[Business si muzica] Catalin Muraru (Roton): YouTube este regele volumelor dar nu si al eficientei. Spotify, in schimb, este foarte eficient

[Business si muzica] Catalin Muraru (Roton): YouTube este regele volumelor dar nu si al eficientei. Spotify, in schimb, este foarte eficient

De la muzica pe caseta, pana la cea de pe streamurile online au trecut ani buni, insa nu suficient de multi incat sa nu ne mai amintim cum era. Piata de muzica romaneasca s-a schimbat in aceeasi directie cu cea din afara, chiar daca intr-un ritm mai putin alert. Suntem in spatele lumii bune, dar tinem binisor pasul.  

O constanta atat a vremurilor cand cumparam Roxette sau Sting pe caseta, cat si a celor de azi, este Roton Music. Stam astazi de vorba cu Catalin Muraru, co-fondatorul companiei. El insusi isi aminteste, de altfel, de perioada cand livra cu camionul, impreuna cu echipa sa, casete cu muzica. Astazi, cat priveste veniturile companiei sale, ele se inregsitreaza mai cu seama din concerte. Insa si digitalul incepe sa-si aduca, usor-usor, contributia la cifra de afaceri. 

Despre Zonga si Spotify, Deezer si Apple Music, plus felul in care jucatorii de pe piata de muzica romaneasca se gasesc in situatia de a colabora aproape la fel de mult ca in cea de concurenti puteti citi mai jos.

 

Doamna Sofia si inceputurile Roton

Roton a aparut in 1994 si initial se ocupa cu distributia casetelor audio si ulterior a CD-urilor (ce mai vremuri!). In scurt timp Roton a inteles ca productiile proprii de muzica vor fi diferentiatorul care va consolida business-ul. Prin urmare, prin '96, Roton a semnat primul contract de productie artistica cu Sofia Vicoveanca, artist ale carui inregistrari se afla si astazi in portofoliul Roton, in cadrul marcii Tezaur. Pe a doua marca, unul dintre primii artisti a fost Connect-R, care atunci aparea intr-o  alta formula denumita Gigantii, asta fiind undeva prin 97.

 

Portofoliul

Imi aduc aminte cu placere de conferintele de presa si evenimentele pe care le organizam cu prilejul lansarii albumelor de artisti, iar continutul catalogului muzical era greu de aflat, din cauza lipsei mijloacelor de comunicare. Astazi este mult mai simplu, puteti sa ii vedeti la "lucru" pe artistii nostri pe canalele noastre de You Tube: Roton Music TV, Music Roton, Tezaur si Clopotelul Magic, ii puteti asculta pe Zonga, Deezer, Apple Music.

Atentia consumatorului de muzica s-a diluat in volumul foarte mare de continut la care este expus. Se indragosteste repede de o piesa si o uita la fel de repede. Prin urmare am adoptat modalitatile de promovare ale acestor vremuri. Zona de social media si online este obligatorie in orice mix de comunicare al unui artist. La fel de importanta este si prezenta artistului in emisiunile radio si TV, unde isi poate prezenta piesele si unde poate interactiona cu publicul caruia i se adreseaza. Importante sunt si aparitiile artistului la evenimente, orice contact cu audienta lui, care poate astfel sa asocieze mai bine vocea cu persoana.

Suntem foarte implicati in proiectele artistilor nostri si dincolo de aspectele tehnice clasice precum administrarea drepturilor, administrarea imaginii, a repertoriului ales, etc. Vrem sa intelegem ce-si doresc artistii nostri si publicul lor, unde se vad ei pozitionati, ce inseamna succesul pentru ei si cum vor sa ajunga acolo. Din acest punct de vedere jucam rolul unui consultant in cariera, noi am ales sa construim cariere, nu promovam doar piese.

 

Business-ul

Incercam sa mentinem un echilibru intre sursele de venit, astfel incat sa realizam impreuna cu fiecare din artistii nostri o cifra de afaceri cat mai consistenta. Concertele sunt o sursa constanta de venit, iar in ultima perioada vedem o crestere incurajatoare a veniturilor din digital. Cresterea nu este inca atat de mare incat sa echilibreze scaderea veniturilor din produs fizic (CD-ul scade ca importanta dar nu se va preda), dar tendinta este una ascendenta si o incurajam alocand multe resurse in aceasta zona.

De altfel, aceasta este una din mizele cresterii in urmatorii ani. Suntem prezenti cu continutul nostru in toate platformele globale si locale. YouTube este regele volumelor dar nu si al eficientei. Spotify in schimb este foarte eficient. Apple Music si Deezer au un potential mare. "Premiul juriului" merge catre serviciului local Zonga care progreseaza foarte bine, avand in vedere ca functioneaza doar pe piata din Romania si se lupta cu platoforme globale. 

