Sports Marketing in Romania: o nevoie de educatie si profesionalizare, pe toate segmentele - companii, autoritati, massmedia

Sports Marketing in Romania: o nevoie de educatie si profesionalizare, pe toate segmentele - companii, autoritati, massmedia

"Cand ne-am gandit la organizarea unui eveniment cu tematica marketing sportiv, am pornit de un insight pentru care nu ai nevoie de foarte multa documentare - este un subiect abordat destul de rar, piata este la inceput, rezultatele acestei situatii se vad cu ochiul liber in zone precum: comunicarea sportivilor profesionisti (in acelasi mod, adica profesionist), activari/evenimente ale institutiilor sportive sau strategii de comunicare integrate, sports related, ale brandurilor si companiilor."
Roxana Lupu (Business Development Manager, Adrenallina Sports PR & more)

 

Prima editie a Conferintei Sports Marketing in Romania, organizata de Adrenallina Sports PR & more, prima agentie de PR dedicata comunicarii sportive din Romania, a avut loc in octombrie. Evenimentul a adus la un dialog comun companiile din Romania care investesc in sport sau se asociaza cu sportul, asociatiile/ federatiile/ ONG-urile care dezvolta activitati in domeniul sportiv, precum si sportivi amatori si de performanta, precum scrimera Ana Maria Popescu (Branza), Marian Dragulescu, cel mai titrat gimnast roman si Zsolt Torok, unul dintre cei mai buni alpinisti tehnici din Romania.

 

Iata cateva dintre concluzii:

1. Mediul corporate
Inca este nevoie sa fie intelese beneficiile de asociere dintre o companie si sport, fie ca vorbim despre evenimente/activari cu caracter sportiv, fie ca este vorba despre colaborari cu brand ambassadors din zona de sport – sportivi profesionisti/sportivi amatori, fie ca ne referim la comunicare de brand utilizand sportul, prin activari sau campanii integrate de comunicare.

E interesant de observat ca acele companii care investesc in sport sau se asociaza cu valorile sportului au in comun o caracteristica: o persoana sau mai multe din zona de management practica sportul sau are background sportiv.

Astfel, proiectele sports related au mai multe sanse sa se intample si pentru ca beneficiile practicarii sportului sunt cunoscute direct, prin experienta.

Un manager intelege astfel, practicand el insusi sport, urmatoarele lucruri: cum te ajuta miscarea sau antrenamentele in segmentul profesional (focus, perseverenta, o mai buna strategizare a obiectivelor, energie) sau in toate celelalte aspecte ale vietii; cum leaga sportul oamenii si ii aduce impreuna (ce teambuilding mai bun in interiorul companiei decat sudarea echipei prin miscare si sport?); ce imagine grozava isi construieste un brand, fata de piata si potentiali angajati, prin politicile ce includ sportul pe care le deruleaza si promoveaza; schimbarea benefica pe care o poate provoca in societate, in zona de sport, acolo unde este o nevoie colosala de investitii si suport, fie ca vorbim despre sustinerea copiilor pentru performanta sau a sportivilor de performanta care deja ne reprezinta in competitii internationale.

Un exemplu: CEZ Romania, companie de energie care de cativa ani organizeaza o competitie de alergare si ciclism devenita deja traditie, Maratonul Olteniei, Martin Zmelick, CEO-ul ei, este practicant si iubitor de sport.

La intrebarea care ar fi motivele pentru care o companie ar alege sa organizeze o competitie sportiva, Angelica Barbu (manager marketing & communication, CEZ Romania), prezenta la Conferinta Sports Marketing in Romania, a spus:

"Principalul motiv pentru care am decis organizarea unui eveniment sportiv a fost sudarea organizatiei interne. Anul acesta am avut la start 58 de colegi din 2000 angajati, majoritatea cu varste de peste 40 de ani, peste 100 de voluntari, ai nostri si din companii partenere. Trebuie sa iesim din cutia eternelor teambuilding-uri si sa mergem catre zona personala a acestor oameni si sa le influentam stilul de viata."

 

Andrei Cretu, co-fondator 7card.ro, primul serviciu de beneficii sportive cu acoperire nationala din Romania, cu peste 500 de companii in portofoliu, a precizat ca segmentul corporate, desi prezinta un potential mare, este in acest moment subdezvoltat.

"Cheia este sa gasim un aliat in departamentele de resurse umane si sa ducem mai departe mesajul despre importanta sportului pentru oamenii dintr-o echipa. Indiferent ca vorbim despre companii mici sau mari, conteaza managementul si deschiderea acestuia fata de sport. Degeaba incercam noi, daca ele nu sunt deschise", a adaugat Andrei Cretu.

