"Miedul este cea mai veche băutură alcoolică din lume și este obținută din fermentarea mierii în apă cu ajutorul unor fermenți: polen, fructe, drojdii". Ne-a explicat chiar Claudiu Popa, cel care a pus pe picioare prima miedărie din România, în Timișoara. Tot de la el știm și că miedul era una dintre băuturile preferate de către strămoșii noștri daci.
Miedul Dacic al lui Claudiu, un business în care a investit până acum undeva la 100.000 de lei, ar fi reinterpretarea modernă a acestei băuturi despre care a găsit o sumedenie de referiri în cărțile istorice studiate.
Odată cu acest brand, se nasc zorii pieței de mied. Iar unul dintre avantajele acestui început este legătura strânsă cu consumatorii: în jurul produsului s-a strâns o mică comunitate încă de la începutul din 2012, comunitate implicată în rafinarea și dezvoltarea produsului. Mai multe detalii ne oferă Claudiu în continuare:
Începuturi
Fondatorul afacerii Mied Dacic sunt eu, Claudiu Popa. Aveam 36 de ani în 2012, când am pus bazele primei miedării din România. Înainte de a înființa propria firmă, m-am ocupat de Departamentul de Dezvoltare al unei firme timișorene.
Am întâlnit adeseori referiri la mied în cărțile istorice și cele de apicultură. Am devenit curios și am început să experimentez. Când am fost mulțumit de rezultate m-am gândit să împărtășesc și cu alții gustul unei băuturi inedite și delicioase. Așa a apărut ideea miedăriei Mied Dacic.
Investiții și amortizare
Investiția cu care s-au făcut „primii pași” a fost de 30.000 de lei, bani din economiile personale. Au urmat alte investiții, aproximativ 100.000 de lei în total, din fondurile personale și ale familiei. Nu am apelat niciodată la împrumuturi bancare.
Am preconizat că voi începe o recuperare a investiției după 4 ani de activitate. Acum știu că mai urmează 2 ani de investiții. Avantajul este că fac exact ce îmi place și ce mi se potrivește, asta mă face să fiu mult mai relaxat când mă gândesc la investiții și recuperarea lor.
Eu sunt singurul care se ocupă permanent de afacere. Alți 3-4 colaboratori întregesc echipa sezonier sau se alătură în diversele proiecte ale miedăriei.
Proces de fabricație
Mierea este amestecată cu apă, omogenizată în tancuri de inox unde se adaugă drojdiile selecționate. După perioada de fermentație urmează filtrarea miedului, maturarea lui și apoi îmbutelierea. Tot procesul de fabricație de la mursă (mustul de miere și apă) până la comercializarea miedului durează minim 6 luni. Avem însă și sortimente de mied pe care le ținem la maturat între 2 și 5 ani.
Materia primă
În mare parte, alerg de la câmpie la munte pentru a căuta mierea deosebită cu care să pot crea mieduri delicioase. Evit să fac mied din sortimente banale de miere.
Gama de produse
Primul produs a fost sortimentul de mied tradițional creat din miere, polen, apă și drojdii selecționate. Acum avem două produse cu caracter permanent – pe care le producem în tot cursul anului, miedul tradițional și cidromiedul (un sortiment creat din suc de mere, miere, scorțișoară și păstăi de vanilie).
Pe lângă ele mai producem și sortimente sezoniere, cu fructe sau condimente. Intenționăm ca în doi ani să fim prezenți pe piață cu cel puțin 10 sortimente permanente.
Distribuție
Produsele mărcii Mied Dacic se găsesc în bistro-uri, restaurante, pub-uri, pensiuni, băcănii și magazine apicole, dar și în magazinul online al revistei de benzi desenate HAC!BD.
Comunicare, identitate vizuală și naming
A fost destul de ușor. Nu am trecut printr-o etapă chinuitoare de brainstorming. Am vrut să leg numele mărcii de strămoșii daci, despre care știm că erau mari crescători de albine, dar și consumatori de mied.
Stindardul dacic, lupul, nu putea lipsi din sigla Mied Dacic, alături de chipul unui dac imortalizat într-o statuie aflată la Museo Nacional del Prado. Eu am detaliat ideea și un grafician a realizat sigla.
Ne adresăm în primul rând tinerilor pentru că ei sunt îndrăzneți și dispuși să exploreze băuturile artizanale și inedite. E suficient să le povestim despre ele onest și mulți le vor încerca. Dacă le plac vor spune și altora despre ele. De altfel mesajul nostru este : Lumea bună bea Mied Dacic. Lumea și mai bună îl recomandă și altora.
Rețelele sociale rămân cele mai accesibile și eficiente canale de comunicare pentru noi. Nu am colaborat deocamdată cu agenții de comunicare. Până acum toată munca pe zonele sus-amintite a fost făcută de prieteni, oameni din anturaj și profesioniști independenți.
Vrem să fim cunoscuți ca producători de băuturi inedite, maniaci care scormonesc temeinic prin istorie după rețete și le recrează într-o manieră modernă și inovatoare. Cel mai important, consumatorii trebuie să știe că sub marca Mied Dacic se produc întotdeauna băuturi cu ingrediente naturale și nu suntem tentați deloc să înlocuim mierea cu glucoză, fructele naturale și sănătoase cu arome și culori artificiale. Dacă am reușit asta, înseamnă că avem un public educat. Iar asta ne va garanta succesul.
Piața de mied în România
Acum sunt primii zori ai „pieței de mied”, noi o creăm, Mied Dacic este avangarda. Interesul față de produsele noastre este unul peste așteptări. Sunt clienți care sunt alături de noi încă de la începuturi, din 2012-2013.
Cu mulți dintre ei am legat adevărate prietenii și adeseori ne împărtășesc impresiile lor despre miedurile noastre și uneori chiar ne oferă sugestii de care ținem cont.
Business
Vânzările de mied au crescut semnificativ în ultimul an și am ajuns la o producție lunară de cca. 1.000 de litri.
Planuri
Creșterea producției, diversificare produselor și lansarea sortimentelor din categoria Premium Mied Dacic, învechite în butoaie de stejar vor fi direcțiile principale ale etapei de dezvoltare a afacerii. Ne propunem să ajungem în meniurile celor mai apreciate restaurante din România și nu numai.