Alina Buzatu (Head of Strategy, Geometry Global) si-a inceput prezentarea cu raspunsul la intrebarea pusa de titlul celui de-al doilea panel al Conferintelor de la Premiile FIBRA, anume How to Woo Your Target.
Nu exista retete, iar esenta nu sta in atragerea targetului; importanta este cunoasterea acestuia in intregul context actual, a spus Alina. Consumatorii sunt bombardati zilnic cu mesaje, rata de attention span a scazut dramatic, iar increderea si atentia sunt lucruri greu de obtinut de catre branduri, in timp ce studiile arata ca 80% dintre consumatori n-ar fi afectati de o disparitie brusca a brandurilor. Aceasta, a explicat Alina, ar fi partea pesimista a ecuatiei.
Lucrand pe acest fond dificil, publicitarii si marketerii trebuie sa se concentreze pe modurile in care ar putea schimba perceptia consumatorului, avand in vedere ca scaderea increderii in branduri si a atentiei pe care o pot capta ele nu s-a intamplat peste noapte, ci a reprezentat mai degraba un proces de lunga durata si o evolutie naturala a lucrurilor.
Alina a continuat cu un scurt istoric legat de abordarile in comunicare ale brandurilor.
La inceput, brandurile puteau doar sa-si anunte prezenta. Apoi, odata cu cresterea concurentei, au fost nevoite sa gaseasca moduri de diferentiere („sunt mai grozav decat X pentru ca Y”). In prezent, brandurile au ajuns in faza in care nu pot avea succes daca nu sunt relevante. S-a ajuns aici, a spus Alina, pentru ca, odata cu cresterea educatiei in randul consumatorilor, acestia au capatat un avantaj fata de branduri.
Prezentarea a continuat cu trecerea in revista a catorva moduri care ar putea ajuta dinamica dintre consumatori si branduri.
- Regandirea si reinstituirea rolului advertisingului. Publicitatea poate sa-si pastreze awesomeness-ul daca brandurile vor invata sa-si construiasca platforme de comunicare complexe.
Valorificarea potentialului acestui domeniu e crucial. Advertising-ul este singura disciplina care atinge, complementar, ariile Utilitate (pentru consumatori), Corectitudine (sa adreseze anumite probleme sociale), Adevar (live test-uri cu produse) si Estetica (entertainment, gamification etc) in ceea ce-l priveste pe consumator.
- Limitarile pot fi transformate intr-un enabler creativ si nu ar trebui sa fie privite neaparat ca probleme.
Restrictiile de timp pot forta creativii sa fie mai buni si mai rapizi, iar restrictiile de spatiu si skill-uri i-ar putea stimula sa gaseasca solutii inteligente/alternative la problemele cu care se confrunta.
- Calitatea actului de a schimba. In prezent, exista numeroase informatii (big data, cercetari despre consumatori, trenduri etc.) lasate nefolosite pentru ca nu se aliniaza cu ceea ce stim si credem,
- Da inapoi (give back). Empatia e importanta atunci cand vrei sa castigi target-ul de partea ta, ca brand.
Concluzia Alinei, la finalul prezentarii: Daca brandurile vor continua sa ofere reward-uri targetului pentru a genera comportamente, nu invers, situatia nu va fi favorabila nici in viitor.
Despre Premiile FIBRA
Premiile FIBRA reprezinta un demers necesar acestei piete pentru a seta nivelul profesionalismului si pentru a sustine dezvoltarea industriei de comunicare. Prin intermediul Premiilor FIBRA recunoastem, incurajam si premiem valoarea creativitatii locale si readucem entuziasmul si curajul la masa dezbaterilor creative.