'Gustul de odionioara' al fructelor si legumelor, asa cum il numesc nostalgicii, revine in cosurile tot mai multor romani preocupati de ce mananca. Business-uri mai mici sau mai mari, care cultiva rosii mai mici sau mai mari. Tomatina este unul din aceste afaceri de familie care cultiva cu atentie pamantul.
Investitia initiala a fost de circa 50.000 de mii de euro si a mers catre irigatii, solarii, utilaje si activitatea de distributie. Nu a fost inca recuperata, insa Vlad Descultu si asociatii sai onoreaza peste 100 de comenzi saptamanal, iar tot profitul este reinvestit in afacere. Un optimist moderat, Vlad spune ca piata de produse bio este in crestere. Insa implicarea Statului si contributia marilor magazine lasa serios de dorit deocamdata.
Echipa
Echipa noastra este formata acum din 10 persoane, cu varste cuprinse intre 25 si 50 de ani. Venim din domenii complementare, cu experienta in vanzari, marketing, logistica, agricultura si din medii de afaceri diferite.
Cu totii suntem preocupati de un stil de viata sanatos si de mancarea cu gust autentic, si avem aceasta noua pasiune comuna numita Tomatina, care ne provoaca si ne trezeste dis-de-dimineata. Ba chiar ne tine uneori treji noaptea.
O scanteie
Tomatina a pornit ca o mica afacere de familie. Ideea a aparut in anul 2013 si am stiut de la inceput ca este o idee buna, din simplul motiv ca aveam nevoie de o sursa de mancare sanatoasa, de incredere. Si ce poate fi mai de incredere decat sa iti produci singur hrana?
In plus, oferta din piata nu ne satisfacea nevoile si siguranta de care aveam nevoie, asa ca nu am stat prea mult pe ganduri. Asta a fost scanteia. Apoi sigur ca am inceput sa povestim apropiatilor, iar lista de pre-comenzi de legume dinaintea infiintarii culturilor ne-a dat si motivul.
Clientii
O buna parte a clientilor nostri sunt mamicile care doresc sa isi creasca pruncii sanatos. Un alt segment important sunt cei care au vie nostalgia gustului autentic de hrana, "gustul de odinioara". Nu avem vreun mare secret pentru asta, lasam legumele sa creasca in voie, de restul se ocupa soarele, pamantul si apa curata.
Tomatina are o structura de clienti interesanta, majoritatea clientilor nostri au studii superioare, 80% sunt femei, si marea majoritate sunt persoane care constientizeaza ca pretul pierderii sanatatii este mult mai mare decat cel al unui stil de viata sanatos.
Suntem recomandati de nutritionisti si doctori care isi indruma pacientii catre noi. Onoram peste 100 de comenzi saptamanal, cele mai multe livrari fiind catre clienti persoane fizice. Insa colaboram si cu cateva restaurante si gradinite.
Consumator-producator-magazin
Magazinele reprezinta un alt segment viitor din business-ul nostru. Am avut cereri din partea lor la care inca ne gandim, insa o astfel de colaborare presupune largirea capacitatii noastre de productie, care deocamdata ar fi o provocare.
Promovarea
Cea mai buna promovare pentru noi este reprezentata de recomandarile venite de la clienti fericiti. Ne mandrim cu o rata de revenire a clientilor pentru a doua si a treia comanda de peste 80%. Detinem una dintre cele mai puternice platforme on-line, am dezvoltat aplicatii pentru smart phone cu care iti poti comanda legumele si fructele preferate, avem cele mai avansate metode de plata si incercam sa tinem pasul cu cele mai noi tehnologii, in sprijinul clientilor nostri.
Calitatea produselor si a serviciilor ne recomanda. De asemenea investim in social media, facebook-ul spre exemplu fiind un canal important de promovare pentru noi alaturi de aparitia noastra pe canalele de mass media si prin colaborarea cu personalitati din domeniul nutritiei, sanatatii si prin implicarea noastra in programe educationale.
