Celor patru prieteni din Timisoara care au adus pe piata brandul Bereta TM nu le place celebritatea si nu prea se au bine cu functiile; au ales sa ramana in semi-anonimitate. Ei sunt, simplu, Silviu, Adrian, Sorin si Bogdan.
Febra „designului de bere”, cum numesc artizanatul in domeniu, i-a prins odata cu prima sarja de 8 litri. Au urmat apoi productii saptamanale de 30 de litri si, cand s-au prins ca le place cu adevarat, au dus totul mai departe, dar in spirit nomad, fara sa se lege de o fabrica proprie. Adica ei isi aleg singuri microberariile unde vor produce urmatoarea reteta de bere.
Pentru ca suntem „gipsy brewers”, putem produce oriunde si oricat are capacitate fabrica-prietena.
Bereta TM vrea sa ramana o bere „de garaj”. Cei patru nu vor sa produca niciodata o reteta de bere de mai mult de doua ori consecutiv. Primul produs scos pe piata se numeste „’ai pi iei”. Mai multe despre cum combina ingredientele Bereta TM ca sa iasa „bere de designer”, mai jos:
Inceput
Bereta inseamna patru entitati aparte: Silviu, colectionarul de sticle, pasionatul de bere, cunoscatorul de Craft, cu peste 4.000 de beri diferite colectionate in diverse liste la activ. In viata de zi cu zi e programator.
Adrian, fanul de diversitate, de malt si hamei, drojdie si apa. Bine... si de alte ingrediente, pe care de abia asteapta sa le arunce in viitoarele beri. In viata de zi cu zi e parte din u-man.ro si magazinele U-MAN din Timisoara, Cluj, Iasi, Brasov, Bucuresti.
Sorin, cel care da sens vizual Bereta: „We brew it, he makes you buy it!”. In viata de zi cu zi da sens vizual si altora fara sens.
Bogdan, hop-head, beer fanatic, e cel care intensifica relatia bunului-simt in comunicare. In viata de zi cu zi e brand-know-it-all departe de tara.
Pentru noi, Bereta e un soi de menire foarte egoista. Inceputul - ca pentru multi dintre berarii artizanali din Romania sau de oriunde din lume - ne-a gasit acasa, cu o oala si un aragaz in fata.
Am pornit de la 8 litri de bere cu mult hamei, aromata si amara, cum se zice ca e bine sa incepi. Am ajuns sa facem constant, o data pe saptamana, 30 de litri de bere din diverse stiluri.
Dupa vreo 50 transe, din care am aruncat doar vreo doua, ne-a prins si pe noi microbul celorlalti nebuni care faceau acelasi lucru pe acasa: am participat la cateva intruniri ale berarilor de apartament si garaj, ne-am strans mainile, ne-am incercat berile.
Cum alti berari amatori au inceput sa investeasca in fabrici, urmatorul pas pentru noi a fost sa incercam sa scoatem berea din garaj si sa ducem cei 30 de litri la nivelul urmator.
Din fericire, ce faceam inainte de Bereta facem si acum. Si spunem din fericire pentru ca lucrurile bune si frumoase nu trebuie sa se inlocuiasca unele pe altele.
Investitie
Noi suntem ceea ce specialistii numesc „gipsy brewers”. Nu avem fabrica noastra. Producem la cine ne accepta, la cei pe care-i acceptam noi. Avem retetele noastre, know-how-ul nostru cu care complementam talentul celorlalti.
Investitia initiala a fost strict legata de infiintarea unei societati si, bineinteles, costul primei transe de bere.
Nu ne gandim la amortizare. Ar stirbi placerea si nu vrem sa ajungem vreodata ca lucrurile astea sa intre in competitie. Pana invatam sa le facem pe ambele, stim clar care e prioritar. Si, cum investitia nu a fost deloc mare, amortizarea e ceva la indemana.
Echipa
Pentru noi "echipa" are o conotatie diferita. Facem parte dintr-o nisa pe care am vazut-o crescand de la aproape nimic. Inceputul pentru noi nu a fost ghidat de ceva ce exista in tara.
Ne intalneam pe la casele fiecaruia sa degustam Craft Beer de pe unde gaseam. Faceam comenzi de bere in State, ajungand uneori sa platim 90-100 de lei pe o sticla care acum se gaseste foarte usor in Europa, sau chiar in Romania, la 3-4 euro (sau echivalentul in lei).
Intre timp lucrurile s-au asezat. Sunt multe baruri, puburi, magazine care vand bere artizanala, care au imbratisat cultura ingredientelor pure. Generatia creste si miscarea se formeaza - Revolutia e aici, printre noi.
