Dan Caramangiu, Pictor Shop: Am început în anii '90, anii de pionerat ai economiei private din România. Ca nucleu, suntem în aceeași formulă după mai bine de 20 de ani de activitate

Dan Caramangiu, Pictor Shop: Am început în anii '90, anii de pionerat ai economiei private din România. Ca nucleu, suntem în aceeași formulă după mai bine de 20 de ani de activitate

Un magazin specializat în arte, pornit de doi români în Constanța prin anii '90 și extins în alte două orașe (București și Tulcea), echipat și cu magazin online. E vorba de Pictor Shop, demarat în primă fază ca un business familial de import și distribuție, condus mai apoi pe calea retailului de către Dan și Gabriela Caramangiu. Dar și dincolo de retail: Pictor Shop cuprinde două ateliere proprii de producție pentru pânză de șasiu, șevalete, blaturi pentru icoane și rame pentru tablouri. Mai multe despre specificul comercializării de materiale dedicate artelor aflăm de la Dan mai jos:

Specificul comercializării de produse dedicate artelor vizuale constă în stocuri de o mare diversitate și rotația lor mai lentă decât în cazul bucurilor de larg consum. În aceste condiții, profitabilitatea este generată de marjă mai curând decât din rotația stocurilor.

 

Pictor Shop

Magazinul Pictor Shop au venit ca o completare a activității noastre principale de import și distribuție de materiale pentru arte. Primul magazin deschis a fost în Constanța, zonă în care nu aveam niciun partener reprezentativ și era ușor de administrat din punct de vedere logistic, dat fiind faptul că depozitul central se află în Tulcea.

Mai apoi, rețeaua de magazine Pictor Shop s-a extins către București și mediul online. Am demarat extinderea în timpul crizei financiare, pe care am considerat-o ca fiind o oportunitate din punct de vedere al costurilor operaționale mai scăzute.

Obiectivul nostru a fost să ajungem mai aproape de consumatori, mai ales în acea perioadă dificilă, în care mulți retaileri și-au restrâns activitatea. Totodată, vânzarea directă prin intermediul magazinelor proprii a făcut parte și din strategia de îmbunătățire a cashflow-ului în anii de criză finaciară.

 

Fondatorii

Am avut mereu microbul antreprenoriatului în sânge, atât eu (Dan Caramangiu), cât și asociata mea, Gabriela Caramangiu. Ne definește înclinația spre autonomie, ne face plăcere să experimentăm și să facem lucruri pe cont propriu, iar antreprenoriatul ne testează limitele.

Cred ca avem o afinitate pentru acest sector al artelor frumoase. Ne face plăcere să intrăm în contact cu artiști, persoane care au curajul de a își exprima ideile, care ne bucură privirea prin compoziții sau mesajele transmise.

Cred că și întâmplarea a avut un rol; a fost un context care ne-a scos în cale acest drum. Totuși, dacă nu ar fi existat o oarecare compatibilitate, nu am fi rezistat și nu am fi putut ajunge unde suntem astăzi.

 

Echipa

Am început cu un număr redus de oameni, ca și în activitatea de distribuție, care a debutat ca o afacere de familie. Am început în anii '90, anii de pionerat ai economiei private din România. Ca nucleu, suntem în aceeași formulă după mai bine de 20 de ani de activitate. 

Bineînțeles că echipa s-a lărgit odată cu extinderea activității, dar am continuat să ne implicăm activ în ambele divizii ale business-ului, distribuție și retail. 

La început au fost doar 2 oameni, iar astăzi este o echipă de 12 oameni în spatele celor 4 magazine din București, Constanța, Tulcea și online.

 

Investiția

Cea inițială a constat, în principal, în infrastructură, personal și fondul de marfă, pentru care ne-am autofinanțat.

 

Ce a fost cel mai greu la început?

Nu aș putea nominaliza un aspect despre care să spun ca ne-a îngreunat activitatea. Nu suntem novici în piață, avem deja experiență în domeniu. În activitatea de distribuție, pe lângă comercializarea efectivă a produselor pentru arte, oferim și know-how-ul nostru celor care doresc să intre pe această piață și sa deschidă magazine specializate.

Poate că factorul comunicare ne-a consumat energie și am învățat pe parcus ce a evoluat rețeaua. În contactul direct cu clientul final, modul în care comunici este diferit față de ceea ce facem în B2B. În retail, comunicarea presupune o mai mare atenție la nevoile consumatorului.

 

Filiale

Extinderea a fost progresivă, am crescut odată cu dezvoltarea businessului și a cererii din piață. În ultimii ani au avut loc cele mai multe deschideri de magazine, câte unul la fiecare 2 ani.

Provocările cele mai mari constau în găsirea unei locații potrivite și a personalului calificat. Specificul acestui sector de nișă constă într-un portofoliul amplu de produse, ceea ce implică un spațiu comercial generos. Găsirea unei locații bune, din punct de vedere al costurilor și amplasării, mă refer aici la vadul comercial și accesul facil prin mai multe mijloace de transport, este o adevărată provocare.

Consider că primul an de activitate este decisiv; după primele 12 luni se pot trage concluzii și se poate vedea clar potențialul unei locații.

 

Diferențiere

Magazinele Pictor Shop se individualizează prin selecția de produse. In magazinele noastre sunt reprezentate foarte bine branduri puternice precum Maimeri și Winsor & Newton. Acestea sunt mărci de prestigiu, cu tradiție de peste un secol.

Oferta de produse cred că spune multe și despre modul prin care interacționam cu clienții noștri. Le oferim o selecție de produse vastă - one-stop shop, dar și servicii de înrămări. Am constatat, de asemenea, că artiștii români sunt receptivi la noutăți, fie că este vorba de tehnonologii noi sau produse ecologice.

 

Promovare

Fiind un sector de nișă, ne bazăm promovarea pe marketing direct. Participăm la evenimente precum deschideri sau închideri de an universitar, târguri, expoziții și sponsorizăm diverse acțiuni cu scop caritabil sau educațional.

Pe partea de identitate și naming, am vrut ca magazinele noastre sa fie recunoscute ca fiind locații de retail specializate: Pictor denumește tipul de client care ne calcă cel mai adesea pragul. Bineînteles că poate fi considerat prea restrictiv, dar Pictor Shop deja a capătat popularitate și este recunoscut printre publicul țintă. Identitatea a fost realizată in-house și am fost ghidați de ceea ce dorim să comunicăm. Simplu și direct.

 

Provocări de business specifice

Specificul comercializării de produse dedicate artelor vizuale constă în stocuri de o mare diversitate și rotația lor mai lentă decât în cazul bucurilor de larg consum. În aceste condiții, profitabilitatea este generată de marjă mai curând decât din rotația stocurilor.

O provocare de luat în seamă pentru noi este alegerea portofoliului de produse, astfel încât să impăcăm nevoile particulare ale clienților cu rigoarea actului de comerț profitabil.

 

Business. Vanzari

Cifra de afaceri din online este în creștere, dată fiind tendința de creștere a comerțului în mediul virtual. În 2015, magazinul online a generat în jur de 25% din vânzările din retail. Evoluția (n.r. – cifrei de afaceri generale) este ascendentă, cu creștere medie între 10%-15% de la an la an.

 

Pe mai departe

Plănuim extinderea rețelei de magazine,  cucâte un magazin de 200-300 mp în orașele cu centru universitar din România; și să îmbunătățim ceea ce facem deja.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related