Dupa cativa ani peste ocean, in State, Darko si Dana Marmorstein Jovik au vrut sa se intoarca mai aproape de casa. Dintre Macedonia si Romania, au ales-o pe a doua ca destinatie. Veneau pe meleaguri romanesti cu ganduri de antreprenoriat - aveau capital si o dragoste noua: berea artizanala.
In timp, a luat nastere Hophead Brewing o bere produsa de Darko, cu ajutorul tatalui Danei, si distribuita deocamdata in Cluj, urmand ca in toamna sa ajunga si in Bucuresti. Hophead va ramane disponibila, dincolo de berarie, in anumite baruri si magazine de specialitate, cum se intampla in prezent.
Vindem un produs de calitate, in cantitati mici, cu un pret superior berii industriale, deci venitul conteaza - insa incercam sa ne plasam pretul direct la consumator intr-o nisa accesibila, astfel incat oamenii sa nu fie descurajati si sa incerce berea. Nu dorim sa intram in lanturile de supermarketuri, nici acum (nu putem face fata unor asemenea cantitati), nici pe viitor.
Cum se poate observa, Dana si Darko isi doresc autonomie, libertatea de a face lucrurile in ritmul lor. Totul a inceput cu fonduri proprii - in jur de 50.000 de euro - si nu-si propun sa gaseasca prea curand un investitor. Dana ne explica mai multe in continuare:
Cum ati inceput?
Locuiam in SUA deja de cativa ani si ne doream sa ne intoarcem acasa; sau, cel putin, mai aproape de casa (Darko e din Macedonia)
Eu lucram in vanzari intr-un magazin de incaltaminte, iar Darko era contractor cu limuzina proprie pentru o companie de transport cu limuzine.
Ideea a aparut dupa cativa ani de locuit in SUA; fiind expus la berea artizanala, e imposibil sa nu te indragostesti.
Darko prefera berile simple, eu eram bautoare de vin - am avut norocul sa gustam cateva beri bune care, pentru Darko, de exemplu, s-a transformat in curiozitatea de a o si face. Eu preferam degustatul :)
A inceput sa faca bere, i-a iesit foarte buna, prietenii nostri erau incantati - tot feedbackul, incepand cu noi, era pozitiv. Evident ca au fost si experimente esuate, insa eram prea entuziasmati ca sa ne dezamageasca sau schimbe impresiile.
Ideea inceperii unei afaceri avea sens fiindca ne intorceam dupa multi ani de muncit in strainatate intr-o societate straina - atat pentru mine ca romanca, cat si pentru Darko - deci nu aveam slujbe pregatite - aveam putin capital si voiam sa ne intoarcem sa facem ceva pentru noi, pentru visele noastre. Plus ca era o nisa; berea artizanala este, sau era, foarte greu de gasit in Romania, daramite produsa local. O oportunitate pe mai multe planuri: personal, social si financiar.
Investitii si amortizare
Am inceput in doi cu ajutorul tatalui meu pentru cateva ore la imbuteliat, si am ramas doi :) Pana la sfarsitul anului speram sa angajam inca o persoana.
Desi nu sunt suficienti, nu am recomanda nimanui sa inceapa fara 50.000 de euro capital. In conditiile in care vor sa inceapa la o productie similara: 1.000L pe luna.
Nu am avut finantatori - sunt economiile noastre. Inca nu amortizam investitia - am inceput la sfarsitul lui noiembrie 2015, reusind sa atingem tinta de 1.000 L doar in ultimele 2 luni. Insa putem spune ca de la inceput am vandut tot ce am produs, reusind sa mentinem un cash-flow pozitiv.
De curand, am achizitionat un fierbator mai mare cu care speram sa eficientizam munca. Darko munceste deocamdata majoritatea timpului singur, fiindca eu am o slujba normala de la 9 la 7, ajutandu-l dupa program si doar in weekend .
Speram ca astfel vom mari productia, reusind sa incepem amortizarea - nu putem spune exact care va fi perioada de timp.
E un boom extraordinar acum industria aceasta, ceea ce e foarte bine (speram ca si berea produsa va onora ceea ce inseamna artizanal si obiective financiare) ceea ce inseamna ca depinde de noi cat de repede putem creste. Vom incerca sa crestem singuri fara investitori. Deocamdata.
Proces de fabricatie
O sa divaghez, putin, ca sa intelegeti ca nu e doar un proces tehnic.
Gustat multe beri - indragostit de bere - cautat legislatie/spatiu/proceduri de autorizare - inchiriat spatiu/cumparat si organizat echipamente, ingrediente - stocare optima ingrediente (hamei, malt din orz, drojdie + filtrare apa) - macinare malt - mashing (procesul de extractie al zaharurilor din malt) - fierbere - adaugare hamei - racire + transfer in fermentatoare - fermentatie (5-7 zile) - maturare (7 zile) - transfer la rece (limpezire) - carbogazificare - pregatire sticle si imbuteliere - etichetare - stocare sticle - baut bere = toate etapele sunt mai mult sau mai putin manuale. 3.000+ sticle pe luna.
Reteta a presupus incercari repetate, degustari, ajustari, iar materia prima vine din Germania si Belgia.
Gama de produse
5 Beri de tip Ale in productie continua deocamdata: Autopilot – blonde ale; Immigrant – pale ale; RedLine – amber ale; Dark’oH – robust porter; Opium – India Pale Ale; 1 bere sezonala: neBruna dupa tine – India brown ale.
Distributie
Vindem direct la consumator de la berarie, unor baruri si unui magazin de specialitate. Pentru vanzarea directa si din magazinul de specialitate, pretul e factorul decisiv.
