In ideea de a stimula interesul pentru stiintele agronomice si de a sprijini formarea unei noi generatii de agricultori si fermieri, Lay's Romania a demarat anul acesta un program de 9 luni in parteneriat cu Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara din Bucuresti (USAMVB), numit Academia Lay's.
In cadrul Academiei si sub coordonarea Alexandrei Lupascu (Agro Specialist, PepsiCo), mai multe echipe de studenti din domeniul agriculturii au participat la o serie workshopuri teoretice si practice, la una dintre fermele Lay's pentru a se specializa in cultura cartofului pentru chips. Deznodamantul programului insemna organizarea un concurs de proiecte privind o situatie cu care se confrunta cercetatorii in agronomie: controlul Phytoplasmei-Stolburului in cultura de cartofi.
39 de studenti s-au inscris la aceasta prima editie a Academiei, 3 dintre care au iesit si castigatori, urmand sa urmeze un stagiu platit de trainee in cadrul PepsiCo pe o perioada de 3 luni. Cateva declaratii ale lor, cat si povestea intregului proiect spusa de Alina Imbrea (Marketing Director Snacks, PepsiCo Greater Balkans), mai jos:
Contextul Academiei Lay's, proiect de CSR 100% local
Alina Imbrea: Academia Lay’s continua platforma Fermierii Lay’s, lansata in anul 2012. Sunt deja cativa ani de cand eforturile noastre se indreapta spre informarea atat a consumatorilor, cat si a liderilor de opinie asupra intregului proces de productie al chipsurilor Lay’s.
Conceptul Academiei Lay’s a plecat de la contextul actual al agriculturii in Europa. Statisticile arata ca mai mult de o treime din fermieri au peste 65 de ani, iar mai putin de 5% din agricultori au sub 35 de ani. In Romania situatie nu este diferita.
Dupa ce proiectul a fost schitat cu sprijinul specialistilor PepsiCo din departamentul Agro, l-am prezentat Universitatii de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara din Bucuresti, care a fost incantata de acest proiect, unic de altfel in Romania.
Politica de CSR a Lay's Romania
Alina Imbrea: In ultimii ani, CSR-ul s-a dezvoltat foarte mult si in Romania, iar companiile au inceput sa puna in practica programe care au efecte concrete asupra beneficiarilor. In cazul nostru, focusul s-a indreptat spre incurajarea tinerilor sa-si indrepte obiectivele profesionale spre agricultura si, mai precis, spre cultivarea cartofilor pentru chips.
Am sesizat nevoia studentilor agronomi de a invata practic ce inseamna aceasta meserie si, totodata, nevoia de a fi stimulati sa descopere ca agricultura este un domeniu oportun pentru dezvoltarea propriului business si pentru perfomanta.
Am decis sa alocam resursele necesare pentru a investi in viitorul urmatoarei generatii de agronomi. Speram ca am reusit sa le insuflam tinerilor pasiunea noasta pentru acest domeniu si ca le-am deschis drumuri pe care, poate, n-ar fi indraznit sa le exploreze.
Obiectivele gandite pentru acest program
Alina Imbrea: N-am vrea sa le numim "obiective" pentru ca suna prea rigid, iar in proiecte cu profil CSR, emotia si dorinta de a ajuta sunt cele care primeaza. Prin acest program, ne-am dorit sa avem un cuvant de spus in dezvoltarea tinerilor agronomi.
Cu alte cuvinte, sa le oferim studentilor instrumente teoretice si practice testate, cu rezultate foarte bune atat la nivel international, cat si local, care sa-i ajute in definirea lor ca profesionisti de elita.
Prin investitia constanta in educatia lor si incurajarea sa aiba incredere in creativitatea lor, consider evolutia acestei ramuri a agriculturii ca fiind naturala si de impact asupra mediului socio-economic din Romania.
De peste 10 ani, am construit o relatie apropiata, de prietenie si de ajutor cu fermierii romani. Asa am ajuns acum sa folosim 80% din materia prima de cartofi de la fermele din Romania si, speram noi, ca in viitorul nu foarte indepartat vom ajunge la 100%.
