Daca ne apucam sa vorbim despre relatia client-agentie, nu mai plecam nici acasa, nici in concedii, nici nicaieri. Observand asta de-a lungul vremii, ne-a lovit o provocare: sa gasim un subiect tot atat de ofertant si cu mai putine clisee la bord ("este nevoie de incredere reciproca", "parteneri, nu furnizori", "cunoasterea clientului", "responsabilizarea agentiei" etc).
Ei bine, suntem fericiti sa va anuntam ca l-am gasit: e vorba de profilul omului de marketing din prisma resurselor umane. De unde vin oamenii de la clienti si unde se duc, cand se duc?
Ca sa facem lumina, vorbim cu cativa manageri ai agentiilor de recrutare din Romania.
Cristina Flesariu (Managing Partner, Key 2 Success) ne-a spus cum traseul tipic al omului de marketing din Romania incepe intr-o agentie de publicitate.
Key 2 Success este companie-sora a K.M.Trust & Partners, activa in domeniul executive search si leadership development situata in top 3 pe piata romaneasca. Agentia recruteaza pentru pozitii de middle management, top management si pozitii specializate pentru companiile care au nevoie de talente.
Cristina Flesariu (Managing Partner Key 2 Success):
Evolutia pietei de executive search pe pozitii de marketing
Piata de executive search pe pozitii de marketing a trecut prin schimbari semnificative in ultimii 5 - 7 ani, generate de reconsiderarea functiei de marketing la nivelul industriilor ca forma de raspuns la exigentele crizei. Primele bugete care au avut de suferit au fost cele de marketing, departamentele respective confruntandu-se cu reduceri succesive de buget de la an la an.
Rezultatul imediat a fost, pe langa diminuarea cheltuielilor cu canalele clasice de marketing / advertising in favoarea marketingului online, indepartarea specialistilor seniori si angajarea de personal mai junior.
Iar aici a intervenit dilema: senioritate scumpa, dar cu rezultate, sau junioritate ieftina, dar si cu rezultate "pe masura"? Aceasta dilema nu a fost initial atat de evidenta, prabusirea cererii in majoritatea domeniilor nefiind deloc corelata cu calitatea actului de marketing, insa a devenit evidenta incepand cu 2012 - 2013 cand redresarea a inceput sa se faca simtita.
Raspunsul la aceasta dilema a venit tot din zona de online. Marketingul online fiind relativ tanar este mai putin sensibil la nivelul de senioritate. In paralel, odata cu reluarea activitatii pe canalele clasice de marketing, in toate industriile a inceput sa se faca simtita nevoia de specialisti cu experienta care sa armonizeze clasicul cu online-ul.
In anii recenti, principalele solicitari pentru pozitii de marketing au venit din zona de FMCG.
De principiu, nu exista diferente majore intre industrii in ceea ce priveste dificultatea identificarii specialistilor in marketing. Oamenii cu adevarat buni sunt la fel de greu de gasit in toate domeniile.
Cat dureaza? Cum se intampla?
Pentru top si pentru middle management, recrutarea dureaza intre 6 si 8 saptamani.
Fiind vorba de pozitii bine targetate si profiluri cu un grad ridicat de specializare / individualitate, metoda principala pe care o aplicam este cautarea directa/headhunting-ul.
Complementar, utilizam cautarea online prin internediul retelelor de socializare (Linkedin, Facebook, etc).
Calitati cautate de companii la un om de marketing
Pe langa calitatile "tehnice" inerente unei astfel de pozitii (stapanirea cunostintelor atat teoretic cat si practic, experienta, imaginatie, creativitate, etc), punem foarte mult accentul pe valorile morale ale fiecaru individ (etica, verticalitate, etc), inteligenta emotionala, etc.
Aceasta este "cheia succesului" nostru in domeniul recrutarii, asa ne indeplinim promisiunea de a gasi talente perfecte pentru job-ul de azi, dar si pentru ceea ce va fi necesar pe viitor: schimbarile accelerate prin care trec companiile necesita oameni care sa rezoneze, sa se potriveasca in acea cultura - altfel, presiunea duce la lipsa de incredere si, implicit, la o performanta mai scazuta.
Un traseu al omului de marketing
In mod tipic, inceputul de cariera este intr-o agentie de advertising, unde exista posibilitatea acumularii de experienta foarte diversificate prin contactul cu clienti din mai multe industrii.
Pasul urmator dupa atingerea unui nivel de experienta intr-o astfel de agentie este in mod natural migrarea cate o industrie, in general pe pozitie de brand manager, dupa care se continua evolutia in industria respectiva, fie in cadrul aceleiasi companii, fie prin schimbarea angajatorului in cazul in care angajatorul curent nu ofera posibilitati de crestere.