[Fermieri romani] Bzz, mierea unui apicultor de 23 de ani

[Fermieri romani] Bzz, mierea unui apicultor de 23 de ani

La varsta la care multi isi petrec noptile prin cluburile din Regie sau Centrul Vechi, Alexandru Parfene (23 de ani, sa ne intelegem) lucreaza cu tatal lui la stupina familiei. E potrivit, deci, sa incepem cu Alex seria noastra de articole dedicate fermierilor romani. 

Desi se fac eforturi, piata produselor bio romanesti este inca foarte tanara. Pentru a produce mierea 'Bzz', familia Parfene a avut nevoie de o investitie initiala de 15.000 de euro, pe care nu au recuperat-o integral nici acum, la 5 ani de la demararea proiectului. Si care, de fapt, nu a fost suficienta; timpul avea s-o dovedeasca. 

Despre o eventuala relatie economica sanatoasa intre apicultori si magazinele din Romania, Alex spune ca, la momentul actual, este imposibila. Inclusiv din acest din motiv, la un moment dat, afacerea familiei a fost aproape de fi abandonata. 

 

Familia Parfene, apicultori

Echipa noastra este alcatuita din membrii familiei mele: tatal meu, Iulian, 46 de ani, instalator/sudor de meserie si eu, Alexandru, 23 de ani.

Cu mai multe incercari la activ de a-mi descoperi vocatia, am prins drag de aceste minunate fiinte, iar acum nu stiu daca m-as putea desparti de ele vreodata. Mereu am avut o dragoste aparte pentru natura, intreaga familie avand mentalitatea orientata spre o alimentatie cat mai sanatoasa.

Ne cultivam propria mancare, pe cat posibil, si incercam sa "dam mai departe" aceasta modalitate de viata.

 

Drumul mierii

Cand am inceput in acest domeniu, nu prea stiam cu ce se mananca, stiam ca mierea are un pret maricel si ca familiile de albine sunt scumpe. Dupa un calcul estimativ, am ajuns la concluzia ca ne-ar putea aduce venituri suficiente pentru un trai normal, chiar si mai bine.

Acum, dupa 5 ani, inca nu ne-am recuperat investitia. Anii prosti, secetosi, mai ales aici in Moldova, ne-au fortat sa mai bagam bani din buzunar, chiar si de unde nu era, pentru a putea cumpara pentru albine hrana, tratamente si toate cele necesare. Asta pentru a le intretine in conditii de sanatate optima.

Nu este o afacere foarte ''banoasa'', chiar am ajuns, la un moment dat, la ideea sa renuntam, sa ne axam pe altceva, dar cum am spus si mai sus, iubirea pentru aceste fiinte nu ne-a lasat.

Asa ca am mers inainte, am studiat, am pus la punct mai multe metode pentru a eficientiza afacerea, iar acum putem spune ca suntem undeva la linia de plutire, cu un stoc de miere care ar fi profitul nostru.

Dar nu ne grabim sa il vindem la procesatori, fiindca mierea noastra este una 100% pura, nu folosim siropuri de zahar sau alte adaosuri pentru stimulare.

Chiar daca familliile de albine se vad influentate si avem de pierdut, calitatea mierii pe care o obtinem vrem sa fie una de cea mai buna calitate, clientul tinta fiind cunoscatorul de miere, si nu consumatorul care cumpara mult dar nu stie ce.

 

Producator-magazine-consumator

O relatie imposibila. Magazinele nu au echipa de achizitie informata in acest domeniu. Decizia de cumparare se ia in baza criteriului cel mai important pentru ei: pretul. Iar noi, ca producatori romani, avand una dintre cele mai bune si cautate mieri din lume, evident ca nu putem sa facem fata competitiei cu China sau cine stie ce alte tari care vand cu 1 dolar/ kg. E aberant.

