracteristicile strugurilor culesi. Pana la urma conteaza enorm experienta, sa intelegi cum sunt strugurii, ce trebuie sa faci ca sa scoti ce e mai bun din ei.

 

Distributia

Vindem intre 2/3 si 3/4 din productie in Romania. Lucrez cu cativa distributori care au inteles filosofia produsului, care ma ajuta si ma sustin enorm.

Restul productiei o vindem in Franta. In cateva restaurante din Versailles (m-am nascut la Versailles si am trait acolo pana la 20 ani) si in cateva locatii din Franta, legate cu Marcel Proust.

 

Target si comunicare

Targetul brandului este format atat din amatori, cat si din cunoscatori ai vinurilor. Cat priveste comunicarea, cele mai eficiente sunt degustarile in baruri/restaurante/magazine specializate. Imi place sa discut direct cu clientii si pot prezinta vinurile, proiectul meu, filosofia de lucru, istoria proiectului.

Foto: Mircea Restea

 

Produs in Romania

Insist foarte mult pe acest aspect. Pamant romanesc, muncitori romani in vie, lemn romanesc pentru butoaie. Si de asta am vrut ca numele gamei sa fie un cuvant din limba romana. Pe eticheta, in spate, se poate citi in franceza pasajul din cartea lui Proust cu Catleya, dar gama se numeste Freamat.

 

Elementele unui brand autohton de succes

Design si identitate bine definite si lucrate + multa promovare.

 

Cifra de afaceri

Am inceput in 2014 si a fost de 65.000 euro. In 2016, sper sa ating 80.000 euro.

 

Provocari

Sa reusesc sa gasesc un echilibru intre munca mea in vie/crama si timp acordat pentru promovare/degustari.

 

Ce urmeaza pentru Catleya?

In 2016 lansarea pe piata a noului vin „Epopee” (vin rosu premium millesime 2013, tinut in butoie in stejar timp de 18 luni). Vrem sa ne dezvoltam mai mult si catre international.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related