Piata de media din Romania a inregistrat in 2015 cea mai mare crestere de dupa criza, de 6% comparativ cu 2014, iar acest procent va fi mentinut si anul acesta, potrivit raportului Media Fact Book realizat de agentia Initiative, parte a grupului IPG MediaBrands. Ajunsa la cea de-a XX-a editie, Media Fact Book este singura analiza care ofera o radiografie completa si obiectiva a pietei de media din Romania.
„Anii 2015 si 2016 aduc o confirmare a stabilizarii pietei de media din Romania. Desigur, nu mai putem vorbi de boom-uri precum cele de dinainte de criza, insa cel mai important este ca asistam la o crestere constanta si sanatoasa, care poate aduce mai multe beneficii pe termen mediu si lung pentru aceasta piata si pentru intreaga industrie de marketing si comunicare”, afirma Alexandra Olteanu, Managing Director, Initiative.
Televiziunea a continuat sa fie, in 2015, motorul de crestere pentru piata de media, cunoscand un avans al volumelor derulate de 7% fata de 2014 si ajungand la o valoare de 212 milioane de euro. Alte canale care au inregistrat cresteri ale volumelor au fost online-ul (+12%, pana la valoarea de 57 milioane de euro) si radioul (+5%, pana la 19 milioane de euro), in timp ce piata de OOH s-a mentinut la valoarea de 28 milioane de euro. In schimb, singurul canal care si-a restrans veniturile din publicitate anul trecut a fost presa tiparita, cu 10%, ajungand la 16 milioane de euro.
Initiative estimeaza ca piata de media va atinge o valoare de 351 milioane de euro anul acesta, in urma unei noi cresteri de 6%. Evolutia pe fiecare canal in parte va fi similara celei din 2015 – piata de TV se va majora cu 6%, online-ul cu 12%, radioul cu 5%, in timp ce piata de OOH va ramane la acelasi nivel, iar print-ul isi va continua scaderea, tot cu 10%.
In plus fata de editiile precedente, Media Fact Book 2016 introduce un nou capitol despre tendintele care vor influenta semnificativ piata de media in urmatorii ani.
„Cu ocazia editiei aniversare de 20 de ani a Media Fact Book, ne-am asumat o noua provocare care implica o schimbare de perspectiva. Astfel, incepand cu acest an, nu ne mai concentram pe cifrele evolutiei pietei de media si pe estimari pentru anul curent, ci ne uitam mai departe in viitor pentru a identifica principalele trenduri, pentru a analiza the next best things si pentru a afla cum ne putem pregati mai bine, ca oameni de marketing si comunicare, pentru urmatoarele decenii”, adauga Alexandra Olteanu.
Aspectele analizate in noul capitol includ efectele pe care le are apropierea digitalului de TV in preferintele consumatorilor, amploarea pe care o va lua mobile-ul, influenta multi-screeningului sau importanta tot mai mare pe care o va avea calitatea continutului pentru cresterea veniturilor media.
Media Fact Book este singurul raport de analiza a pietei romanesti de media si publicitate, ghid editat anual de agentia Initiative, incepand din 1997. Pe site-ul de prezentare, studiul poate fi vizualizat si descarcat in forma digitala.