Deși departe de a avea o infrastructură a șoselelor generoasă sau măcar prietenoasă cu pasiunea lor, cicliștii români amatori au început să-și facă simțită prezența tot mai mult. Vorbim de oameni dispuși să investească în hobby-ul lor, dar care sunt interesați nu doar de obiectele în sine, ci și de altceva, care poate lipsește uneori din nișa acestor servicii: experiența de la fața locului.
Astfel, pe piață au apărut afaceri care încearcă să umple aceste goluri. Una dintre ele este Bike Boutique & More, un magazin de profil din centrul Bucureștiului, care dorește să educe și să răsfețe entuziaștii pe două roți.
În locul interacțiunii clasice dintre prestator de servicii și client, unde bicicleta este lăsată la reparat și atât, fondatorii Bike Boutique spun ca au încercat (și) altceva: oferirea de valoare adăugată prin consiliere, precomenzi, cafele și service. Un mix prin care speră să-și recupereze investiția în 3 ani.
Despre modelul de business propus de Bike Boutique și despre aceste planuri făcute pe termen lung într-o afacere tânără ne va povesti imediat Ștefania Popa, responsabila echipei cu comunicarea.
Start
Fiecare dintre cei implicați în Bike Boutique vine din altă direcție, cu un trecut și un context diferite. Fie că este vorba de Software, Purchasing, Media și Comunicare sau Inginerie, backgroundul profesional al fiecăruia completează perfect paleta de aptitudini necesare pentru un business atât de original.
The big idea
A venit atunci când Tudor, unul dintre asociații Bike Boutique, a vizitat câteva magazine în încercarea de a-și repara bicicleta - veche, dar de care era atașat – pentru un maraton.
Rând pe rând, a fost refuzat, pentru că bicicleta era prea puțin perfomantă, piesele erau deja rare, investiția nu părea rentabilă, niciunul dintre magazine fiind dispus să caute soluții. Era nevoie de o altă abordare, mai prietenoasă, mai flexibilă, mai apropiată de relația dintre biciclist și bicicleta lui, nu bazată doar pe fișe tehnice și specificații elaborate.
Bike Boutique este cald, prietenos, înțelege plăcerea unei plimbări pe două roți, fără să fie nevoie de un clasament al vitezei sau al dotărilor. Targetul este astfel diferit: chiar dacă ne adresăm în primul rând publicului feminin, aducem în același cerc pasionații de sport în aer liber, oamenii care apreciază deopotrivă vântul pe față dar și compania celor care împărtășesc aceleași valori: prietenie, libertate, estetică și lipsa de orgolii inutile.
Mixul este unul interesant, de aici acel “& more”. Nu este vorba numai de service-ul atent, cafeneaua sau produsele aparte care completează oferta Bike Boutique. Este vorba de cei care ne vizitează pentru o discuție la o ciocolată caldă, o piesă rară pentru cursiera readusă la viață sau pentru testarea unei biciclete prototip, cum este Halfbike sau Leg&Go. Bike Boutique este unic importator pentru tot felul de biciclete, patine si board-uri care așteaptă să fie testate în showroom.
Echipa
Bike Boutique este un magazin extrem de tânăr, care a devenit cunoscut tocmai abordării diferite încă din primul său an de existență – așa că suntem la prima noastră iarnă, sărbătorind primul an pe piață :)
Business-plan-ul magazinului a fost elaborat însă pe termen lung, astfel încât suntem în plină extindere a portofoliului de furnizori, completând colecția de articole sportive cu haine unicat și produse fabricate în România, de care suntem extrem de mândri – unul dintre exemple fiind o bicicletă cu un cadru complet din lemn stratificat.
Anda este sufletul afacerii, fiind implicată direct în selecția furnizorilor și gestionarea magazinului, cu toate calculele, planurile, mailurile și comenzile de rigoare. Atunci când veți suna la Bike Boutique, sau veți plasa o comandă online, sau veți trimite o întrebare pe email, cel mai probabil vă veți întâni cu Anda.
Acum, aveți grijă! Dacă vă întâmpină un zâmbet larg la intrarea în magazin, s-ar putea să fie Ștefania (Stefka pentru prieteni). A studiat și lucrat în domeniul comunicării înainte să se alăture echipei și a testat bicicleta ca transport alternativ în Olanda, iar la Bike Boutique a descoperit că pasiunea și munca se pot îmbina.
Face o ciocolată mortală, pune produse pe btq.ro, testează un cidru Clarks și îi îmbie pe toți cei care intră în magazin să încerce și ei.
Alex repară. Tot. În primul rând biciclete, dar cu cât provocarea este mai mare, cu atât rezultatul este pe măsură. Nu doar repară, dar și readuce la viață biciclete care trezesc invidia trecătorilor.
Pentru a vedea câteva dintre lucrările sale, puteți arunca o privire pe pagina de service a magazinului, sau mai bine faceți direct o vizită și întrebați de Cristina, noul proiect semnat Alex. Dap, Cristina este o bicicletă care se va naște a doua oară.
Un alt aspect cu care ne mândrim, este amenajarea interioară neconvențională și modernă - iar aceasta se datorează lui Tudor. Magazinul are iluminare exclusiv LED, incălzire cu plasme cu infraroșu deghizate în oglinzi, sistem audio multiroom wireless sau date stocate centralizat cu replicare în timp real.
Toate acestea și multe altele sunt îngrijite constant de Tudor, care a înțeles că tehnologia este un factor cheie în funcționarea unui magazin în aceste timpuri.
