S-au cunoscut la MediaPro Pictures, unde au lucrat impreuna timp de cinci ani. Departamentul de PR era coordonat de Roxana Murgu, iar cel de Marketing, de Camelia Sas. Dar pe amandoua le urmarea un twist: in 2011 li se ivea ideea unui business.
Ideea era infiintarea unui magazin online exclusiv cu haine de designer, Band of Creators. Initial, lucrurile aveau sa se intample pe platforma de e-commerce a Facebook-ului. In ciuda asteptarilor lor, oamenii nu cumparau, lucru ce a dus la mutarea business-ului pe un website.
Prima calatorie de afaceri a fost la Cluj, de unde, Camelia si Roxana au plecat cu sapte contracte semnate si destule haine incat sa poata organiza o serie de eventuri pop-up lunare. Mai tarziu, a aparut si un shop permanent, Band of Creators Designer’s Store, unde oamenii sa poata avea cu usurinta acces la haine. La capitolul promovare offline, fiecare colectie de sezon are fashion show-ul ei cu propriul concept.
Roxana ne-a spus ca in antreprenoriat, libertatea e un avantaj, insa administrativul, inca te umple de hartii. Sa citim, asadar, intreaga poveste:
Roxana si Camelia - inainte de Band of Creators
Camelia e absolventa de ASE, are un MBA la Central European University si a lucrat 13 ani in marketing, la Timbark, BAT si MediaPro, iar eu sunt absolventa de Jurnalism. Am lucrat timp de cinci ani alaturi de Camelia la MediaPro Pictures, unde ea a coordonat departamentul de Marketing, iar eu pe cel de PR.
In prezent, eu fac naveta intre Bucuresti si Galati, unde ma mai ocup de un business in agricultura.
Credit foto: Andreea Macri pentru petocuri.ro
Shop-ul exclusiv cu haine de designer: ideea
La cateva luni dupa plecarea mea din Buftea, candva in toamna anului 2011, m-am intalnit cu Camelia sa povestim ce mai face fiecare.
Amandoua ne doream sa facem ceva si in afara joburilor din momentul respectiv, iar la finalul intalnirii aveam un plan schitat pe un servetel despre un magazin online cu haine create de designeri romani.
Impulsul de start si procesul de implementare
A contat foarte mult ca amandoua ne doream un proiect al nostru, pe care sa-l dezvoltam asa cum credem noi si, cel mai important, pentru care sa lucram din pasiune.
Nu aveam vreo suma importanta de investit, imi amintesc apropos de asta ca am stabilit de la prima discutie ca trebuie sa ne descurcam cu banii din salariul lunii respective. A contat foarte mult determinarea Cameliei, ea e genul de om care pune imediat in aplicare lucrurile pe care le stabilim.
Initial, Band of Creators a fost un magazin integrat in Facebook, pentru ca in acel moment Facebook isi lansase platforma de e-commerce care parea sa fie the next best thing in materie de shopping online.
Am trimis mailuri catre mai multi designeri romani in care le povesteam despre proiectul nostru, iar primul drum a fost pana la Cluj, de unde ne-am intors cu o masina plina de haine si cu primele sapte contracte semnate.
Primele sedinte foto s-au desfasurat la mine acasa, iar o vreme am fost si model :) La doua luni dupa ce am lansat magazinul, ne-am dat seama ca platforma de e-commerce a Facebook-ului e departe de a fi ce ne trebuie, din multe motive – de la cele tehnice, care nu permiteau incarcarea unor fotografii la o rezolutie mare, necesara pentru zoom, pana la faptul ca oamenii nu percepeau Facebook ca pe un loc de shopping.
Prin urmare am facut urmatorul pas – magazinul online classic, care a insemnat si prima investitie mai mare. In primul an dupa lansarea site-ului am organizat lunar evenimente de vanzare, in cadrul carora clientele puteau vedea si proba noile colectii si asa a aparut ideea deschiderii unui loc al nostru, in care sa expunem hainele si unde persoanele interesate sa poata veni oricand isi doresc.
In 2013 am deschis, pe strada Benjamin Franklin, langa Ateneu, Band of Creators Designer’s Store.
Abordarea initiala: consumatori, designeri
Pe aceasta nisa a hainelor de designer e foarte important sa le facilitezi clientilor accesul la haine, mai ales in cazul selectiei noastre, care de multe ori presupune un design aparte. In cei cinci ani de activitate am vazut cum a crescut interesul femeilor pentru hainele create de designeri romani, precum si increderea lor in calitatea materialelor si finisajelor.
Prin urmare, evenimentele au ramas parte integranta a strategiei noastre de vanzari, atat cele din showroom, cat mai ales cele care marcheaza lansarea colectiilor de primavara-vara si toamna-iarna – Band of Creators pop-up shop. In decembrie am organizat pentru prima oara un eveniment dedicat hainelor de seara – Band of Creators glam shop si cu siguranta il vom relua.