Insa, dincolo de lucrurile masurabile, cred ca implicarea si efortul fermierilor romani de a ajunge la standardele internationale impuse de PepsiCo, ne motiveaza si mai mult pe noi sa cautam solutii inovatoare pentru a-i ajuta si a le arata ca suntem in aceeasi echipa cu totii, chiar daca ne numim diferit (companii diferite).
Acest trio format din echipa Lay’s, studenti aflati la inceput de cariera si fermieri cu experienta, totul sub umbrela valorilor Lay’s, este unul dintre aspectele care ne motiveaza sa fim mai responsabili si sa daruim mai mult din cunostintele si experienta noastra, mai ales tinerilor la inceput de drum.
Etapele de pregatire ale Academiei Lay's
Alina Imbrea: Dupa stabilirea tuturor detaliilor impreuna cu conducerea Universitatii de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara din Bucuresti, am invitat studentii sa se inscrie pentru prima etapa a programului – un modul de seminarii teoretice.
La aceasta prima editie a Academiei Lay’s s-au inscris 39 de studenti din anii II si III de studiu si masteranzi din anul I de la facultatile de Horticultura, Agricultura si Biotehnologie, care au parcurs modulul de 6 seminarii teoretice.
La final, in urma elaborarii unui proiect inovator despre controlul Phytoplasmei – Stolburului in cultura de cartof, 15 dintre acestia au fost selectati sa participe la etapa practica.
Astfel, ei au avut oportunitatea de a aplica cunostintele acumulate in cadrul modulului teoretic si de a se familiariza cu provocarile din teren. La finalul celei de-a doua vizite la ferma partenera PepsiCo, cei mai buni trei studenti ai Academiei Lay’s au fost rasplatiti cu cate un program de internship platit, in cadrul departamentului Agro al PepsiCo, ce se va desfasura in perioada septembrie - noiembrie 2016.
Danuta Topa, Lavinia Rabigan si Adrian Paun au fost cei desemnati castigatorii care vor intra in culisele departamentului Agro al PepsiCo.
Resurse
Alina Imbrea: Cursurile Academiei Lay’s au fost sustinute de dna. Alexandra Lupascu, Agro Specialist PepsiCo, cu peste 10 ani de experienta in cadrul companiei, si au fost gazduite de catre partenerul nostru in acest proiect, Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara din Bucuresti.
De asemenea, etapa practica a programului, cele doua workshopuri, a avut loc la unul dintre partenerii nostri locali din judetul Dambovita – Ferma Cosmin Marian Mirica, care a pus la dispozitie ferma de cultivare a cartofilor pentru chips.
Structura celor doua etape ale programului – teoretica si practica – inclusiv cea a proiectului final au fost stabilite tot de catre Alexandra Lupascu, in urma consultarii cu echipa PepsiCo implicata in proiect, cat si cu reprezentantii desemnati ai Universitatii.
Studentii castigatori
Andrei Paun: Am aflat despre acest proiect de la unul dintre colegii deja inscrisi in echipa. Nu aveam asteptari mari, doar ne gandeam ca, indiferent pana in ce faza ajungem, invatam ceva nou. Pentru proiectul castigator am petrecut multe ore in biblioteca si am mers cu intrebari catre profesorii si colegii care se ocupa cu legumicultura.
Printre cele mai viabile propuneri ale noastre pentru controlul Phytoplasmei Stolburului in cultura de cartofi a fost un insecticid special, cu efect repelent Altineem sau plantele cu efect repelent, ce ar fi putut fi semanate in apropierea culturii de cartof.
Pentru moment vreau sa acumulez cat mai multe cunostinte din aceasta experienta in cadrul PepsiCo. Dupa finalizarea studiilor, imi doresc sa profesez in domeniul agriculturii.