Business-ul
Ca întotdeauna, investiția a fost mai mare decât previziunile inițiale, pentru ca ne-am dorit cu toții ca produsele să fie cu adevărat pe stoc atunci când sunt afișate astfel pe site. De asemenea, magazinul, deși poziționat într-o vilă istorică din Cotroceni, a avut nevoie de investiții în amenajare și semnalizare.
În total, sperăm să ajungem la break-even în trei ani de zile de la înființare, planul fiind, așa cum spuneam, pe termen lung. Nu excludem posibilitatea de a complementa oferta Bike Boutique and More cu servicii adiacente de sănătate și exercițiu fizic.
Servicii și produse
Bicicletele sunt și vor rămâne pilonul principal al afacerii noastre – totul este construit în jurul biciclistelor și a pasiunilor lor. Desigur, pe parcurs au apărut accesoriile diverse, patinele cu rotile, trotinetele și, pe perioada iernii, snowboard-uri, ski-uri și patine de gheață.
Pe viitor, există o cerere în creștere pentru vehicule electrice, așa că probabil vom completa oferta cu e-bikes și e-scooters, deși deocamdată avem o dilemă: să încurajăm mișcarea prin propriile forțe sau să promovăm călătoria electrică prin oraș? Probabil că amândouă.
În acest prim an de activitate, cele mai bune vânzări au fost desigur, la biciclete și spre surpriza noastră, la patinele cu rotile, în stil retro, care au avut revenit mult în preferințele tinerilor și mai ales al fetelor de toate vârstele.
Au prins foarte bine accesoriile atipice pentru ciclism pe care le avem în magazin, bicicliștii iubesc să-și personalizeze bicicleta sau ținuta lor cât mai original și cât mai divers. De asemenea, un alt articol care se îmbină perfect cu bicicletele este reprezentat de bandanele Buff: cu protecție solară pentru vară și căptușite cu polartec, pentru iarnă.
Cifra de afaceri?
Nu atât cifra, cât profitul este un indicator interesant pentru noi. Încercâm să oferim valoare adaugată, prin service, cafenea, consiliere și precomenzi, astfel încât să existe o rentabilitate favorabilă chiar și în condițiile în care marginile la produse sunt sub media pieței.
În afară de direcțiile financiare, suntem în continuare preocupați de awareness: vrem să fim cunoscuți și să devenim destinația preferată pentru publicul nostru. Dacă vrei un cruiser Schwinn, de exemplu, unde altundeva îl poți găsi? Și sunt multe exemple – așa ca da, categoric vrem să devenim mai cunoscuți, atât în offline, cât și online.
Promovarea
Am încercat să ne facem simțiță prezența atât în online (pe Facebook, Instagram și pe site), dar și la evenimente de ciclism (competiții anuale, plimbări sau evenimente pentru publicul larg care au devenit deja o tradiție în peisajul bucureștean- am fost prezenți la: SkirtBike și PinkRide, Salonul bicicletei, la marșurile pentru bicicliști, Business pe bicicletă sau la BikeFest, chiar și la ziua cartierului Cotroceni, plus lansare de videoclipuri.
Am organizat și evenimente proprii pentru bicicliști, dar la care toată lumea a fost binevenită și acestea ne-au adus iarăși popularitate. Dar mai presus de postări și ad-uri pe rețelele sociale, cea mai bună promovare o fac până la urmă clienții mulțumiți care spun și altora despre acest loc și revin cu plăcere la noi.
The ladies
Am considerat că este nevoie de un spațiu care să încurajeze tot mai multe femei să meargă pe bicicletă. Am vrut să ne detașăm de ideea clasică de atelier- service, în care vii, lași bicicleta la reparat și aștepți afară sau în alt loc până e gata reparația.
De fapt am creat un spațiu primitor atât pentru fete cât și pentru orice persoană care se pricepe sau nu la partea tehnică, un spațiu în care nu ești luat peste picior și privit cu dispreț dacă nu știi câte pinioane are bicicleta ta sau ce tip de valvă are camera pe care vrei să o înlocuiești.
Less technicalities, more fun! În plus, am vrut să aducem mai multă culoare în acest oraș și să îmbinăm ciclismul în oraș cu ținutele chic. Cum altfel am fi putut face acest lucru, fără latura feminina ;)
Tot ceea ce ține de identitatea vizuală a magazinului, atât ca decor interior cât și în online, este in-house! Fie că vorbim de foto/procesare-video, customer-service, grafică, sau rețelele sociale, fiecare membru al echipei a contribuit cu idei și cu skillurile proprii la conturarea brandului Bike Boutique and More.
Viitorul afacerii
Chiar dacă am dat vagi idei din casă și mai sus, am putea reitera clar faptul că vom șlefui în primul rând conceptul pe care am pornit: crearea unui spațiu în care iubitorii de sport să se simtă bine și să găsească produse și servicii de calitate.
Nu suntem un magazin tradițional, așa că nu simțim o competiție directă cu alți actori de pe piață.
Dacă este ceva ce încercăm să încurajăm, este vânzarea consultativă, cea în care, un client care ne vizitează, ne povestește ce și-ar dori iar noi îi îndeplinim ideea, în loc de tradiționalul “alege ceva de pe raft”.
Indeplinirea dorințelor presupune un portofoliu extins de furnizori, dar avem deja sprijinul lor, precum și cel al echipei unice Bike Boutique.