 

2. Sportul de masa
In ceea ce priveste sportul de masa, vestile sunt bune: din ce in ce mai multi romani incep sa faca sport dar si sa sustina prin miscare diverse cauze umanitare.

Maratonul Bucuresti, cea mai mare competitie sportiva de masa din Romania, a avut anul acesta la start 14.000 de oameni care au alergat pe strazile Bucurestiului. O crestere enorma fata de prima editie a competitiei, care a avut loc in 2008: atunci s-au prezentat la start 800 de participanti.

Nu este insa vorba doar despre alergare aici: evenimentul acesta si oricare alt eveniment de sport de masa organizat in Romania atrage turisti straini, care viziteaza, se cazeaza, mananca. Sunt peste 25 de cauza umanitare asociatie competitiei Maratonul Bucuresti si in perioada preconcurs, participantii strang fonduri pentru cauza sustinuta.

Cei care participa atrag alaturi de ei prieteni, familie, incurajeaza alti oameni sa se apuce de sport, sa faca miscare, sa isi schimbe stilul de viata cu unul sanatos.

 

3. Comunicarea sportului de performanta
Interventiile au vizat in primul rand nevoia de mai multi profesionisti de marketing si comunicare sportiva in federatii si institutii sportive, dar si nevoia de o mai mare deschidere a acestor specialisti prezenti in companii.

S-a discutat si despre mass media si modul in care este tratat sportul ca subiect: monopolul fotbalului, apetenta pentru subiecte de can can, centrate pe viata personala a sportivilor, reticenta fata de subiecte „corecte”, sa le spunem, tip portret sau interviu, care sa marseze pe rezultate/antrenamente, omiterea si neluarea in seama a performantelor obtinute de sportivii romani in alte sporturi, mai putin populare.
Sunt multe de spus, dar inchei cu cateva dintre concluziile sportivilor de performanta prezenti in panelul de dezbatere Comunicarea sportului de performanta:

Scrimera Ana Maria Popescu (Branza): "Cea mai mare problema este comunicarea. Ce stim noi sa facem cel mai bine este sa facem sport. Aducem medaliile, dar ce facem apoi cu acestea? N-ar trebui sa fie treaba unui sportiv sa se vanda, sa promoveze sportul respectiv. Am castigat medalia cu fetele (n.r. JO Rio), dar ce facem cu ea? Ati mai auzit ceva de ea dupa Jocurile Olimpice?
Suntem prea mici, noi sportivii, trebuie sa se discute cu cluburile mari, cu conducerile federatiilor sportive."

 

Marian Dragulescu: "Trebuie gasite modalitati de colaborare intre institutiile sportive si mediul privat, companii. Asa apar proiectele, finantarile, asa vin bani catre sport. Este nevoie de specialisti in comunicarea sportiva, de oameni profesionisti, care sa vina cu strategii si care sa faca legatura intre institutii, companii, sportivi."

 

Zsolt Torok (alipinist): "Care este de fapt sportul nostru national? De 26 de ani este politica. Eu depind de finantatori, de cei care imi sustin activitatea. Nu am nevoie de ajutor, am nevoie de sustinere, este o mare diferenta intre termeni. Cand aud <<hai sa vedem cum te putem ajuta si pe tine>> inteleg foarte bine cu cine discut. In general, inaintea unei expeditii montane, 80 % din eforturile mele se duc pe cautarea de finante, nu pe antrenament."

*Editia a 2-a evenimentului va avea loc pe 5 aprilie 2017.

 

Partenerii evenimentului au fost:

  • Gold: CEZ Romania
  • Silver: MedLife 
  • Alti partneri: Asociatia Bucharest Running Club, 7Card, Webspire, Special Olympics Romania, United Way Romania, The Azores, Bittnet Systems, Asociatia Planeta Verde, Fitness Scandinavia School, Isostar, Fundatia Olimpica Romana, JCI Bucuresti, WeLoveDigital Unirii, Digital Advertising, Asociatia Student Sport, Ambulanta de biciclete. 
  • Parteneri media: Wall-Street.ro, BIZ, Business Review, CARIERE, 9am.ro, Sport Total FM, Radio Romania Bucuresti FM, Leaders Reunited, The Trends, PRwave.ro, PR-Romania.ro, BusinessEditors.ro, Adrenallina.ro, Alerg.ro, Running Mag, 36fit.com.

Adrenallina Sports PR & more este prima agentie de PR dedicata comunicarii sportive din Romania. Ofera servicii de strategie & branding sportiv, strategii corporate social responsibility (CSR) prin sport, programe de comunicare interna si motivatie prin sport pentru companii. Adrenallina, Sports PR & more este parte a Adrenallina Media, ce cuprinde si adrenallina.ro, cea mai cunoscuta platforma de sport de anduranta si aventura din Romania, in alergare, ciclism, triatlon.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related