Starcom MediaVest Group lanseaza cea de-a treia editie a Consumer Report, enciclopedia anuala ce urmareste facilitarea intelegerii consumatorilor romani, oferind informatii cu privire la capitole importante, precum: Technology Usage, Content & Entertainment, Brands & Shopping si Trends in action.
Studiul se contureaza in jurul celor patru categorii de public, impartiti in functie de etapa de viata ce ii defineste: Families with kids / Familii cu copii (ai caror copii au varsta pana in 14 ani), Teens / Adolescenti (cu varsta cuprinsa intre 14 si 17 ani), Single Youth / Tineri singuri (cu varsta intre 18 si 34 de ani, necasatoriti) si Families without kids / Familii fara copii (cupluri preponderent cu varste de peste 45 de ani, ce nu au copii sau nu mai locuiesc impreuna cu copiii).
Raportul complet ofera informatii relevante despre modul in care fiecare dintre aceste categorii utilizeaza tehnologia, despre consumul de media, cu accent pe continutul consumat in mediul online, comparativ cu cel consumat in offline si predispozitia lor de accesare a ofertelor promotionale. Studiul contine, de asemenea, o sectiune de Case Studies, ce prezinta modul in care date din raport pot fi valorificate in comunicarea cu fiecare dintre segmentele de consumatori analizate.
Technology Usage
In randul tuturor celor patru categorii de public analizate, sunt mai multi detinatori de smartphones fata de anul trecut, acesta devenind principalul device prezent in viata consumatorilor, dupa televizor. Folosirea la scala mai larga a smartphone-ului a dus la scaderea nevoii de a detine camere photo sau video, contribuind in acelasi timp la intensificarea comportamentului de mobile gaming, social networking si la generarea de continut in mediul online.
Conectarea la internet se face din ce in ce mai mult de pe device-uri mobile: detinerea unui computer personal scade, in defavoarea folosirii intense a tabletelor, laptopurilor si, desigur, a smartphone-ului.
Content & Entertainment
Consumul de media continua sa fie una dintre principalele activitati de petrecere a timpului liber in casa. In randul adolescentilor si tinerilor, consumul de continut video si editorial se muta in mediul online, in timp ce continutul audio ramane consumat in egala masura, atat in mediul online, cat si in offline.
In acelasi timp, la nivel de informare vedem tot in randul tinerilor o tendinta de a se ghida dupa surse alternative, urmarind foarte multe pagini si interese pe Facebook si fiind influentati de oameni simpli, care genereaza continut in social media. Acesti tineri nu doar consuma informatiile primite din aceste surse alternative, dar la randul lor contribuie la crearea de continut online, devenind influentatori pentru target-urile mai mature.
Brands & Shopping
In editia de anul acesta, accentul a fost pus pe comportamentul promotional, urmarind importanta pretului si a ofertelor in cadrul diverselor etape din viata, cu accent pe doua sezoane promotionale importante pe parcursul anului: Black Friday si Ofertele de Paste.
Pentru cei mai multi dintre membrii familiior cu copii, pretul influenteaza intr-o masura mai mare decizia de cumparare versus brand, fiind considerat mai degraba o masura a calitatii produsului, decat un indicator al ofertelor ieftine.
Majoritatea consumatorilor din categoria „Single Youth” prefera shopping-ul offline, pentru ca le permite testarea produsului inainte de cumparare. Jumatate dintre ei fac cumparaturi de impuls, din acelasi motiv fiind atrasi si de e-commerce intr-o masura mai mare decat populatia generala din mediul urban.
Adolescentii tind sa ceara sfaturi inainte de a face cuparaturi, dar nu au o predispozitie crescuta de a achizitiona bunuri si servicii aflate la oferte promotionale. Interesul fata de promotii creste mai ales in randul adolescentilor implicati in activitatile din gospodarie, cel mai probabil acestia fiind obisnuiti cu gestionarea mai multor capitole de cheltuieli.
Trends in Action
In cazul familiilor cu copii, observam o crestere a gradului de constientizare a impactului pe care actiunile noastre le au asupra mediului inconjurator, din nevoia de a conserva resursele si de a oferi un viitor mai bun copiilor lor. De asemenea, acest segment este mai predispus sa se implice in orice fel de actiune de CSR.
In randul tineriilor cu varste intre 18-34 ani, necasatoriti si fara copii (Single Youth) vedem o delimitare din ce in ce mai fina a rolului barbatului sau al femeii in societate. Astfel, apar actiuni de marketing care imbratiseaza acest trend: produsele cosmetice nu mai sunt comunicate doar catre femei, apar creme si lotiuni speciale pentru tenul barbatilor: producatorii de bere, o categorie tipic barbateasca, si-au unit fortele pentru a face o campanie de incurajare a consumului in randul femeilor.
Volumul mare de informatii pune presiune mai ales pe consumatorii mai maturi, neobisnuiti in mod nativ cu accesarea atator surse de date. Presiunea creste mai ales in preajma sarbatorilor, facand din ce in ce mai grele alegerile cu privire la cumpararea cadourilor, stabilirea meniului de Craciun etc.
Informatiile au fost extrase din Consumer Report si se bazeaza pe date provenite din studiul SNA Focus, studii de monitorizare a comportamentului media, research-uri dezvoltate de Starcom MediaVest Group si date puse la dispozitie de catre colaboratori SMG.