Regizorul Alex Maftei a vorbit despre actul povestirii si legatura pe care o creeaza intre emitator si receptor in ultimul panel de la Conferintele FIBRA. „Povestile urmeaza, de obicei, aceeasi structura, indiferent de mediu, de felul povestii sau de tara in care se spun. De multe ori, butonam televizorul si ne oprim atentia asupra unui film care se afla la jumatate si totusi ne uitam pana la sfarsit. Pentru advertiseri exista un dusman, numit telecomanda sau butonul skip ad din reclamele din online“, remarca Alexandru Maftei despre una dintre problemele cu care se confrunta zi de zi publicitatea si autorii ei.
El a continuat, explicand care sunt elementele care influenteaza modul in care ajunge perceput un material narativ:
- textul care trebuie transmis;
- tipul de discurs si forma pe care alegi s-o dai ideilor tale;
- suport media (sporturile video sunt importante prin imagine si sunet);
- manipularea (cum alegi sa spui o poveste, ordinea cronologica, cat timp aloci fiecarui detaliu).
De ce este atent cineva la o poveste? Primul element tine de recunoasterea unei situatii familiare. Urmeaza clarificarea rolurilor personajelor si identificarea cu unul sau mai multe dintre acestea.
Conflictul e urmatorul element de interes pentru consumator, evolutia acestuia ducand la suspansul si tensiunea jocului asteptare-surpriza. Incheierea, aflarea rezolutiei reprezinta totodata un punct care atrage atentia.
Care este, de fapt, rolul unui regizor in toata aceasta schema? Potrivit lui Alex Maftei, regizorul trebuie sa inteleaga scenariul si sa-l redea in mediul audio-vizual dupa urmatorii pasi:
- intelegerea povestilor din scenariu (clarificarea rolurilor si a conflictului);
- intelegerea ideii pe care povestea o sustine;
- construirea unui discurs pentru a da sens acestei povesti;
- exprimarea audio-vizuala a elementelor cheie din poveste (set-up, confruntare, rezolutie);
- prefigurarea viitorul film intr-o serie de desene (decupaj si shooting board);
- urmarirea riguroasa a planului.
Despre Premiile FIBRA
Premiile FIBRA reprezinta un demers necesar acestei piete pentru a seta nivelul profesionalismului si pentru a sustine dezvoltarea industriei de comunicare. Prin intermediul Premiilor FIBRA recunoastem, incurajam si premiem valoarea creativitatii locale si readucem entuziasmul si curajul la masa dezbaterilor creative.