Va spuneam ieri cum luam la intors pe toata partile omul de marketing si traseul lui profesional. Ca despre colaborarea lor cu agentiile tot discutam fara sa luam vreun demers actionabil la bord (de cele mai multe ori), deci incercam sa-i luam pe rand. Despre ansamblul clientilor publicitatii in 2016 din Romania ne-am propus sa discutam, din perspectiva proceselor de HR.
Si uite pe cineva dintr-o agentie de recrutare care ne explica cateva din trendurile zonei de executive search pe marketing. George Butunoiu (Managing Partner, George Butunoiu Executive Search Consultants) aminteste migratia marketerilor in afara, deciziile de mutare la alta companie a acestora tin tot mai mult strict de planul financiar si faptul ca perioada efectiva a procesului de recrutare scade tot mai mult:
In marketing sunt mai putine miscari decat in alte domenii (productie, vanzari, financiar etc.) - si in ceea ce priveste crearea de posturi noi, si in mutarile de la o companie la alta. E si de asteptat, oarecum, pentru ca in perioada de relansare dezvoltarea activitatii de marketing vine dupa consolidarea celor "da baza".
George Butunoiu lucreaza din 1992 in zona de executive search si consultanta HR, cand a pus bazele uneia dintre primele companii de recrutare din Romania, companie ce ii poarta numele. A ocupat pozitii de conducere in cadrul filialelor romanesti ale unor companii internationale din domeniu, Ward Howell Euroselect si Alexanger Hughes.
Evolutia pietei de executive search pe pozitii de marketing
Din ce in ce mai multi oameni de marketing gasesc posturi in strainatate - ceea ce e o caracteristica a ultimilor ani, foarte rar reuseau acestia sa gaseasca posturi in strainatate; si cu atat mai putin de management.
E un semnal ca si piata de la noi s-a maturizat si se recunoaste valoarea specialistilor nu numai atunci cand le lipsesc lor pe pietele din strainatate (nu vorbeste nimeni vreodata despre o lipsa a specialistilor de marketing pe pietele occidentale, asa cum se vorbeste despre cei din IT, tehnica, productie etc.)
Alta caracteristica este ca deciziile de mutare sunt luate din ce in ce mai mult pe considerente strict financiare (salariu) si mai putin pe statutul firmei, industrie, produs etc.
E de asteptat sa se mentina tendinta asta inca o buna bucata de vreme, pana cand diferenta de salarii fata de pietele matura se va reduce semnificativ.
Din aceasta cauza, dificultatea recrutarii este legata direct de salariul in discutie si mult mai putin de alte considerente "subiective", ca in trecut.
Cat? Cum?
Durata medie unui proces de recrutare e in continua scadere; si e de asteptat sa se mentina trendul.
Sunt mai multe explicatii.
Firmele se grabesc mai mult, isi fac planuri mai concrete si cu incepere mai rapida decat inainte (pe timpul crizei, cand erau mult mai precauti), apoi realizeaza ca gasesc din ce in ce mai greu candidati (din cauza cresterii cererii).
Apoi, cand gasesc pe unul rezonabil de bun se grabesc sa il ia, nu ca inainte, cand isi puteau permite sa astepte oricat, riscul sa-l ia altcineva era foarte mic; si, nu in ultimul rand, Internetul si toate tool-urile IT si de social media pe care le folosesc recruiterii fac sa gaseasca informatiile mult mai repede si mai usor, si nu au de ce sa lungeasca inutil procesul.
Traseul unui om de marketing
Cat despre profilul candidatilor, nu am observat vreo schimbare semnificativa fata de acum 5, 10 sau 20 de ani - nici pe partea de competente tehnice, si nici in directia profilului de personalitate sau managerial. Si nici nu cred ca vom vedea astfel de schimbari in viitorul apropiat.
Nici in ceea ce priveste traseul profesional al celor din marketing nu am vazut schimbari semnificative. De regula, pozitia de Director de marketing e ultima pe traseu, destul de rar se face pasul catre CEO - desi ceva mai des decat inainte, insa mai putin decat procentajele dinspre sales, finance, operatii.
Pentru unii (destul de putini, totusi), pasul urmator e antreprenoriatul.