Vindem un produs de calitate, in cantitati mici, cu un pret superior berii industriale, deci venitul conteaza - insa incercam sa ne plasam pretul direct la consumator intr-o nisa accesibila, astfel incat oamenii sa nu fie descurajati si sa incerce berea.
Nu dorim sa intram in lanturile de supermarketuri, nici acum (nu putem face fata unor asemenea cantitati), nici pe viitor. Vindem deocamdata doar in Cluj, urmand ca la inceputul toamnei sa ne aventuram si in alte orase, incepand cu Bucuresti.
Naming si identitate vizuala
Fratele meu, Dan Marmorstein este designerul. El ne ghideaza in ceea ce priveste imaginea, insa mai avem mult de lucru. De-abia acum lucram la un site datorita lipsei timpului.
Iar prietenul nostru bun Costin Lazarescu e fotograful – speram ca in curand sa reusim sa finalizam toate materialele, cu totii suntem prea ocupati.
Target
Incepusem cu ideea ca tintim persoane intre 25-35 de ani, „corporatisti” cum ar fi, iesiti in lume, educati in ceea ce priveste consumul responsabil (de gust, de calitate, de sustenabilitate locala – cum vrei sa definesti responsabil), cu un venit mediu si peste. In principiu, „tineretul” adult, similar noua, din zilele noastre.
Insa am fost mai mult decat placut surprinsi de diversitatea clientilor, prietenilor berii noastre. Vecini, parinti de tineret, bunici chiar, si am putea chiar spune ca tineretul asta pe care l-am subestimat la 35 de ani se intinde bine peste 45 -50 ani.
Oamenii sunt din ce in ce mai informati si vor sa incerce lucruri noi – de asemenea, vor sa sustina o afacere romaneasca, un efort de a reusi pe puterile proprii si care livreaza un produs de calitate, onest si local.
Comunicare
Incercam sa ne pastram cat mai naturali – se vede ca nu avem experienta unui marketing de specialitate si asta si dorim. Nu ar strica sa avem si un site, insa cererile noastre de a adauga inca vreo 5 ore la ziua de 24 nu au fost aprobate.
Vrem sa avem cat mai mult contact cu oamenii care ne sustin, sa le retinem numele pe cat posibil, sa le explicam ce e berea, sa vedem ce le place, ce nu le place, sa educam cat putem lumea a ceea ce inseamna sa bea o bere buna. In sensul acesta, facem mici tururi ale berariei timp in care le povestim ce si cum, cine suntem, ce-i aia IPA s.a.m.d.
Tinem mici degustari din cand in cand si pastram un ton prietenos, apropiat.
Ne mai intreaba lumea de ce nu ne facem reclama - vrem ca lumea sa ne gaseasca pentru ca am fost recomandati sau pentru ca au gustat berea din greseala si acum sunt prinsi si curiosi. Desi, multe berarii si din SUA mizeaza pe soc, pe noutate, pe zgomot. Noua nu ni s-ar potrivi.
Ca ne aleg pe noi e un bonus, iar ca reusim sa daramam mitul ca „berea e amara, nu imi place” e o satisfactie personala care da inteles efortului la care ne-am inhamat. Sa reusim sa facem profit ar fi excelent, ca sa putem continua ceea ce ne pasioneaza :)
Legat de canale de comunicare, avem Facebook si usa berariei.
Piata de bere artizanala din Romania
In dezvoltare. Cand faceam noi cercetare a ceea ce era in Romania cam prin 2012, gasisem doar o berarie in Timisoara, iar cand am ajuns in tara in 2013 si faceam demersuri sa gasim un spatiu, sa vedem ce e cu legislatia, deja mai erau cateva in pregatire.
Am evoluat bine, competitia e sanatoasa, stimuleaza si pe unii si pe altii sa faca bere mai buna, mai diversa si se desprind diverse personalitati de berarii. Ceea ce e super – cum ar fi daca toti am face acelasi lucru cum fac marii producatori industriali de lichid carbogazos galben si amar?
Atuul evident este ca e o piata plina de oportunitati. Elementele negative ar fi ca publicul e inca needucat si cand ai un producator care pretinde ca face primul ale din Romania cand e clar o minciuna, e destul de greu sa convingi milioanele la care a ajuns mesajul, si asa nu au habar de noi berariile independente si artizanale.
Deci, lumea inca trebuie sa invete ce e o bere de calitate, sa isi cunoasca berarii, sa ii urmareasca, sa se implice pentru a se asigura ca si piata berii artizanale va creste inspre bine si de calitate, si nu inca o alta industrie in care banii grei si publicitatea agresiva (si uneori falsa) dicteaza consumul.
Cifra de afaceri
Vindem 1.000L pe luna, la o medie de 6.5 lei pe bere. In ultimele 8 luni. Un calcul simplu.
Planuri de viitor
Vrem sa crestem la 1.500L pana la sfarsitul anului si sa angajam o persoana. E musai pentru a deveni profitabili. Nu avem timp decat de urgente si vrem sa incercam pe cat posibil sa ne pastram entuziasmul inainte de a ne epuiza.
Vrem sa iesim din Cluj cu cantitati minimale, sa crestem organic si, daca nu trebuie, sa nu apelam la investitori inca. Stim ca va fi greu sa ne pastram competitivi asa, in conditiile in care investitorii vor fi care vor incerca sa capitalizeze pe nisa aceasta, insa asta facem noi. Vom vedea ce ne aduce(m) viitorul.