Comunicarea
La noi totul se intampla in echipa :) Ne ocupam fiecare dintre noi de comunicare in functie de timpul pe care il avem, si de afinitatile fiecaruia. De imaginea noastra ne preocupam, dar nu in mod special, pentru ca, din fericire, ea s-a conturat singura, in timp, prin ceea ce suntem si ceea ce facem.
Riscuri
De riscuri nu decem lipsa. Depindem de vreme, de bolile asociate plantelor care in domeniul nostru pot fi combatute foarte greu si cu pierderi mari, de factorul uman de calitate, care este din ce in ce mai greu de gasit, si asa mai departe.
Factorul sezonier nu ne afecteaza prea mult insa, pentru ca am reusit sa il limitam prin incalzirea solariilor pe care le avem. In anotimpul rece producem salate, varza kale, spanac, rucola, ceapa si usturoi, in general plante cu frunze verzi care sunt mai rezistente la frig iar lumina soarelui de iarna le este suficienta pentru a se dezvolta. In rest, oferta noastra in sezonul rece consta din legume si fructe pe care le depozitam toamna sau pe care le importam din tari mai calduroase.
Investitia initiala
Afacerea a inceput cu un hectar de teren arendat, suprafata ferita care nu a mai fost cultivata in ultimii 22 de ani. Banii, cei aproximativ 50.000 de euro investiti initial din surse proprii ale asociatilor, au fost distribuiti catre irigatii, solarii, utilaje si activitatea de distributie.
Acum afacerea a luat avant, incercam sa marim suprafetele, sa diversificam oferta, fie ca vorbim de produsele pe care noi le producem fie ca vorbim de identificarea de noi parteneri. Nici nu se pune problema deocamdata de recuperare a investitiei, pentru ca tot ce ne mai ramane reinvestim.
Piata
Piata produselor bio este in crestere continua de mai multi ani. In plus, produsele romanesti bio, fata de cele provenite din alte tari, sunt deja renumite consumatorilor, pentru ca pe langa faptul ca sunt crescute ecologic, sunt si foarte gustoase. Au fost persoane din afara tarii care atunci cand au gustat leustean, rosii sau busuioc de la noi, au zis ca pana atunci nu au stiut ce gust si aroma au acestea vegetale de fapt.
Pamantul din Romania este unic in Europa, si poate chiar in lume, si credem ca agricultorii romani ar trebui sa profite si mai mult de acest fapt.
Implicarea Statului
Pot comenta lipsa implicarii lui, caci de implicare nici nu poate fi vorba! Statul roman are cu totul alte prioritati probabil, in defavoarea micilor producatori pe care ii ignora cu desavarsire.
Daca facem referire la ultima si cea mai rasunatoare decizie a statului, cu obligativitatea marilor lanturi de a se aproviziona peste 50% din productia locala, in teorie suna extraordinar. Dar adevarul este ca producatorii locali nu sunt sprijiniti in nici un fel pentru a fi pregatiti sa furnizeze intreg necesarul si sa poata indeplini conditiile pe care retailerii le au.
Acum si aici ar fi necesar un sprijin real si imediat in primul rand pentru finantarea micilor producatori. Banii acestia s-ar intoarce imediat in economie, si ar sprijini direct dezvoltarea comunitatilor locale si nivelul de trai al celor care isi doresc sa munceasca.
Asociatii
Nici aici lucrurile nu sunt inca pe un fagas normal. Pe langa lipsa implicarii despre care vorbeam mai sus, lipsa de incredere, de initiativa, si capra vecinului nu ne avantajeaza. Suntem convinsi ca asocierile ar putea ajuta intr-adevar foarte mult dezvoltarea acestui segment, si ar forta poate mai mult dialogul - pe de o parte in relatia cu statul, si pe de alta parte cu marile lanturi de magazine.