 

Coopetition

Este greu de definit dimensiunea pietei pentru ca, din pacate, nu exista date publice pe care sa ne bazam estimarile. Cred ca in industria muzicala nu exista concurenta in sensul clasic al cuvantului. Aceasta este o industrie mai degraba bazata pe colaborare si acest lucru se intampla datorita specificului industriei: pe de o parte, necesitatea industriei de fi reprezentata corect in raport cu utilizatorii de drepturi si formele de utilizare, pe de alta parte necesitatea acolaborarii dintre artisti. Exista "prietenii" consacrate in industrie, dar la sfarsitul zilei "actorii" trec peste astfel de "simpatii" de dragul muzicii :)

Veniturile din drepturile de imagine au crescut constant in ultimii ani si se datoreaza atat brandurilor care au devenit tot mai deschise la proiecte in care utilizeaza imaginea artistilor cat si colegilor din echipa Roton care au mers proactiv catre clienti/ agentii si au propus astfel de proiecte. In zona imaginii conteaza foarte mult partenerul cu care implementezi astfel de proiecte si de-a lungul timpului am dovedit partenerilor nostri ca se pot baza pe noi.

 

Cifra de afaceri...

a urmarit intotdeauna "timpurile" in care am activat. Pe vremuri, obisnuiam sa livram CD-uri si casete spre vanzare cu camionul (la propriu). Pana si astazi se mai vand casete chiar si in Bucuresti, nu doar in mediul rural (cum probabil ar fi unii tentati sa creada). Nu mai putem produce casete pentru ca nu se mai produce banda pe care se fixeaza inregistrarea. Indiferent de vremuri, cred ca CD-ul nu va muri. Imi sprijin afirmatia vazand cu bucurie vechiul prieten, vinilul, revenind puternic in vanzari.

Apoi a urmat perioada exportului de drepturi in afara tarii. A fost perioada efervescenta, incurajata de faptul ca erau lansate foarte multe piese ale artistilor romani cantate in limba engleza. Apoi a venit digitalul pe cai mari, promitand mult. A livrat doar o parte, ramane de vazut daca se va tine de cuvant pana la capat. Drepturile de imagine sunt o tanara speranta. Toate aceste perioade se intrepatrund si se completeaza.  

Daca ne referim la stilurile muzicale, zona de pop-dance are cel mai mare aport in veniturile noastre. 

 

Provocarile

Acestea au fost mereu legate de contextul pietei. Iti spuneam mai sus de vremurile in care livram cantitati mari de casete, iar astazi avem rapoarte cu numarul de streamuri. Cred ca important este ca echipa a stiut intotdeauna sa anticipeze si sa se raporteze corect la noile provocari. Acest lucru ne-a ajutat sa ne mentinem mereu "in forma", sa ne bucuram de reusitele fiecarie perioade si sa ne pregatim pentru suprizele care ne asteapta.

 

Going digital

Serviciile digitale sunt in crestere si in Romania, dar nu ne putem compara cu ceea ce se intampla in afara tarii. Cred ca cel mai concludent exemplu este ca Spotify nu e inca prezent la noi, il asteptam cu drag. Serviciile de streaming ofera multa diversitate si sunt benefice descoperirii artistilor noi si a pieselor nou lansate.

Un serviciu de streaming de muzica va multumi pe toata lumea, pentru ca are de toate pentru toate gusturile. Problema cu aceste servicii este ca platesc inca dezechilibrat de putin in comparatie cu efortul de productie si promovare al unei piese. 

 

Do It Yourself. Productia independenta

Ne bucuram sa vedem acest trend. Poate multora o sa li se para un raspuns demagogic, dar o sa iti explic de ce ma bucura acest trend si de ce il sustinem. Piata noastra muzicala este foarte mica, desi bazinul de talente este foarte mare. Destul de putini dintre cei talentati fac un pas mai departe. Prin urmare cu cat artistii independenti vor creste ca numar si importanta, cu atat industria va creste mai mult si mai sanatos, importanta si decisiva fiind calitatea continutului. Ultilizatorul final este cel care dicteaza mai mult ca oricand, avand in vedere interactivitatea online.

Noi punem la dispozitia artistilor care opteaza sa faca echipa cu noi experienta noastra astfel incat sa ajungem la acele cariere echilibrate despre care vorbeam mai sus, sprijinind artistul sa isi experimenteze cu predilectie latura sa creativa. 

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related