Arnaud Dussaix este omul care si-a propus sa indeparteze publicul de imaginea standard in care berea se consuma rece si, in general, pentru a combate setea. Anume, din calitatea de co-fondator al microberariei Sikaru. Ce nu stiu oamenii e ca berea inseamna si o arta de a imbina ingredientele in proportii perfecte pentru a obtine o varietate dce gusturi (si ocazii) care acum sunt neglijate, crede Arnaud. La fel ca vinul, berea poate fi folosita in food-pairinguri dupa gust si moment.
Brandul Sikaru a pornit de la o instalatie de bere de 50 de litri, ajungand acum o microberarie care produce 12.000 de sticle pe luna, in 6 sortimente diferite. Cei trei oameni implicati initial in proiect au devenit cinci, urmand ca spatiul berariei sa primeasca pe viitor un upgrade. Productia de Sikaru la draft e pe cale sa inceapa, lucru necesar pentru "a fi mai prezenti in HoReCa si la festivaluri", precizeaza Arnaud.
Despre parcursul lui, de la investitii si distributie pana la comunicare si planuri de dezvoltare, in randurile de mai jos.
Inceput si investitii
Totul a inceput de la o pasiune comuna. E o poveste despre trei prieteni (Adriana Clinci, Bogdan Moldoveanu si eu) care au inceput ca berari amatori din dorinta de a savura o bere naturala de calitate si cu gust autentic.
Am inceput sa producem bere de casa cu o instalatie de 50 de litri. Asa am creat si testat pe noi insine in decursul timpului diverse sortimente de bere si retete proprii. Apoi ne-am zis ca nu ar strica sa facem bere la o scara un pic mai mare.
Eu inainte am lucrat 15 ani la Carrefour Romania, Adriana lucra si ea la Carrefour, iar Bogdan se ocupa de o galerie de arta. Am inceput noi trei si acum suntem cinci. Investitia in microberarie a fost de 150.000 euro si speram sa o amortizam in 5 ani.
Proces de fabricatie si reteta
Sikaru este o bere vie de tip Real Ale (de fermentare inalta) proaspata, nepasteurizata, nefiltrata, maturata si carbonatata natural in sticle. Este produsa traditional, in cantitati mici. Facem sarja de 500 de litri.
Sikaru este fermentata de doua ori. Fermentarea primara dureaza intre opt si zece zile in tancuri de inox. Apoi berea este tinuta 5-6 zile in cuvele de maturare, iar inainte de imbuteliere se adauga din nou drojdie si must de bere (nu adaugam zahar).
Berea refermenteaza in sticla pentru inca 2-3 saptamani, generand in mod natural dioxid de carbon.
Folosim propriile retete de bere dezvoltate in timp prin incercari si degustari si in continuare experimentam retete noi. Producem aproape 12.000 sticle pe luna.
Cautam cele mai bune materii prime si nu facem niciodata rabat de la calitate. Nu adaugam zahar, conservanti, ingrediente artificiale sau alti aditivi si nu inlocuim orzul cu malai sau alti adjuvanti.
Folosim malt de la cea mai veche malterie inca in functiune din Europa, Malterie du Chateau din Belgia. Maltul produs de ei este unul din cele mai bune din lume, avand totodata garantia ca nu provine din organisme modificate genetic.
Hameiul provine de la cultivatori traditionali din Cehia, Marea Britanie si Statele Unite.
Extinderea gamei de produse
Avem inceput cu 3 produse: Sikaru Alba (Wit), o bere lejera, tulbure avand la baza maltul din grau. Este o bere de stilul Wit tipic din Belgia; Sikaru Blonda (Golden Ale), o bere inspirata de berile facute in anii de pionierat ai berarilor artizani americani; Sikaru Roscata (English IPA) este o bere cu caracter englezesc ce contine malturi speciale, echilibrate de o combinatie de tipuri de hamei.
Dupa 3 luni am lansat Sikaru Neagra (Stout), o bere densa si cremoasa, foarte bogata in proteine.
Si dupa 1 an (adica acum), am lansat: Sikaru Green Griffin (American IPA) , o bere in stilul India Pale Ale pentru care am folosit 5 tipuri de hamei american in cantitati apreciabile.
