Black Button Books sau cum schimbi lumea cu o editură

Black Button Books sau cum schimbi lumea cu o editură
Credit foto: Adi Bulboacă

Ideea unui start-up editorial s-a ivit pentru ca Elena Marcu, Anca Dumitrescu și Ana Bulgăr nu găseau mai niciodată volumele care le plăceau pe piața, la noi. Două dintre ele au venit cu informații din bucătăria de editură, iar a treia a adus în ecuație activismul, plus un background corporate, dornică fiind de "aventuri" antreprenoriale.

Primele șapte titluri care vor apărea în librării în luna octombrie s-au rafinat printr-o sumedenie de întâlniri la cafea și vin, în zile de lucru de câte 12-14 ore. Specializarea Black Button Books, dacă se poate numi așa, stă în lucrări contemporane care instigă la schimbat idei pe subiecte cum ar fi egalitatea de gen sau probleme actuale ale minorităților.

Toate sunt traduceri, dar colaborările cu autori români nu sunt excluse. Pană atunci, Elena, Anca și Ana și-au făcut și un ONG. De ce? Hai să vedem.

 

Oamenii si istoricul

Anca: De când am terminat facultatea primul job a fost de redactor în mica editură din Brașov a poetului Alexandru Mușina; aici am învățat practic mare parte din ceea ce înseamnă lucrul cu cărțile și lui îi datorez pasiunea pentru meseria asta.

Apoi am fost în mai multe edituri din București, până în 2006 când m-am alăturat echipei de la Vellant, unde am lucrat nu doar pe partea de redacție, ci și pe copyright și producție și avut posibilitatea să văd cum funcționează în detaliu activitatea de a scoate cărți.

Ana: Eu vin din voluntariat și lumea birouarilor. După mai bine de 5 ani de activism social și de mediu și aproape 10 ani de comunicare, de la digital, mobile, la Senior Advisor pentru CEO și ulterior Senior Manager pe Strategie și Dezvoltare Corporativă pentru Petrom, o provocare în antreprenoriat suna bine. Mai ales cu asemenea partenere și pe asemenea subiect. Aspen Institute Romania fellow (2010) și Marshall Memorial Fellow (2016).

Elena: Încă din ultimul an de facultate, am lucrat la A&A Records pe partea de promovare și apoi am făcut tranziția către Editura Vellant, unde am lucrat aproape 5 ani. A fost cumva o trecere interesantă de la muzicieni la scriitori, deși e cam aceeași lume în care îmi doresc clar să rămân.

 

Ideea

Elena, Anca & Ana: Am pornit de la banala afinitate de gust, poate o modalitate naivă de a porni un business, dar discutam de multă vreme despre cărțile pe care le iubim și nu sunt pe piață, despre subiectele care ne interesează, despre care se scrie atât de mult și încă le discutăm exclusiv la bere. Am jonglat cumva cu ideea câteva luni până când Anca a luat hățurile și am fost convocată la o cafea.

Apoi Elena a convocat-o pe Ana la un vin și cam asta a fost. Am pornit pe drumul birocratic al înființării. După cum observați, foarte bine hidratate.

Publishingul a fost alegerea firească, pentru că asta știm să facem, asta ne place să facem și pentru că încă avem convingerea că puține lucruri pot schimba mentalități și atitudini la fel de profund cum o face o carte.

După ce am terminat cu hârțogăraia, dacă se poate spune că există vreodată un final, am început să ne ocupăm de selecția titlurilor. Cine spune că cel mai mult se citește în liceu și facultate, ar trebui să își deschidă o editură.

Conturile noastre pe Goodreads ar fi arătat impresionant dacă treceam toate lecturile din această primăvară, dar modestia ne-a împiedicat să facem asta :)

Lucrurile au fost accelerate cumva de discuțiile încurajatoare pe care le-am avut cu câțiva dintre autorii primelor cărți pe care le vom traduce și pe care am avut șansa să-i cunoaștem personal. Și aici am putea insera clasicul Meme: TRUST IN HUMANITY RESTORED.

 

Obstacole

Elena, Anca & Ana: Bineînțeles, ca orice start-up fără o zână bună în spate, principalul obstacol au fost banii.

Avem o glumă pe care o tot repetăm de la înființare, această editură este făcută cu oameni nu cu bani, ceea ce este pe jumătate adevărat. Am avut marele noroc să fim înconjurate de o mulțime de oameni care ne-au susținut incredibil de mult și cărora, practic, le datorăm jumătate din tot ce n-am câștigat încă.

Primele luni de activitate cu siguranță ne-au accelerat metabolismul. Am avut nenumărate weekenduri în care am lucrat câte 12-14 ore pe zi. Cafeaua și vinul au ajutat mult :)

Ne-am ambiționat cumva să ieșim cu șapte titluri și asta ne-a cam stors, dar nu a existat nicio secundă în care să simțim asta ca pe o povară.

Ca dovadă, încă avem combustibil să răspundem la întrebările voastre. Când ești o companie super mică și trebuie să faci aproape tot, asta e cumva o chestie pe care fie ți-o asumi de la început, fie te îngroapă.