In primii ani de activitate, fashion show-urile organizate de noi au fost un vector important de comunicare. Eforturile au fost uriase – fiecare eveniment a avut propriul sau concept declinat in toate elementele sale, de la invitatii la decor, in cadrul carora, 10 designeri si-au prezentat o selectie din colectiile sezonului respectiv, iar numarul invitatilor a crescut de la 200 la peste 700 in decurs de 5 editii.
E important de precizat ca aceste evenimente au fost organizate de 3 oameni, eu, Camelia si Alexandra, colega noastra,
Cat despre designeri, abordarea initiala a fost una deschisa: le-am prezentat proiectul nostru, care pe vremea aceea era un power-point, si a contat foarte mult increderea noastra in Band of Creators.
Evident ca nu i-am convins pe toti cei cu care am vorbit initial :) Facem in continuare scouting si ne bucura cand ne cauta designeri noi.
Criteriile de asociere
Cautam colectii unitare, ne intereseaza ca directia stilistica a acestora sa fie compatibila cu selectia existenta in Band of Creators. Dar un factor decisiv e calitatea materialelor si finisajelor.
Pentru ca avem in portofoliu un procent mare de designeri in primii ani de activitate, e important sa stim ca isi gandesc businessul pe termen mediu cel putin. Ma refer, de exemplu, la faptul ca trebuie sa isi puna la punct zona de productie, astfel incat sa poata livra la timp comenzile sau ca trebuie sa isi gaseasca furnizori de materiale care sa le asigure continuitate macar pe perioada unui sezon.
Cel mai mare avantaj in calitate de antreprenor
As spune ca libertatea. Dincolo de responsabilitatile evidente, libertatea de a lua decizii, de a te organiza asa cum vrei, de a-ti pune in aplicare ideile e atat de frumoasa incat creeaza dependenta.
Frustrant in antreprenoriat
Faptul ca ajungi uneori sa te ocupi de lucruri mai putin interesante, cum ar fi cele administrative. Iar la nivel de Romania, eu una sunt satula de birocratie si de faptul ca in 2017, in epoca internetului, suntem obligati in continuare sa plimbam hartii intre varii institutii publice pentru care e-mailul e tabu.
Unde se indreapta industria fashion din Romania?
Se vorbeste din ce in ce mai mult de sustainable fashion, oamenii incep sa fie interesati de materialele din care sunt facute hainele sau de unde provin hainele pe care le cumpara.
Exista si designeri romani care aplica principiile modei sustenabile, Ioana Ciolacu e unul dintre ei. Compania ei promoveaza reciclarea si refolosirea resturilor textile, manufacturarea si productia se realizeaza local, nu folosteste materiale precum pene, piele sau blana. Evident, procesul de educatie a clientilor e de durata, insa e important ca se intampla deja.
La fel de important e faptul ca designerii romani au inceput sa vanda in magazine din afara tarii, atat ca recunoastere, dar mai ales pentru dezvoltarea businessului lor.
Identitatea Band of Creators
Numele l-am ales intr-o singura zi, dupa ce am facut initial o lista de vreo zece variante, dar n-o simteam pe niciuna suficient de potrivita.
Am ajuns la ideea de banda datorita unuia din filmele mele preferate, Bande a part, al lui Jean-Luc Godard. Logo-ul a fost creat de o fosta colega din Buftea, Claudia Iavor.
Echipa
Echipa “permanenta” este formata din Camelia, Roxana, Alexandra Galeriu si Corina Gheorghe. Colaboram, in functie de proiecte, cu fotografi, art directori, scenografi, modele, stilisti.
Rolurile
Camelia se ocupa de administrarea businessului (negocierile cu designerii, coordonarea activitatilor de marketing, parteneriate pentru evenimente), eu ma ocup de partea creativa (scoutingul de designeri, selectia hainelor, concepte de evenimente), amandoua ne ocupam de strategie si business development.
Alexandra si Corina sunt specialiste in marketing si vanzari si se ocupa de administrarea showroomului si magazinului online.
Comunicarea produselor
Pop-up shopurile marcheaza inceputul sezonului de primavara-vara, respectiv toamna-iarna si prezinta, in premiera, a celor mai bune 25 de colectii ale designerilor din portofliul nostru. Comunicam aceste evenimente atat online, prin social media, aparitii pe bloguri sau site-uri de fashion, cat si offline, prin machete si materiale specifice in revistele glossy, aparitii tv, spoturi si concursuri radio.
Fiecare pop-up shop are o identitate vizuala proprie, declinata in toate elementele de comunicare, de la panou foto, newslettere, machete de presa pana la invitatii fizice.