Stilul de bere IPA (India Pale Ale) isi are originea in secolul XVIII, cand englezii au incercat sa faca o bere menita sa supravietsuiasca lungului voiaj pana in coloniile din Indii. Astfel au sporit semnificativ cantitatea de hamei, ingredient care, printre numeroasele beneficii, are si efect sterilizant si actioneaza ca un conservant natural.
Si dorim sa lansam inca mai multe produse.
Distributie
Folosim 2 mari canale de distributie. Hypermarket si supermarket: suntem prezenti in Auchan si Carrefour. Acest canal ne permite sa vindem bere la nivel national.
HoReCa: suntem prezenti in mai multe bar-uri, pub-uri si restaurante din Bucuresti, Cluj, Iasi si Brasov. Acest canal ne permite sa ne promovam mai mai bine produsele - consumatorii pot sa le deguste direct, pe loc.
Pe langa asta, incercam sa fim prezenti la niste festivaluri, cum au fost Gourmet Festival, Rural Fest sau, in curand, Bucharest Craft Beer Festival. Ele ne permit sa ne crestem vizibilitatea si, bineinteles, suntem prezenti in magazine specializate calitative (Bacania Veche, Real Beer Shop etc.).
Identitate vizuala si naming
Pentru designul etichetei am colaborat cu un prieten, artistul Laurentiu Midvichi.
Iar numele vine de la istoria berii. "Sikaru" e numele unei retete de bere mentionata in Imnul Ninkasi, zeita sumeriana a berii. Scris undeva in jurul anului 1800 i.e.n pe tablite de lut, acest imn este o dovada a vechimii fabricarii berii si a importentei acesteia pentru sumerieni.
Astfel, pentru noi Sikaru este simbolul caracterului artizanal ce ne permite, prin inovatie, creativitate si fantezie, sa cream bere cu personalitate.
Comunicare – target, mesaje, ton, teme abordate
Brandul Sikaru este pentru toti oamenii care sunt din ce in ce mai dezamagiti de berile industriale de tip Lager care domina piata romaneasca, cu gustul lor aproape identic si lista tot mai mare de aditivi si inlocuitori. Berea Sikaru e pentru oameni care cauta un produs natural, proaspat, nestandardizat, calitativ, cu gust si cu o identitate puternica.
Noi dorim sa fim o alternativa la berea industriala, cu un produs 100 %, local, proaspat (nefiltrat, nepasteurizat) si cu gust. Dorim sa schimbam imaginea berii impusa de industrial ca un produs care sa nu fie bun decat daca il bei rece, in loc de apa.
Vrem sa comunicam ca exista stiluri diferite de bere pentru fiecare gust sau fiecare moment si sa invatam oamenii sa faca food-pairing si cu berea asa cum se face cu vinul (bere Sikaru Wit cu peste, Sikaru Stout cu tiramisu, Sikaru Golden Ale cu cheeseburger etc.).
Canale de comunicare
Noi avem un buget marketing aproape inexistent. In consecinta, canale noastre principale sunt internet, Facebook si recomandarea din gura in gura.
Piata de bere artizanala din Romania
Berea artizanala in Romania e la inceput de drum; acum exista numai niste pionieri, dar suntem siguri ca o sa apara mai multi producatori locali independenti de bere pentru ca oamenii sunt din ce in ce mai interesati de gustul berii, de ingredientele naturale, de a sti ce contine berea si de cunoasterea si a altor stiluri de bere.
In America si Europa exista un val important si s-a dezvoltat foarte repede berea artizanala. In America exista 3.500 de microberarii, in Romania suntem 8 pentru moment.
Cred ca ce incetineste ritmul de deschidere de microberarii in Romania e procesul autorizarii care este acelasi pentru o fabrica mica si pentru o fabrica mare. Este un proces lung care dureaza aproape 8 luni.
Pe mai departe?
Avem mai mult proiecte. Dorim sa dezvoltam mai mult produse noi, cu diferite stiluri de bere. Apoi, vrem sa incepem si productia de bere Sikaru la draft, pentru a fi mai prezenti in HoReCa si in festivaluri.
Spatiul actual unde avem beraria e foarte mic si a devenit neincapator. Ni ne gandim acum sa mai crestem capacitatea, sa facem o investitie mai mare si sa ne mutam. E un proiect pentru final de 2017.