Pentru consumatori ar fi numai beneficii, pentru ca ar putea avea de unde alege: o miere 70%-80% sau 90% zahar sau glucoza industriala, sau o miere 100% naturala, obtinuta din flori, din padurile neafectate de activitatea omului, avand proprietati magnifice, cum ar trebui sa aiba adevarata miere de albine.

Totodata, ne-ar ajuta si pe noi, avand o piata de desfacere ampla, sa ne dezvoltam afacerea, sa aganjam, la randul nostru, oameni, deci sa cream locuri de munca si sa dezvoltam mediul rural, mult afectat de economia actuala.

 

Promovarea

Nu lucram foarte mult la acest aspect, ne-am facut o eticheta frumusica, mai postam o poza, un filmulet pe pagina noastra, lasam produsul sa se promoveze singur. Pe viitor, desigur, avem ceva planuri pe promovare, dar acum nu este momentul pentru investitii de acest fel. Vom vedea ce se mai intampla.

 

Riscuri

Da, riscurile sunt mari - depindem in totalitate de conditiile meteorologice. Floarea are o perioada scurta in care secreta nectar (inflorirea). Daca temperaturile si conditiile meteo nu sunt favorabile (ploaie, vant, etc...) in aceasta perioada, un an de munca de intretinere si dezvoltare a familiilor va fi in zadar. 

 

Inverstitia initiala 

Investitia initiala a fost de 15.000 euro. 50 de familii de albine, inventar (lazi, caturi, rame, ceara, ustensile, centrifuga, etc). In plus, o masina cu care sa transportam stupii la culesurile importante. Putem spune ca da, acei bani i-am recuperat intr-un fel prin dezvoltare, dar in niciun caz sub forma de venituri. Toti banii sunt investiti, munca in acesti 5 ani de zile nu o mai punem.

Pentru a cladi un astfel de business e nevoie de rabdare, pricepere, ceva experienta anterioara. De toate la un loc.

Experienta isi spune cuvantul, mai ales in acest domeniu, dar nimeni nu s-a nascut invatat, noi am luat-o de la zero, practic, si abia acum putem spune ca avem cunostintele necesare pentru o dezvoltare optima la o stupina.  De la matci, selectie, formare si asa mai departe.

Dar cel mai important factor este pasiunea; daca nu o faci cu drag, ci integral pentru bani, nu vei avansa si nu vei obtine nimic din afacerea asta.

 

Piata romaneasca

In stadiul initial sunt multi tineri care incearca, sunt care reusesc, dar pe propriile lor merite. Nu primesc niciun fel de ajutor, gen subventie de la stat. In afara de proiectele europene, nimic altceva. Si sa nu uitam de birocratia actuala, care mai mult iti pune piedici decat te ajuta.

Eu, personal, vad Romania ca una din putinele tari care inca nu sunt afectate de culturile transgenice, de pesticide, si altele, si ca am putea deveni exportatoarea nr. 1 in lume in ceea ce tine de produse bio. Dar aici ar trebui sa intervina guvernul, sa impuna anumite reguli si sa interzica folosirea acestor substante.

Astfel, vad eu, ca daca reusim intr-un termen de 10 ani, sa cultivam bio, in absolut, pretul va compensa cantitatile chiar si mai bine. Insa sunt multe interese si nu cred ca vom avea un ministru al agriculturii cu aceaata viziune.

 

Implicarea Statului

Incompetenta. In loc sa ajute, ne pun piedici. Ne-au purat pe drumuri, de la un ghiseu la altul, functionari incompetenti si fara rusine, ca si cum ei ne-ar plati pe noi si nu invers.

 

Asociatii/organizatii

Exista asociatiile de apicultori, la care esti obligat sa iei parte daca vrei sa depui un proiect. Dar aceste asociatii nu au scopul de a ajuta, ci de a-si umple buzunarele, platesc mierea la un pret de nimic, iti impun contributii anuale (e drept, modice), dar nu sprijina cu absolut nimic.

Nici macar un email nu am primit cu informatii despre subventii sau ceva legat de acest doemniu, isi vad de interesele lor si atat.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Branduri

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related