Dupa pop-up shopuri, pe parcursul unui sezon, mai aducem in showroom si in magazinul online alte 5 - 10 colectii noi, pe care le comunicam online, prin social media, newsletter sau site-uri de fashion si offline, prin evenimente de showroom sau prin aparitii in cadrul pictorialelor din revistele glossy.
Creatia: responsabilitatea cui?
Folosim de multe ori in comunicare fotografiile de campanie ale designerilor. In ceea ce priveste materialele de comunicare a evenimentelor, ele sunt in totalitate responsabilitatea Band of Creators.
Promovare offline: events
Fashion show-urile sunt cele mai mari evenimente pe care le-am organizat, volumul de munca e imens, iar costurile pe masura. Camelia a venit cu ideea organizarii unei prezentari de moda si tot ea a insistat sa vedem cateva locuri pentru un potential eveniment.
Eu nu eram convinsa ca vreau sa facem asta, asa ca i-am explicat ca, daca hotaram sa-l facem, trebuie sa arate impecabil, sa nu fie nimic improvizat. Am avut trei zile la dispozitie sa vin cu conceptul primului eveniment, care s-a numit Secret garden si a presupus constructia unei gradini in interiorul unei sali de conferinte dintr-un hotel.
Cu trei saptamani inainte de eveniment ne uitam una la alta si inca nu ne venea sa credem ca se intampla. Nu mai vorbesc de emotii (un eufemism pentru groaza), era prima oara cand faceam asta, nu organizaseram pana atunci nici macar o prezentare de moda in showroom. Evident ca n-am reusit sa vedem nicio prezentare din public, le vedem in fotografii si in materialele video, a doua zi.
Unele dintre cele mai frumoase amintiri sunt momentele in care manufacturam invitatiile: am decupat, taiat, lipit, legat ore in sir la showroom si de fiecare data am fost amenintata cu moartea daca mai vin cu idei similare. O singura data am incercat sa le facem clasice si nu ne-au placut, asa ca am revenit la ce stiam cel mai bine.
Pop-up shop-urile sunt evenimentele de vanzari din martie si octombrie, iar de anul trecut am schimbat putin conceptul. In afara de faptul ca designerii isi aduc aici noile colectii, vor avea si prezentari de moda pe parcursul celor doua zile, asa ca acum vorbim de Band of Creators Fashion Week-end. Aceste evenimente au un vibe aparte si sunt ocazia perfecta sa reintalnim oameni dragi si sa interactionam cu clientele.
Events: feedback si efecte
Fashion show-urile au avut un impact la nivel de awareness al brandului, iar pop-up shopurile genereaza vanzari. Fiecare editie a acestor evenimente atrage un numar tot mai mare de oameni, cumva firesc, mai ales ca la pop-up shopuri, clientele au ocazia sa intalneasca designerii si sa fie consiliate vestimentar direct de acestia.
Ce functioneaza mai bine: online-ul sau offline-ul?
Dupa 5 ani de experienta cu Band of Creators, am spune ca, cel putin in cazul nostru, e o interdependenta. Avem cliente care vin in showroom, probeaza si apoi comanda online; pe magazinul online primim un numar similar de comenzi din Bucuresti cu cel din restul tarii.
Avem disponibil si serviciul de try&buy, care presupune ca ai la dispozitie 15 minute sa probezi ce ai comandat online si sa returnezi pe loc ce nu-ti vine sau nu-ti place, dar nu e atat de folosit pe cat ne asteptam.
Pe de alta parte, oricat de ocupate am fi, noi femeile, din cand in cand preferam experienta offline de shopping, cu tot ce presupune ea, de la proba pana la a pleca din magazin cu produsul ales.
E clar insa ca shopping-ul online e pe un trend ascendant si asa va ramane.
Cele mai vandute obiecte vestimentare
Topurile sunt pe primul loc, urmate de rochii.
Profilul clientilor
Cele mai multe dintre clientele noastre ne spun ca, de fiecare data cand sunt imbracate cu haine create de designeri romani, sunt admirate si intrebate de unde sunt hainele respective. Femeile care aleg tinute din Band of Creators sunt interesate de design, de calitatea hainelor pe care le poarta, dar o fac si din admiratie pentru talentul si creativitatea designerilor romani.
Specific, core targetul nostru este format din femei cu varste intre 28 si 45 de ani, cu venituri peste medie, antreprenoare sau angajate in corporatii pe pozitii de middle si top management.
Comenzile online vin in proportie foarte mare din tara, dar am livrat si in tari precum Cehia, Marea Britanie, Olanda, Canada, Emiratele arabe sau chiar Singapore.
Cum urmariti sa dezvoltati business-ul pe viitor?
Continuam scountingul de designeri, ceea ce inseamna ca ne marim portofoliul, ne propunem sa crestem performantele evenimentelor atat ca numar de vizitatori, dar in special ca vanzari, iar in ceea ce priveste comunicarea, din acest an vom crea si continut propriu, dupa cum urmeaza sa vedeti cat de curand.