Pana acum, cercetarea a fost mai mult o fabrica de date, spune Adina Vlad, Managing Partner, Unlock Market Research. Viitorul, insa, are nevoi mai mari de la acest domeniu. Va fi mai multa nevoie de interpretare si nu de colectare, de profesionisti care sa stie sa citeasca transformarile din oameni, de metode de cercetare care sa se adapteze la realitatile in continua schimbare, de flexibilitate si de o mai buna interconectare intre specializari.
Cercetarea peste 10 ani
Eu cred ca cercetarea trece deja prin transformari majore. Sper ca in 10 ani cercetarea e sa fie facuta aproape exclusiv de psihosociologi (sau specialisti din alte domenii care se pot supra specializa in psihosociologie) capabili sa inteleaga si sa analizeze dinamica si gandirea grupurilor mari de oameni intr-un mod structurat.
Pana acum cercetarea a fost mai degraba o fabrica de date. Practic, oricine stia sa faca un ghid de discutie si un chestionar (si sa-l si aplice) facea cercetare. Rapoartele de cercetare erau (si inca mai sunt, din pacate) prezentarea sintetica a datelor colectate.
Mai multa interpretare
Cred insa sincer ca in viitor colectarea datelor nu va mai fi un task pentru care sa apelezi la o agentie de cercetare. Se vor dezvolta poate mai mult agentiile de field, care se vor fi dotate tehnologic astfel incat sa adune date cat mai rapid si mai corect.
Cercetarea va insemna in primul rand interpretare, nu doar colectare de date. Sincer, procente poate citi oricine. Nu trebuie neaparat sa platesti un fee de agentie. Pentru asta poti sa-ti angajezi intern cativa oameni de date buni si sa salvezi costuri
Cultura sociologica
Valoarea adaugata din cercetare va veni in mod cert din profesionalizarea industriei. Atunci cand cercetatorul va fi capabil sa se uite la date si sa observe ceea ce alte specializari (clienti, parteneri din alte industrii) nu pot sa vada.
Atunci cand acesta va avea o cultura sociologica solida, cand va citi in continuu literatura de specialitate, cand va fi la curent cu toate evolutiile din domeniul sau, cand va fi curios apropo de transformarile sociale, economice si politice si de impactul lor asupra oamenilor.
Transformarile din oameni
Cercetarea de piata se va transforma in urmatorii 10 ani in consumer intelligence & insight. Nu am niciun dubiu in privinta asta. Ritmul de viata din ziua de azi, viteza cu care se propaga informatia si deschiderea oamenilor spre a comunica te va obliga, ca om de business, sa monitorizezi transformarile din oameni cu mai multa atentie si sa anticipezi care va fi urmatorul lor pas.
Cred ca in cercetare va fi nevoie de foarte multa agilitate, de flexibilitate, de capacitate de adaptare a metodelor de cercetare la realitate (si nu invers, cu metoda inainte chiar daca nu se potriveste cazului).
Cercetarea de piata va avea nevoie in mod cert de pantere si nu de elefanti. Va avea nevoie de instinct, inteligenta, agilitate si un simt al valorii extrem de bine dezvoltat.
La aceeasi masa cu designerii si jurnalistii
Si nu in ultimul rand, cercetarea de piata nu va mai functiona in izolare, ca pana acum. Eu vad psihosociologi din cercetare la aceeasi masa cu planneri, creativi, designeri, oameni de PR, jurnalisti si bloggeri, contribuind fiecare cum poate mai bine la brieful clientului.
Si, in final, mai sper ceva. Sper ca in 10 ani de acum incolo sa avem pe piata din Romania specialisti cu vechime in cercetare.
Oamenii care au acumulat atata experienta in a intelege dinamica sociala si de consum incat sa poata sa livreze insight si strategie catre clientii lor si sa poata sa formeze la randul lor alti oameni.
Sper din tot sufletul ca industria asta sa reuseasca sa atraga talente si sa fie capabila sa le si pastreze.