Danuta Topa: Cum spune si Andrei, proiectul nostru BioLay's a abordat solutii ce se bazeaza pe sustenabilitate, prietenoase cu mediul inconjurator. Una dintre metodele de control a constat, mai exact, in aplicarea unor tratamente cu un insecticid - Altineem - ce contine ulei de NEEM si actioneaza ca o bariera impotriva unei categorii destul de mari de daunatori.
A doua idee a propus infiintarea unei perdele de protectie cu crinzantema salbatica in jurul culturilor de cartofi, fiind vorba de o planta cunoscuta pentru numeroasele ei efecte impotriva insectelor, intrucat florile sunt utilizate in industria pesticidelor.
Dupa absolvire, mi-as dori sa urmez cursurile unui masterat in protectia plantelor pentru a-mi imbogati cunostintele in acest domeniu. Cred ca asta ma va ajuta sa profesez ca inginer horticol.
Lavinia Rabigan: Am auzit de la niste colegi de la facultate de acest proiect si am decis sa ma inscriu initial din pura curiozitate. Cand am participat la sesiunile teoretice, am inceput sa inteleg mai bine oportunitatea. Mi-am dorit foarte mult sa ajung in etapa finala.
Acum pot spune ca am dobandit cunostinte in acest domeniu si am castigat o sansa ce nu se ofera prea usor in aceasta tara. De obicei, fara experienta in domeniu nu esti acceptat nicaieri.
La inceput nu stiam prea multe detalii despre aceasta boala a cartofilor. Cursul pregatitor pe care dna. Lupascu ni l-a prezentat m-a ajutat mult, iar apoi internetul a completat informatiile de care aveam nevoie. Ideea a apartinut intregului grup, a fost o munca in echipa in care fiecare a contribuit cu cate ceva. Ne-am pus imaginatia la comun si am decis sa inventam aparatul care emite ultrasunete si capteaza insectele vector cu ajutorul lampilor UV. Am avut succes cu proiectul nostru care a si iesit castigator si ne-a dus in etapa urmatoare.
Ce dificultati intrevedeati la inceputul Academiei?
Alina Imbrea: Noi am crezut in conceptul Academiei foarte mult inca de la inceput si stiam ca oportunitatea de a pune in practica teoria invatata in salile de curs suna atractiv pentru studenti, lucru sustinut si de Universitatea partenera. Insa n-am putut sa nu ne intrebam daca ei vor fi deschisi sa-si aloce o parte din timp acestui program.
Ne-au demonstrat ca da, sunt dornici sa invete lucruri noi, sa-si depaseasca zona de confort si limitele, sa-si puna in valoare abilitatile si sa ne arate ca ei sunt noua generatie de profesionisti.
39 de studenti au avut curiozitatea si curajul sa intre in programul pilot al Academiei Lay’s. Cu totii au fost activi, au avut o atitudine pozitiva, au fost creativi si ingeniosi. Chiar ne-au impresionat.
Comunicare
Alina Imbrea: Programul Academia Lays a fost comunicat in media traditionala, prin articole in publicatiile de specialitate, dar nu numai. Toate aceste lucruri le-am implementat alaturi de Golin Romania, agentia fiind responsabila de dezvoltarea platfomei, fiind incluse aici strategia de comunicare si implementarea proiectului.
Prin parteneriatul incheiat cu Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara din Bucuresti a fost posibila promovarea proiectului in spatiile dedicate afisarii materialelor de promovare din incinta Universitatii si a campusului, dar si pe platformele online detinute de fiecare facultate. Tot USAMVB au pus la dispozitie spatiile pentru desfasurarea seminariilor din cadrul proiectului.
Echipa Lay's implicata
Alexandra Lupascu - Agro Specialist PepsiCo; Alina Imbrea - Marketing Director Snacks, PepsiCo Greater Balkans; Gabriela Ionescu – Brand Manager Lay’s Romania; Gabriel Cosoreanu - Communications Sr. Manager and PPGA Balkans; Ana-Maria Nastase - PR Specialist; Theodora Moldovan – PR Specialist.