Echipa noastra e in continua crestere. E formata din toti cei carora le-am impartasit pasiunea noastra si care au inteles ca berea din sticla verde, translucida, fermentata artifical si marketata agresiv nu e bere.
Procesul de fabricatie
Pentru ca suntem „gipsy brewers”, putem produce oriunde si oricat are capacitate fabrica-prietena. Deocamdata, impreuna cu prietenii nostri de la Ground Zero Beer am „artizanat” doua transe de 1.000 de litri.
Berea artizanala, ca orice altceva artizanal, se face cu pasiune si rabdare, din ingrediente de cea mai buna calitate. Etapele sunt aceleasi: plamadire (sau... mash the hell out of the malt), fierbere, racire, fermentare, rabdare, imbuteliere, bea o bere buna. Diferenta majora fata de berile fabricate industrial e ca pentru noi nu exista compromis si scurtaturi. Dureaza 3-4 saptamani sa “preparam” o transa de bere.
Retete in miscare. Materie prima
Filosofia noastra: bea o bere, mereu alta! Nu vom face aceeasi bere de mai mult de doua ori consecutiv. Motivul e ca lumea e atat de diversa si ca sunt atatea lucruri permanente (familia, experientele avute deja, berile proaste) incat e plictisitor sa bei acelasi lucru mereu.
Berile pe care le vom face noi se vor naste mereu “in garaj", in transe de 30 de litri si vor modificate agresiv inainte de productie. Nici noi nu stim ce va iesi exact. Berea artizanala nu e o stiinta fixa. Dar da, putem reproduce fara probleme aceeasi reteta. Si nu, nu vom face asta foarte des.
Cum nu avem fabrica noastra, procurarea materiei prime nu e problema noastra.
Gama de produse
Prima bere Bereta se numeste „’ai pi iei”. E si singura pe care am aruncat-o pe piata pana acum. E o bere de tip IPA (India Pale Ale) cu foooarte mult hamei, 6.3% ABV. Avem un plan long-term de beri pe care sa le producem, dar cum planurile depind de foarte multi factori, probabil se va schimba foarte des. Vom fi mereu “organici” cand vine vorba e asta.
Bereta, impreuna cu cativa producatori din tara (Ground Zero, Hophead, Terapia, Zaganu, Sikaru si altii) incearca sa trezeasca papilele gustative si sa le revolte, sa instige si sa intregeasca Revolutia Berii Artizanale din Romania.
De exemplu, daca descoperim un nou soi de hamei, s-ar putea ca tot planul nostru sa se schimbe radical. Si asta e cel mai simplu exemplu.
Distributia produselor
Distributia, ca si berea, e cat se poate directa. Mergem in locurile care ne plac si... distribuim. Cantitatea pe care o producem e limitata si asta ne face sa alegem atent locurile in care vrem sa fim pentru a putea sa intretinem un stoc permanent. In final, suntem in putine locuri, dar bine alese.
Identitate vizuala si naming
Totul a venit si continua sa se descopere natural. Numele ne-a gasit pe noi intr-o noapte alba, urmata de multe zile de intors pe toate partile. Acum lucram cu artisti precum Dushky si cu ideile tuturor celor care au facut din Craft Beer Revolution o miscare.
Targetul brandului
Binenteles, 18+. Oameni care gandesc pentru ei, care sunt curiosi, care-si pun intrebari si au chef de cate-o Revolutie o data la 20-25 de ani.
Comunicare
Noi stim sa facem un singur lucru bine: sa fim sinceri. Ne place berea industriala? Nu. Avem de gand sa facem vreodata compromisuri? Nu. Chiar traim Revolutia asta. E de bine si e cazul sa va alaturati si voi noua.
Am facut in asa fel incat sa avem totul „in house”. Pentru ca „stim noi mai bine” - ca orice sef roman de alimentara.
Piata de bere artizanala din Romania
Bere artizanala in Romania? Da. Si evolueaza rapid. De la 0 producatori acum cativa ani, azi sunt o mana buna.
Ar fi mai multi daca - sa ne plangem putin - leeeeegile ar ajuta. Nu ne plangem de obicei, dar sa stai un an dupa cateva avize de functionare, timp in care investitia ta e blocata si nu poate sa produca nimic e... cum e. Asta e si o diferenta majora fata de miscarea din alte tari.
Dezvoltare
Planuim sa facem muuulta bere si multe beri. Nu planuim, dar sigur vom reusi sa ducem mai departe schimbarea de mentalitate si speram sa schimbam nevoia de bere proasta pentru bani putini.