 

Nume. Identitate vizuală

Elena, Anca & Ana: Ne-am gândit de la început la cine suntem, ce ne place și cum vrem să fim văzuți. Ne doream ceva super curat și minimalist și stând de vorbă cu Martin Balint, noi la un vin, el la un ceai, am ajuns la nasture. Cumva un obiect esențial și elegant, care ține lucrurile împreună, și care, în zilele noastre, arareori mai e pus pe șliț :)

De logo s-a ocupat tot Martin, pe care îl iubim colectiv și care, făcând parte din discuția asta chiar de la început, a înțeles instantaneu ce voiau doamnele. Pentru cărți, interior și exterior, am lucrat cu Ray Bobar (n.r. – cu care am vorbit aici), de care ne îndrăgostim colectiv.

Ce să facem, fete sensibile. Pentru site, am apelat la Adi Păun și Alexandru Badiu, deja in the circle of trust, cu state vechi de love în oracol.

 

Echipa

Elena, Anca & Ana: Trei am început, trei am continuat, ne leagă constanța. Desigur am avut colaboratori fără de care nu am fi putut duce lucrurile la bun sfârșit.

Are Ana un vis pentru o redacție bucolică într-o casă, cu o curte, cu un nuc și minim 10 angajați. Ba chiar avem un prieten care ne vede cumva într-un soi de vitrină, undeva în centrul orașului, editând la drumul mare, dar până acolo mai avem puțin.

 

Target și portofoliu de titluri

Elena, Anca & Ana: Aveam o listă clară de subiecte care ne interesau: gender, race, imigrant issues, minorități și schimbul de mari idei actuale în general. Credem cu tărie că orice mare idee trebuie să fie accesibilă pentru cât mai mulți dintre noi. Și asta ne propunem să facem prin cărțile pe care le publicăm.

Vom publica și fiction și nonfiction, dar toate titlurile au o componentă din lista de mai sus, chiar dacă nu este neapărat eroul cărții.

Momentan avem doar traduceri pe planul editorial, dar nu excludem în niciun fel publicarea unor titluri românești pe viitor.

 

Fondurile pentru finanțarea proiectului

Elena, Anca & Ana: Toate fondurile sunt fonduri personale, pentru unele dintre noi, literalmente toate fondurile. Nu am dispus de sume prea mari, dar am reușit să strângem suficient cât să pornim exact cu titlurile pe care ni le-am dorit. Și sunt super titluri!

 

Primele titluri ale Black Button Books

Elena, Anca & Ana: Primele titluri care se lansează în octombrie sunt: Uite-așa o pierzi, de Junot Diaz - autor premiat cu Pulitzer, New York Times Bestseller, Feminist(ă), feminiști, de Chimamanda Ngozi Adichie - autoare premiată cu Baileys, New York Times Bestseller -, Flamurile negre: ascensiunea ISIS, de Joby Warrick - Premiul Pulitzer pentru non-fiction în 2016 -, Iubire si obstacole, de Aleksandar Hemon, Îndrăzneața. Escapade pentru o viață de aventuri epice, de Caroline Paul, cu ilustrații de Wendy MacNaughton - New York Times Bestseller -, Freeman's: cele mai bune texte noi despre familie - antologie editată de cunoscutul critic literar John Freeman, fost editor Granta și Războiul poveștilor, de Jonah Sachs.

Pentru fiecare dintre ele am urmat parcursul firesc, am contactat agenții/edituri/autori, am scris câteva mailuri frumoase și i-am convins să ne dea copyrightul.

E o listă de care suntem foarte mândre și sperăm ca autorii aceștia să fie cât mai citiți pentru că scriu fabulos.

 

Distribuția volumelor

Elena, Anca & Ana: Din luna octombrie cărțile vor fi disponibile pe site și în toate librăriile care ne-au vrut. Și până acum, toți cei cu care am vorbit ne-au vrut :) Am discutat deja cu majoritatea lanțurilor mari de librării și câțiva independenți din București și din țară. Cu alte cuvinte, acolo unde mergeați până acum să vă cumpărați cărțile, ne veți găsi și pe noi.

 

Proiecte conexe

Elena, Anca & Ana: Deseori o carte bună te inspiră să faci ceva, să te implici în subiectul despre care tocmai ai citit, să iei atitudine față de societate, față de tine și față de temele care îți sunt aproape. Parcă mai mereu ultima pagină pare un sfârșit.

Noi ne-am gândit că ultima pagina poate fi un nou început. Ne propunem să promovam ONG-uri sau asociații care duc mai departe în acțiuni mesajul unei cărți, chiar și al propriului proces de introspecție.

Cum sunt foarte multe proiecte și idei frumoase, am înființat și o asociație soră cu editura – Asociația Black Button – astfel încât să putem facilita cât mai multe dintre aceste concepte să devină realitate.

 

Promovare

Elena, Anca & Ana: Săptămâna asta am lansat și siteul și pagina de Facebook pe care ne vom desfășura mare parte din activitatea de promovare. Lansarea oficială a edituriii va fi pe 16 octombrie și vom avea și trei dintre autori prezenți. Nu vă spunem încă care și unde, dar vă vom anunța din timp.

Avem o mulțime de planuri pe partea asta, multe întâlniri și discuții prin care să ne apropiem cumva de comunitatea de cititori.

Până la urmă și cărțile sunt tot despre oameni :)

 

Mai departe?

Elena, Anca & Ana: Pentru anul viitor avem deja o listă de titluri, printre care The Book of My Lives, a lui Aleksandar Hemon, The Argonauts, de Maggie Nelson, Americanah, de Chimamanda Ngozi Adichie, Rock Springs, de Richard Ford; nu vă spunem mai multe deocamdată, dar urmăriți-ne pe Facebook și pe site și cu siguranță veți afla.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related